Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

І. Загальні положення

1.1. Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти закладу дошкільної освіти (далі – Положення про внутрішню систему) розроблено відповідно до вимог Закону України «Про освіту», стаття 41, Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти, затверджених Наказом Державної служби якості освіти України від 04.03.2025 № 407 (далі – МР ДСЯО).

1.2. Положення про внутрішню систему визначає:

- стратегію (політику) ВСЗЯО;

- організаційну структуру формування та функціонування ВСЗЯО;

- компоненти внутрішньої системи, відповідні вимоги/правила ВСЗЯО;

-  модель оцінювання якості освіти та освітньої діяльності (освітніх і управлінських процесів), методи збору інформації для аналізування діяльності, шкалу (система) оцінювання результатів;

- акценти діяльності та оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності (освітніх і управлінських процесів) за визначеними компонентами.

1.3. Термін дії даного Положення про внутрішню систему необмежений. Положення про внутрішню систему діє до затвердження нового.

ІІ. Стратегія (політика) ВСЗЯО

2.1. Формування внутрішньої системи у закладі освіти починається з формулювання стратегії (політики) забезпечення якості освіти (мета, завдання, принципи), що відповідає потребам учасників освітнього процесу стосовно якості освітніх послуг і реалізації інших їхніх прав, а також засадам державної політики щодо якості освіти (далі - стратегія (політика)).

2.2. Основна мета стратегії (політики) – гарантувати доступність та якість дошкільної освіти, забезпечувати постійне й послідовне підвищення якості освітньої діяльності, формувати довіру суспільства до закладів освіти.

2.3. Процедурами у механізмі формування та функціонування внутрішньої системи у ЗДО є:

1) визначення компонентів внутрішньої системи;

2) добір до кожного компоненту відповідних вимог/правил організації

освітніх і управлінських процесів (далі - вимоги/правила);

3) добір критеріїв та індикаторів до сформованих вимог/правил;

4) забезпечення функціонування внутрішньої системи;

5) оцінювання освітніх і управлінських процесів (далі - оцінювання).

2.4. Внутрішня система забезпечення якості дошкільної освіти включає також інші процедури, що визначаються внутрішніми документами закладу дошкільної освіти.

2.5. Засадами державної політики та принципами освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти також є:

- дитиноцентризм та особистісно орієнтований підхід до розвитку дитини відповідно до її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів, здібностей, обдарувань та свободи вибору;

- рівний доступ до здобуття дошкільної освіти;

- академічна доброчесність;

- академічна свобода педагогічних працівників;

- автономія суб’єктів освітньої діяльності (академічна, кадрова, організаційна, фінансова);

- пріоритет сімейного виховання дитини, педагогічне партнерство сім’ї та закладу дошкільної освіти;

- доступність (у тому числі територіальна), безоплатність і світський характер дошкільної освіти в державних та комунальних закладах дошкільної освіти;

- створення умов, зокрема інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, для здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей їхнього розвитку та у спосіб і формах, які є для них найбільш зручними та ефективними;

- створення безпечного та здорового освітнього середовища;

- обов’язковість здобуття дошкільної освіти дітьми старшого дошкільного віку відповідно до державного стандарту;

- цифровізація управлінських процесів у сфері дошкільної освіти;

- поєднання колегіальних та єдиноначальних засад управління закладом дошкільної освіти.

ІІІ. Організаційна структура формування та функціонування ВСЗЯО

3.1. Керівник закладу зобов’язаний забезпечувати створення та функціонування внутрішньої системи, затверджувати Положення про внутрішню систему (частина четверта статті 38 Закону України «Про дошкільну освіту»). Тобто, керівник є відповідальним, зокрема й за проведення оцінювання освітніх І управлінських процесів ЗДО.

3.2. Функціонування внутрішньої системи відображається у Програмі розвитку закладу освіти, саме через визначення стратегічних орієнтирів діяльності й способах досягнення цілей покращення якості дошкільної освіти, та у Плані роботи закладу освіти на рік (далі - План роботи) завдяки добору заходів, їх учасників, спрямованих на реалізацію річних завдань, які відстежуються у кожному його розділі.

3.3. Педагогічна рада схвалює Положення про внутрішню систему; ухвалює рішення про результативність виконання освітніх і парціальних програм, за якими організований освітній процес; вдосконалення організації освітнього процесу, створення освітнього середовища (частина третя статті 39 Закону України «Про дошкільну освіту»). Щороку на настановлювальному засіданні педагогічної ради за результатами оцінювання діяльності закладу за минулий рік формуються річні завдання, обговорюються умови та заходи їх реалізації, які впливатимуть на якість освіти та освітньої діяльності, що визначені в Плані роботи.

