ECERS – це система критеріїв оцінювання якості роботи закладів дошкільної освіти та системи дошкільної освіти загалом, представлена чіткими кількісно вимірювальними величинами. ECERS надає інструмент всебічного оцінювання дитячого садка, в основу якого закладено спостереження за тим, як організовані:
простір
час
взаємодія дітей та вихователів
В Україні оцінювання організовує Український інститут розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» та за підтримки ЮНІСЕФ в Україні»
Розвиток дошкільної освіти є одним із пріоритетних напрямів державної освітньої політики в Україні. Щоб визначити якість освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, порівняти її з міжнародним рівнем, а відтак прийняти відповідні управлінські рішення, МОН запропонував використовувати методику ECERS-3. Наразі завершується пілотний етап дослідження й перші експерти вже готові завітати до закладів дошкільної освіти.
Тож що варто знати практикам?
Які переваги Універсальність методики ECERS-3 в тому, що її можна застосовувати у групах дітей віком 3—5 років. Ця методика містить шкали, що дають змогу оцінити психолого-педагогічні, організаційні та матеріально-технічні умови, створені в закладі дошкільної освіти. Відтак визначити, чи відповідають вони потребам дітей, чи сприяють їхньому розвитку.
Головна перевага методики — експерти оцінюють не досягнення дітей, а освітнє середовище, яке їх оточує, характер взаємодії педагогів із дітьми та дітей між собою. Також шкали ECERS-3 дають змогу: акцентувати увагу не на перевірці, а на дослідженні умов, створених для розвитку дитини; удосконалювати освітнє середовище відповідно до міжнародних стандартів; визначати сильні й слабкі сторони в освітньому процесі закладу дошкільної освіти; підвищувати професійну компетентність педагогів.
Хто здійснюватиме експертизу?
Дослідження якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти здійснюватимуть сертифіковані експерти. Вони вже зараз проходять спеціальне навчання під керівництвом досвідчених тренерів. Програма підготовки експертів містить аналітичні семінари та практичні завдання. Під час навчання майбутні експерти опрацьовують увесь діагностичний інструментарій, аналізують показники визначених параметрів — індикатори, опановують навички структурованого спостереження. Адже експерт має уникати суб’єктивних суджень і давати виключно об’єктивну оцінку якості освітнього процесу.
На що звертатимуть увагу експерти?
ECERS-3 охоплює широкий спектр потреб розвитку дітей. Автори методики визначили 6 шкал, які містять 35 параметрів. Кожен параметр має індикатори якості, яких у методиці 468.
Під час спостереження експерти оцінюватимуть зміст освітнього середовища, як педагоги застосовують наявні матеріали для всебічного та гармонійного розвитку дітей, як стимулюють їх до діяльності тощо. Експерти братимуть до уваги не лише організовані форми роботи, а й діяльність дітей протягом дня, оскільки значну частину знань і вмінь дошкільники засвоюють під час ігор та повсякденних практик.
Тож головними для експерта під час спостереження за освітнім процесом та його умовами будуть такі акценти: діяльність дітей, у якій вони беруть участь під керівництвом дорослих — чи отримують діти знання під час діяльності, чи сприяє вона розвитку дошкільників; взаємодія між усіма учасниками освітнього процесу — як діти взаємодіють з однолітками, вихователями, іншими дорослими; середовище з організованим простором — чим наповнені осередки, чи устаткування дає змогу дітям бути самостійними й використовувати свій час продуктивно; умови праці — чи відповідає середовище, організоване для дітей, професійним потребам дорослих, які працюють із ними.
Як відбуватиметься експертиза?
Головне завдання експерта — упродовж трьох годин спостерігати за організацією освітнього процесу, аналізувати та фіксувати відповідність чи невідповідність визначеним шкалам. Спостереження відбуватиметься в найактивнішу частину дня — у період, коли більшість дітей перебуває в середовищі. Тож винятком може стати початок та закінчення дня. Зазвичай експерт спостерігатиме та фіксуватиме результати спостереження в першій половині дня — у період між 8:30 і 11:30 або з 9:00 до 12:00.
Попередньо він може звернутися до педагогів, щоб уточнити, у який час ліпше провести спостереження. Експерт під час спостереження не взаємодіятиме з дітьми, а лише оцінюватиме освітній простір і як у ньому діють дошкільники. Йому заборонено втручатися в те, що відбуватиметься навколо, відволікати педагога запитаннями чи коментарями. Чи може вихователь-методист використовувати шкали Шкали методики побудовані за принципом «як має бути».
Це робить їх універсальним інструментом, який можна використовувати як для зовнішньої експертизи, так і для самооцінки. Вихователі-методисти та керівники закладів дошкільної освіти можуть використовувати шкали ECERS-3, щоб провести внутрішній моніторинг, визначити сильні та слабкі сторони освітнього процесу, оцінити стан середовища тощо.
Для цього вони мають змогу скористатися готовими картками оцінювання та детальним описом індикаторів якості до кожного параметра*. * Див. Гармс Тельма, Річард М. Кліффорд, Деббі Краєр. Шкала оцінювання якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. Третє видання (ECERS-3) / пер. з англ. О. Тільна. — Харків : Вид-во «Ранок», 2020. — 116 с.
Вихователь-методист може використовувати ідеї та інструменти ECERS-3, щоб розвивати професійну компетентність педагогів, зокрема вдосконалювати їхні вміння: + оцінювати й корегувати свою професійну діяльність; обирати напрями професійного розвитку; організовувати середовище та діяльність дітей у ньому; вибудовувати конструктивну взаємодію з дітьми. Елементи методики ECERS-3 стануть у пригоді вихователю-методисту під час проведення тренінгів, семінарів-практикумів, майстер-класів тощо.
ПРОЦЕС ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ РОБОТИ ДИТЯЧОГО САДКА
Оцінювання дитячого садка проводять експерти ECERS, які проходять сертифіковане навчання з авторами методики онлайн, а потім складають практичний тест на базі дитячого садка.
Експерт з оцінювання спостерігає за групою та взаємодією дітей, середовищем та безпекою простору, наявністю чи відсутністю ігор, іграшок та обладнання для всебічного розвитку дитини.
Оцінювання триває 3 години протягом звичайного дня в дитячому садку. Воно розраховане на групи дітей від 3 до 5 років.
ЧОМУ ECERS?
ECERS – це дослідження, зосереджене на розвитку дитини, яка є центральною у всій структурі оцінювання. Тому ECERS:
сприяє індивідуалізації освіти. Оцінювання акцентоване на конкретній дитині, яка має можливість обрати активності, висловити чи сформувати свою думку незалежно від думки дорослих, встановити межі чи допомогти собі, усамітнившись у тихому кутку;
досліджує різні види діяльності дітей у дитсадку: вільну гру, математику, мистецтво, мовлення, літературу, розвиток великої та дрібної моторики, музику, фізичну активність, науку та природознавство тощо;
робить акцент на комунікації вихователів з дитиною, зокрема чи дитина формулює запитання до кінця, а вихователь не перебиває її з відповіддю, чи вихователь відчуває динаміку групи і змінює активності, фізичний контакт за емоційної потреби дитини, чи педагог залучає дітей до вирішення проблем;
підвищує значення середовища, в якому розвивається дитина: простору, взаємодії з однолітками та дорослими і організації дня дитини;
досліджує взаємодію всіх учасників виховного процесу: дітей, батьків та персоналу дитячого садка;
дає можливість вирівняти в якості комунальні та приватні заклади, створити єдиний стандарт дошкільної освіти та синхронізувати у своїй діяльності всі дитячі садки.
ПЕРЕВАГИ ECERS ДЛЯ ДІТЕЙ
Оцінювання якості роботи дитячих садків допоможе створити якісне середовище для розвитку дошкільнят. Нове середовище має фокусуватись на потребах кожної дитини.
За впровадження методики ECERS діти:
створюють власні вироби та твори, а не відтворюють за зразком;
самостійно оформлюють простір та формують свої естетичні вподобання;
самостійно вирішують проблеми та беруть на себе відповідальність;
експериментують і спостерігають за природними явищами;
вигадують свої сценарії та грають у рольові ігри;
роблять свій вибір та мають альтернативу;
використовують багато підручних матеріалів;
спілкуються, дискутують, запитують, ставлять під сумнів;
читають і пишуть свої історії;
задовольняють свої потреби, адже розклад побудований відповідно до них;
будують власні межі та поважають межі інших;
вчаться розпізнавати свої емоції та впоратись із ними.
ПЕРЕВАГИ ECERS ДЛЯ ПЕДАГОГІВ
ECERS – це не контроль, а дослідження, завдяки якому управлінці та педагоги зможуть побачити прогалини, над якими потрібно працювати.
За методики ECERS вихователь:
виконує роль наставника;
спрямовує, підсилює, допомагає у формуванні особистості дитини;
визначає індивідуальний підхід до кожної дитини;
формує безпечне та сприятливе середовище для навчання та гри;
навчає власним прикладом;
демонструє взаємоповагу та спілкується з дітьми на рівних;
створює доброзичливу атмосферу в групі;
отримує гнучкість у проведенні програми: має право обирати формати, теми і час для занять.
ШКАЛИ ОЦІНЮВАННЯ ECERS
Оцінювання якості роботи дитячого садка проводять за 6 шкалами:
Предметно-просторове середовище: доступність іграшок, просторість приміщення, безпека, наявність меблів для різних видів діяльності, наявність простору для усамітнення – тихого куточка.
Догляд та піклування за дітьми: чистота, атмосфера в групі, навички особистого догляду, увага до здоров’я в навчальній програмі, зображеннях, взаємодії вихователів із дітьми.
Мовлення та грамотність: вивчення нових слів, відповіді на розгорнуті запитання, наявність дискусій, книжкового куточка та використання книг під час програми.
Види пізнавальної діяльності: проведення навчальних занять, зокрема гри з кубиками та конструктором, науки та природознавства, математики та читання.
Взаємодія: велика та дрібна моторика, індивідуальне навчання, взаємодія дітей з вихователями та між собою, дисципліна.
Структурування програми: зміна занять та очікування на них, час на вільну гру.
Кожна шкала має підшкали, які оцінюють від 1 (неприйнятно) до 7 (ідеально). Експерти мають чіткі критерії визначення оцінки.
СВІТОВА ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ECERS
Перший варіант оцінювання був створений у 1980 році в США за авторства Тельми Хармс та Річарда М Кліфорда. Вони ж заснували Інститут оцінювання середовища раннього дитинства. Методика регулярно оновлюється та доповнюється, зокрема перевиданнями ECERS - R та ECERS - 3.
Через практичний зміст та формат ECERS був задіяний у дослідженнях якості освіти в різних країнах: у США, Великобританії, Італії, Швеції, Німеччині, Португалії, Іспанії, Ісландії, Норвегії, Південній Кореї, Фінляндії.
За матеріалами Міністерства освіти і науки України