Інструментарій оцінювання рівня сформованості загальних та професійних компетентностей
вихователів закладів дошкільної освіти ВМТГ відповідно до кваліфікаційних категорій педагогічних працівників
При формуванні інструментарію оцінювання рівня сформованості загальних та професійних компетентностей вихователів закладів дошкільної освіти ВМТГ було використано професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти (затверджений наказом Мінекономіки від 19.10.2021 №755–21) та типову програму підвищення кваліфікації вихователів закладів дошкільної освіти щодо надання підтримки в освітньому процесі дітям з ООП (наказ МОНу від 23.04.2021 № 457).
Сформовано 32 індикатори для оцінювання рівня сформованості загальних та професійних компетентностей вихователів закладів дошкільної освіти. Кожен з індикаторів оцінюється за рівневою шкалою від 1 до 4 балів.
Рівні оцінювання загальних та професійних компетентностей вихователів ЗДО:
Високий, що відповідає 4 балам (спостерігається у всіх відомих випадках);
Достатній, що відповідає 3 балам (спостерігається у більшості відомих випадків);
Середній (вимагає покращення), що відповідає 2 балам (спостерігається у поодиноких відомих випадках або з допущенням значних недоліків);
Низький, що відповідає 1 балу (спостерігається у поодиноких відомих випадках з допущенням значних недоліків або випадки не спостерігаються/норма законодавства не дотримується).
№ з/п |
Індикатори оцінювання рівня сформованості загальних та професійних компетентностей |
Рівні оцінювання |
|||||||||||
в |
д |
с |
н |
||||||||||
|
Загальні компетентності |
|
|
|
|
||||||||
1 |
Громадянська компетентність |
Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку. |
|
|
|
|
|||||||
2 |
Соціальна компетентність |
Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня. |
|
|
|
|
|||||||
3 |
Культурна компетентність |
Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, поважати багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження. |
|
|
|
|
|||||||
4 |
Лідерська компетентність |
Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей |
|
|
|
|
|||||||
5 |
Підприємницька компетентність |
Здатність до творчого пошуку й реалізації нових ідей, до самопрезентації та результатів своєї професійної діяльності; здатність до керування власним життям і кар’єрою, планувати й управляти культурними та соціальними проєктами, критично мислити. |
|
|
|
|
|||||||
6 |
Етична компетентність |
Здатність усвідомлювати свої професійні можливості та діяти лише в межах рівня професійної підготовленості, діяти на основі етичних міркувань (мотивів), доброчесності, соціальної відповідальності, поваги до різноманітності та мультикультурності. |
|
|
|
|
|||||||
Кваліфікаційні категорії педагогічних працівників |
|
|
|
|
|||||||||
|
Спеціаліст |
Спеціаліст ІІ кат. |
Спеціаліст І кат. |
Спеціаліст вищої кат. |
|
|
|
|
|||||
Організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу |
|
|
|
|
|||||||||
Професійні компетентності |
|
|
|
|
|||||||||
Прогностична компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
|
Здатність планувати та прогнозувати результати освітнього процесу |
Планує та прогнозує результати освітнього процесу відповідно до вимог державного стандарту дошкільної освіти |
Планує та прогнозує результати освітнього процесу з урахуванням індивідуального та диференційованого підходів |
Планує та прогнозує результати освітнього процесу з використанням доцільних інноваційних форм, методів і засобів навчання, виховання, розвитку здобувачів освіти |
Демонструє здатність надавати методичну допомогу під час планування та прогнозування результатів освітньогопроцесу на основі власного досвіду |
|
|
|
|
||||
8 |
Здатність до цілепокладання, самоорганізації та підготовки до здійснення освітнього процесу Розподіляти робочий час відповідно до педагогічного навантаження для ефективної організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу |
Розподіляє робочий час відповідно до педагогічного навантаження для ефективної організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу |
|
|
|
|
|||||||
9 |
Здатність до документування професійної діяльності Здійснює документування професійної діяльності, у тому числі в електронному форматі |
Здійснює документування професійної діяльності, у тому числі в електронному форматі |
|
|
|
|
|||||||
Організаційна компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
10 |
Здатність забезпечувати здобуття дошкільної освіти державною мовою |
Володіє державною мовою, влучно застосовує інтонаційні та позамовні (рухові) засоби виразності, аргументовано висловлює власні думки державною мовою та навчає цьому здобувачів освіти з урахуванням їхніх індивідуальних особливостей розвитку мовлення |
|
|
|
|
|||||||
11 |
Здатність обирати ефективні методи, форми та засоби організації освітнього процесу відповідно до запитів та потреб здобувачів освіти |
Добирає доцільні методи, форми та засоби організації освітнього процесу для досягнення результатів навчання
|
Добирає доцільні методи, форми та засоби організації освітнього процесу відповідно до запитів та потреб здобувачів освіти |
Використовує інноваційні форми, методи та засоби організації освітнього процесу
|
Демонструє здатність надавати консультативну підтримку та методичні роз’яснення щодо використання ефективних методів, форм і засобів організації освітнього процесу |
|
|
|
|
||||
12 |
Здатність організовувати ігрову (провідну) і інші види дитячої діяльності та підтримувати види діяльності, ініційовані дитиною |
Організовує та підтримує провідні види дитячої діяльності відповідно до дидактичних цілей і поставлених завдань |
Обирає та впроваджує новітні види та форми організації дитячої діяльності у освітньому процесі, забезпечує баланс між активностями, ініційованими вихователем та здобувачами освіти |
Обирає та впроваджує новітні види та форми організації дитячої діяльності у освітньому процесі, забезпечує баланс між активностями, ініційованими вихователем та здобувачами освіти |
Демонструє здатність надавати консультативну підтримку та методичні роз’яснення щодо організації ігрової і інших видів дитячої діяльності |
|
|
|
|
||||
13 |
Здатність забезпечувати здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами |
Обирає та застосовує технології інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами |
Обирає та застосовує технології інклюзивного навчання відповідно до індивідуальних потреб здобувачів освіти, організовує та підтримує спільну діяльність здобувачів освіти на засадах недискримінації та поваги для успішної їхньої соціалізації |
Здійснює адаптацію та модифікацію освітнього процесу відповідно до індивідуальних потреб дітей з особливими освітніми потребами
|
Демонструє здатність надавати консультативну підтримку та методичні роз’яснення щодо організації інклюзивного навчання
|
|
|
|
|
||||
Оцінювально-аналітична компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
14 |
Здатність здійснювати та інтерпретувати результати моніторингу якості освітньої діяльності для адаптації та коригування освітнього процесу відповідно до можливостей та потреб здобувачів освіти |
Обирає доцільні форми, методи, критерії та індикатори здійснення моніторингу якості освітньої діяльності для адаптації та коригування освітнього процесу відповідно до можливостей та потреб здобувачів освіти |
|
|
|
|
|||||||
15 |
Здатність аналізувати рівень сформованості компетентностей відповідно до державного стандарту |
Обирає та застосовує методи аналізу та оцінки рівня сформованості ключових компетентностей у здобувачів освіти відповідно до державного стандарту дошкільної освіти. |
Коригує освітній процес з урахуванням результатів оцінки рівня сформованості компетентностей кожного здобувача освіти відповідно до індивідуальних потреб, залучає всіх учасників освітнього процесу для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти.
|
Формує власні інструменти оцінки рівня сформованості компетентностей у здобувачів освіти відповідно до державного стандарту та рекомендації щодо його використання
|
|
|
|
|
|||||
Предметно-методична компетентність |
|
|
|
|
|
||||||||
16 |
Здатність формувати у здобувачів освіти ключові компетентності та спільні уміння відповідно до державного стандарту |
Моделює зміст освіти відповідно до вимог державного стандарту з урахуванням теорії загальної та дошкільної педагогіки |
Визначає та враховує вікові, індивідуальні особливості здобувачів освіти під час моделювання змісту освіти відповідно до вимог державного стандарту |
Обирає і використовує інноваційні технології формування у здобувачів освіти ключових компетентностей та спільних умінь відповідно до державного стандарту |
Розробляє власні навчальні, методичні матеріали для формування у здобувачів освіти ключових компетентностей та спільних умінь, а також рекомендації щодо їх застосування |
|
|
|
|
||||
Участь у створенні, підтримці та розвитку здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища |
|
|
|
|
|||||||||
Здоров’язбережувальна компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
17 |
Здатність організовувати фізично безпечне освітнє середовище |
Дотримується правил безпеки життєдіяльності, санітарних правил та норм, ротиепідемічних правил, засад раціональної організації праці та відпочинку під час організації освітнього середовища, попереджає, вчасно виявляє та реагує на ознаки насильства, булінгу, жорстокого поводження, зовнішні ознаки загроз фізичній безпеці та здоров'ю здобувачів освіти. |
|
|
|
|
|||||||
18 |
Здатність організовувати психологічно безпечне освітнє середовище |
Створює в освітньому середовищі емоційно-комфортну атмосферу та сприятливі умови для навчання та роботи, виявляє фактори ризику та демонструє здатність мінімізувати їх вплив |
|
|
|
|
|||||||
Проєктувальна компетентність |
|
|
|
|
|
||||||||
19 |
Здатність організовувати та проєктувати освітні осередки за принципами універсального дизайну та розумного пристосування |
Проєктує та організовує групове приміщення відповідно до цілей та завдань освітнього процесу з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування |
Проєктує безпечні, мобільні і динамічні, розвивальні освітні осередки відповідно до інтересів та потреб здобувачів освіти. Обирає навчально-дидактичний та ігровий матеріал відповідно до розвивального потенціалу
|
Вносить пропозиції щодо вдосконалення освітніх осередків у закладі дошкільної освіти
|
|
|
|
|
|||||
Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу |
|
|
|
|
|||||||||
Психо-емоційна компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
20 |
Здатність до самоконтролю, саморегуляції та толерантної взаємодії |
Розрізняє, усвідомлює власні емоції, керує власними емоціями та конструктивно реагує на прояви емоцій інших учасників освітнього процесу, толерантно взаємодіє з усіма учасниками освітнього процесу, виявляє симптоми та запобігає власному професійному вигоранню |
|
|
|
|
|||||||
21 |
Здатність до швидкого реагування на зміни, гнучкість, адаптивність і стресостійкість |
Конструктивно реагує на зміни та застосовує техніки зниження емоційної напруги, регуляції стресового стану |
Проявляє гнучкість, адаптивність та лідерські якості залежно від ситуації
|
|
|
|
|
||||||
Педагогічне партнерство |
|
|
|
|
|||||||||
22 |
Здатність до ефективної співпраці та комунікації в професійній діяльності |
Визначає та застосовує різні способи комунікації відповідно до визначених завдань, особливостей розвитку та вікових особливостей цільової аудиторії з урахуванням факторів, що впливають на результат, встановлює та підтримує професійні контакти в колективі, з батьківською спільнотою, профільними фахівцями та професійними організаціями |
Демонструє здатність надавати методичну допомогу педагогічним працівникам в організації освітнього процесу, налагодженні ефективної співпраці та комунікації в професійній діяльності |
|
|
|
|
||||||
23 |
Здатність залучати учасників освітнього процесу на засадах партнерства та взаємної відповідальності
|
Співпрацює з батьками на засадах партнерства і взаємної відповідальності. Визначає, враховує запити та очікування всіх учасників освітнього процесу, залучає їх до участі в ньому як його рівноправних учасників |
Надає консультативну та інформаційну підтримку батькам щодо навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти |
Використовує інноваційні форми, методи та засоби педагогічного просвітництва батьків
|
|
|
|
|
|||||
24 |
Здатність до командної взаємодії |
Реалізує принципи командної взаємодії в професійній діяльності та ефективно співпрацює з іншими членами команди з використанням різних форм, засобів і стратегій комунікації
|
Організовує командну взаємодію, вносить пропозиції щодо розподілу командних ролей і спрямовує команду на вирішення проблемних питань |
|
|
|
|
||||||
Морально-етична компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
25 |
Здатність враховувати культурні, релігійні, соціальні та мовні особливості родини під час освітнього процесу та здійснювати його незалежно від власних поглядів, стереотипів та упереджень |
Створює сприятливі умови для усіх учасників освітнього процесу з урахуванням їх культурних, релігійних, соціальних та мовних особливостей. Прогнозує та враховує наслідки впливу власних поглядів, стереотипів та упереджень на професійну діяльність. Формує толерантне ставлення у здобувачів освіти до різних мов, культур, традицій |
|
|
|
|
|||||||
Професійний розвиток та самовдосконалення |
|
|
|
|
|||||||||
Здатність до навчання впродовж життя |
|
|
|
|
|||||||||
26 |
Здатність до саморефлексії та самооцінювання власної професійної діяльності
|
Аналізує та оцінює результати власної професійної діяльності, рівень сформованості професійних компетентностей відповідно до вимог професійного стандарту, виявляє власні потреби у професійному розвитку
|
Відстежує динаміку та результати власної професійної діяльності. Виявляє труднощі, усуває недоліки власної професійної діяльності |
Демонструє здатність надавати методичну підтримку щодо самооцінювання професійної діяльності педагогічними працівниками |
|
|
|
|
|||||
27 |
Здатність планувати та реалізовувати індивідуальний професійний розвиток та самоосвіту |
Визначає оперативні цілі індивідуального професійного розвитку та самоосвіти відповідно до власних професійних потреб. |
Визначає стратегічні цілі індивідуального професійного розвитку та самоосвіти відповідно до власних професійних потреб |
Демонструє здатність організовувати та передавати власний професійний досвід |
Демонструє здатність надавати підтримку у визначенні стратегічних та операційних цілей професійного зростання педагогічних працівників.Відстежує зміни в системі освіти, враховує їх у проєктуванні власної професійної діяльності та плануванні професійного розвитку |
|
|
|
|
||||
28 |
|
Планує власний професійний розвиток відповідно до визначених цілей. Критично обирає види, форми, програми та суб'єктів підвищення кваліфікації відповідно до власних професійних потреб та вимог законодавства. |
|
|
|
|
|||||||
Інформаційно-комунікаційна компетентність |
|
|
|
|
|||||||||
29 |
Здатність орієнтуватись в інформаційному просторі |
Критично оцінює, добирає інформацію. Відповідально ставиться до її використання та накопичення у професійній діяльності |
|
|
|
|
|||||||
30 |
Здатність ефективно використовувати ІКТ та електронні освітні ресурси в професійній діяльності |
Дотримується правових і санітарно-гігієнічних вимог використання ІКТ в професійній діяльності згідно чинного законодавства. Використовує ІКТ та електронні освітні ресурси для організації освітнього процесу, професійного спілкування; дотримується академічної доброчесності, вимог з охорони авторських прав під час використання та поширення електронних (цифрових) освітніх ресурсів |
|
|
|
|
|||||||
31 |
|
Використовує наявні електронні (цифрові) освітні ресурси в освітньому процесі |
Використовує ІКТ з урахуванням цілей і завдань освітнього процесу, вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти; аналізує їх ефективність у професійній діяльності |
Створює (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси, апробує та популяризує їх. Критично аналізує доцільність використання ІКТ і електронних освітніх ресурсів в освітньому процесі, добирає їх. Надає методичну допомогу іншим педагогам в оволодінні цифровими навичками |
|
|
|
|
|||||
32 |
Здатність дотримуватись правил безпечної поведінки в цифровому середовищі |
Дотримується вимог щодо безпечної поведінки та використання інструментів контролю контенту, захисту персональних даних, охорони прав інтелектуальної власності в цифровому середовищі |
|
|
|
|
|||||||