3.4. Важливу роль у зростанні професійної компетентності педагогів, що своєю чергою впливатиме на якість освіти, є їх об'єднання у різноманітні внутрішні професійні спільноти (творчі, проблемні, моніторингові, експертні, ініціативні, динамічні групи) за спільними цілями, інтересами, потребами, специфікою їх професійної діяльності.

3.5. Під час формування внутрішньої системи передбачається залучення педагогів до діяльності ініціативної групи щодо розроблення Критеріїв для оцінювання освітніх і управлінських процесів, складання Положення про внутрішню систему. Інші педагоги та працівники закладу освіти, батьки вихованців можуть залучатися до обговорення Критеріїв. Під час складання Плану роботи передбачити діяльність моніторингової групи, члени якої залучатимуться до процедур оцінювання освітніх і управлінських процесів.

3.6. Положення про внутрішню систему поширюється на всіх співробітників закладу дошкільної освіти, які здійснюють професійну діяльність у відповідності до трудових договорів, зокрема на працівників, які працюють за сумісництвом.

ІV. Компоненти  внутрішньої системи, відповідні вимоги/правила ВСЗЯО

4.1. Відповідно до частини третьої статті 41 Закону України «Про дошкільну освіту» внутрішня система включає такі компоненти:

- створення в закладі дошкільної освіти безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування, у тому числі забезпечення наявності ресурсів (ігрових, дидактичних, науково-методичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо) необхідних для виконання державного стандарту;

- організацію освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця;

- формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;

- забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників;

- формування культури академічної доброчесності;

- забезпечення ефективної системи управління закладом дошкільної освіти;

- формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.

Вимоги/правила до компонента «Створення в закладі дошкільної освіти безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування, у тому числі забезпечення наявності ресурсів (ігрових, дидактичних, науковометодичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо) необхідних для виконання державного стандарту»

1. Створення безпечного освітнього середовища.

2. Створення здорового освітнього середовища.

3. Створення інклюзивного чи спеціального освітнього середовища.

4. Забезпечення ресурсами, необхідними для виконання державного

стандарту дошкільної освіти.

Вимоги/правила до компонента «Організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця»

1. Вибір (розроблення) освітніх та парціальних програм для організації освітнього процесу з урахуванням академічної автономії.

2. Організація та перебіг освітнього процесу з урахуванням вікових

особливостей, здібностей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб, уподобань та запитів.

3. Дотримання вимог мовного законодавства.

4. Встановлення розпорядку перебування вихованців у закладі освіти та формування мережі груп.

5. Забезпечення права кожної дитини на здобуття дошкільної освіти незалежно від обраної форми здобуття

Вимоги/правила до компонента «Формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників»

1. Кадрове забезпечення

2. Врегульованість трудових відносин

3. Підвищення кваліфікації та створення необхідних умов для атестації педагогічних працівників

Вимоги/правила до компонента «Забезпечення ефективності  професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників»

1. Забезпечення ефективності професійної діяльності педагогічних працівників.

2. Сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, зокрема організації методичної діяльності

3. Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу.

4. Педагогічна підтримка батьків

Вимога/правило до компонента «Формування культури академічної доброчесності»

1. Формування та утвердження культури академічної доброчесності.

Вимоги/правила до компонента «Забезпечення ефективної системи управління»

1. Планування діяльності.

2. Формування внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти.

3. Визначення правил внутрішнього розпорядку

4. Діяльність основного колегіального органу управління

5. Оптимальність використання єдиноначальності в управлінні

6. Дотримання порядку зарахування, відрахування та переведення

дітей

7. Організація Інклюзивного навчання

8. Сприяння діяльності органів громадського самоврядування.

9. Відкритість та прозорість діяльності.

10. Ведення документообігу та звітності

11. Цифровізація управлінських процесів

Вимоги/правила до компонента «Формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності»

1. Формування внутрішньої моделі оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності.

2. Визначення порядку проведення моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.

V. Модель оцінювання якості освіти та освітньої діяльності (освітніх і управлінських процесів), методи збору інформації для аналізування діяльності, шкалу (система) оцінювання результатів

5.1. Важливим є систематичне оцінювання діяльності закладу освіти, а саме реалізації завдань визначених у Плані роботи, й ефективність функціонування внутрішньої системи.

5.2. Заклад освіти визначає модель оцінювання якості дошкільної освіти та якості освітньої діяльності:

Модель 1. Щороку здійснюється оцінювання результатів діяльності закладу освіти відповідно Плану роботи із проведенням оцінювання одного-двох компонентів відповідно до Критеріїв.

Модель 2. Щороку здійснюється оцінювання результатів діяльності закладу освіти відповідно Плану. Один раз на три-п’ять років здійснюється комплексне оцінювання за всіма компонентами, визначеними у Критеріях. Заклад може визначити й іншу модель оцінювання.

5.3. Оцінювання освітніх та управлінських процесів проводять у три етапи:

- збір та аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації;

-  узагальнення результатів оцінювання та визначення рівня освітніх і управлінських процесів;

- обговорення результатів оцінювання та ухвалення відповідних управлінських рішень.

5.4. Узагальнення результатів оцінювання відбувається за кожним компонентом із визначенням рівня освітніх та управлінських процесів у ЗДО. За результатами оцінювання можуть визначатися рівні досягнень закладу освіти. Встановлено чотири рівні: перший (низький), другий (вимагає покращення), третій (достатній), четвертий (високий) рівні.

5.5. Внутрішня система має такі форми:

•        контроль якості освітньої діяльності — тематичний, підсумковий, фронтальний, оперативний;

•        моніторинг якості освіти та освітньої діяльності, зокрема відповідно до визначених у Критеріях компонентів;

•        атестація педагогічних працівників, яка проходить відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН від 09.09.2022 № 805).

Правильно побудована внутрішня система дає змогу дослідити ефективність професійної діяльності педагогів, продуктивність заходів щодо створення освітнього середовища, дотримання принципів партнерства у педагогічній підтримці батьків, формування культури доброчесності тощо.

5.6. Інформацію про стан діяльності ЗДО отримуємо з таких джерел:

- заходи освітнього процесу, методичні заходи для педагогів і батьків;

- ділова документація - плани роботи закладу, плани освітнього процесу, статистичні звіти, протоколи, фінансові документи тощо;

- учасники освітнього процесу, їх різнопланова діяльність.

5.7. Залежно від обраного джерела та форми отримання Інформації обираємо методи вивчення та відповідний їм інструментарій. Вибір методу забезпечує отримання релевантної інформації для всебічного вивчення та об’єктивного оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО. Окремі методи збору інформації (наприклад, опитування) можуть застосовуватися з використанням цифрових технологій. Кожен із методів збору інформації має особливості щодо застосування та оброблення результатів. Оброблена інформація систематизується та аналізується.

5.8. Залежно від форми отримання Інформації обирають методи її вивчення та інструментарій: спостереження за організацією освітнього процесу, щоденних справ з дітьми, методичних заходів для педагогів, заходів з батьками, інтерв’ювання; бесіди з дітьми та педагогами, тестування тощо; письмова та/або електронна форма опитування (анкетування педагогів і батьків); вивчення документації (плани, протоколи, накази, програми моніторингу якості освіти), статистичної або оперативної інформації, продуктів дитячої діяльності тощо.

VІ. Акценти  діяльності та оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності (освітніх і управлінських процесів) за визначеними компонентами

6.1. Загальні показники якості освітніх та управлінських процесів за результатами їх оцінювання:

•        позитивна динаміка розвитку компетентностей вихованців відповідно до державного стандарту;

•        стабільність показників здоров’я дітей;

•        розвиток освітнього процесу на основі впровадження нового змісту та освітніх технологій;

•        підвищення професійних компетентностей педагогів;

•        сприятливий психологічний клімат у колективі;

•        оптимальність ресурсного забезпечення;

•        підвищення рівня організаційної культури;

•        розвиток системи управління, зокрема оптимальне поєднання колегіальних і єдиноначальних засад в управлінні, застосування цифрових технологій;

•        розвиток системи зовнішніх зв’язків і можливість впроваджувати різні форми організації освітньої діяльності;

•        конкурентоспроможність закладу освіти на ринку освітніх послуг;

•        обґрунтованість програми розвитку закладу освіти.

6.2. Результати оцінювання за внутрішньою моделлю висвітлюйте під час щорічного звітування про свою діяльність на посаді керівника закладу та про виконання Плану роботи перед вищим колегіальним органом громадського самоврядування ЗДО (у разі створення такого органу). Звіт керівника — основа для розроблення Плану роботи, формування Програми розвитку закладу дошкільної освіти.

Загалом отриману під час оцінювання інформацію використовують у таких цілях:

•        прийняття відповідних управлінських рішень для вдосконалення внутрішньої системи;

•        розроблення плану роботи ЗДО на рік за визначеними річними завданнями;

•        внесення, за потреби, змін у Критерії оцінювання освітніх та управлінських процесів;

•        доопрацювання змісту методів оцінювання тощо.

Описаний підхід до оцінювання освітніх та управлінських процесів у ЗДО сприятиме трансформації та поліпшенню внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти.