Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Використання музичного репертуару у роботі з дітьми у літній період. (Методичний аспект)

Консультант  КУ «ЦПРПП ВМР» Л.Бондарчук

З метою збереження самоцінності дошкільного дитинства, визначення особливостей та вимог до рівня розвиненості, освіченості та вихованості дитини дошкільного віку видано нову редакцію Базового компонента дошкільної освіти  - державний стандарт (далі – Стандарт), який визначає вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів освіти дитини дошкільного віку, а також умови, за яких вони можуть бути досягнуті відповідно до міжнародних стандартів якості освіти. Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі освіти, стартовою платформою особистісного розвитку дитини.

Виконання вимог Стандарту забезпечується з урахуванням задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних можливостей дитини в найбільш оптимальній для кожної дитини формі. Стандарт, орієнтований на збагачення виховних традицій українського суспільства сучасними досягненнями та прогресивними світовими тенденціями у сфері освіти.

В основу стандарту покладено традиційні ідеї гуманістичної педагогіки, спрямовані на гуманне ставлення до дитини, теорії природовідповідності, за якою у дитини треба розвивати задатки та здібності, зберігаючи її природу, ідеї про патріотичне і громадянське виховання, ідеї про використання казки та гри у гармонійному розвитку особистості та актуальну для сучасного етапу розвитку дошкільної освіти в Україні солідарної відповідальності держави, громади, родини, фахівців педагогічної освіти, причетних до піклування, догляду та розвитку дітей раннього і дошкільного віку.

Наразі в закладах дошкільної освіти літня пора, а значить перевага надається літньому відпочинку та дозвіллю дошкільнят. Основу складають – ігри, розваги, оздоровчі заходи. Розваги носять музично-театралізований характер, тому що дітям дошкільного віку притаманно співати, танцювати, перевтілюватися в образи улюблених казкових героїв і літературних персонажів. Завдання педагогів, відповідно до вимог освітнього напряму Стандарту – «Дитина у світі мистецтва» полягає у формуванні та розумінні у дітей елементарних уявлень про види мистецтва, прояву до них особистого ставлення, висловлювання своїх вражень. Діти вже мають домірні вікові навички співу, слухання музики, музично-ритмічних рухів, виявляють музикальність, уміння передавати настрій, емоції, почуття в музично-руховій і пісенній творчості. Вкрай важливо відповідально ставитись до підбору дитячого пісенного репертуару, інструментальної музики.

На жаль у практиці закладів дошкільної освіти трапляються непоодинокі випадки безвідповідального ставлення педагогів до прослуховування музичних творів, підбору пісенного та танцювального репертуару, які позбавлені етичних та естетичних норм дитячого сприйняття музики; позбавлені краси народної і сучасної музики, ідей патріотичного і громадянського виховання та порушення дотримання вимог п. 1 ст. 7 Закону України «Про освіту» щодо здійснення освітнього процесу державною мовою та Базового компонента дошкільної освіти в частині використання дитячого репертуару у роботі з дітьми.

Відповідно до освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» подаємо орієнтовний музичний репертуар слухання музики і дитячого співу.

МУЗИКА - ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ дітей третього року  життя.

Орієнтовний музичний репертуар

Слухання музики: муз. М. Чембержі «Колискова»; муз.  М. Любарського  «Колискова казочка», «Дзвони»;  муз. С. Шевченко «Годинник»; муз. С. Степаненко «Лисичка»;  муз. О. Тілічеєвої «Конячка»;  муз.  Сен-Санса «Кури та півні» із циклу «Карнавал тварин»; муз. Г. Лобачова, сл. Н.Френзель «Кіт Васька»; муз. М. Парцхаладзе, сл. П.Синівського «Плаче котик»; муз. І. Литкова «Лялька танцює».

Співи: українські народні пісні – «Ой коточок», «Печу, печу хлібчик», «Равлику, равлику», «А молі, молі», «Вигрій, вигрій сонечко», «Дощику», «Зелені огірочки», «Іди, іди дощику».

Пісні: муз. і сл. К.Мамалиги «Сонечко зійшло»; муз. І. Гриневича, сл. С. Прокоф’євої  «Ранок»;  муз. М. Ведмедері , сл. А.Крамінчука « Їде поїзд по мосту»; муз. Т. Потапенко, сл. Н. Найдьонової «Сонечко».

МУЗИКА – ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ дітей другої молодшої групи.

Слухання музики:

  • Ø Формувати культуру слухання музики та розширювати музичний досвід дітей;
  • Ø Знайомити з основними музичними жанрами (пісня, танець, марш), сприяти розвитку музичної пам’яті;
  • Ø Формувати уміння розрізняти характер музики (веселий, сумний), впізнавати знайомі пісні та п’єси, сприяти розвитку емоційного відгуку на музичні твори.

Співи:

  • Ø Розвивати уміння цілісного сприйняття пісні;
  • Ø Розвивати музичний слух (ладо висотний, звуковисотний);
  • Ø Учити дітей правильно передавати характер пісні (весело, спокійно, лагідно);
  • Ø Сприяти розвитку  співацьких навичок (чистота інтонації, правильне звукоутворення, дихання, дикція).

Орієнтовний музичний репертуар

Слухання музики: муз. Л.Ревуцького «На прогулянку»; муз. Д. Кабалевського «Сумний дощик»; муз. М. Лисенка «Гопак»;  муз. В. Косенка  «Дощик»; муз. А. Александрова «Дощик накрапає»; муз. Н. Левін «Марш»; муз. А. Жилінського «Полька».

Співи

Співаночки:

«Ой рак, неборак», «Щебетушка щебетала»,  «»Голубочка», «Гопа, гопа, чуки», «Іде, іде, дід, дід», «Кукуріку, півнику», «Раз, два, три, чотири», «Сорока-ворона», Шуги на панові кури».

Пісні: муз В.Медведері, сл. С. та Ю. Ходоси «Раз, два, три»; муз. і сл. Н. Рубальської  «Чечір-вечір»; муз. В. Марченка, сл. М. Островського «Веселий котик»; муз. В. Костенка, сл. Є. Макшанцевої «Дощик»; муз. і сл. Н. Рубальської «Корівка»; муз. О. Злотника, сл. О. Вратарьової «Танець кенгуру»; муз. М. Марченка, сл. П. Велешка «Засоромилися»; муз. і сл. О. Герасименко «Хоче сонечко спати»; муз.  А.Філіпенка, сл. О. Пархоменка «Про ляльку»; муз. і сл. Є. Макшанцевої «На лугу».

МУЗИКА – ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ дітей п’ятого року життя.

Слухання музики:

  • Ø Продовжувати розвивати інтерес до музики, бажання її слухати, викликати емоційний відгук при сприйнятті творів музичного мистецтва;
  • Ø Знайомити з життям та творчістю композиторів;
  • Ø Виховувати культуру слухання музики;
  • Ø Розвивати уявлення про музичні жанри;
  • Ø Формувати уявлення про художній образ у музиці;
  • Ø Учити висловлюватися про жанр музичного твору (марш, пісня, танець) та давати різні визначення про характер музики (мрійлива, радісна, сумна, весела);
  • Ø Розширювати обсяг знань про засоби музичної виразності (регістр: високий – низький; динаміка: тихо – голосно; темп: швидко – повільно);
  • Ø Вчити розрізняти та аналізувати дво-  та три частинну форми у музичних творах.

Співи:

  • Ø Формувати елементарні співочі навички;
  • Ø Формувати уміння співати природним голосом, без напруження, чисто інтонувати мелодії з поступовим та стрибкоподібним розвитком в діапазоні ре¹ - сі¹ (до¹);
  • Ø Побуджувати до чистоти інтонування за допомогою знайомих по співок;
  • Ø Розвивати музичний слух(ладовисотний, звуковисотний);
  • Ø Вчити дітей виразно співати та правильно передавати різний характер пісень або його зміни (веселий, сумний,  лагідний, бадьорий тощо);
  • Ø Вчити дітей брати правильно дихання між короткими музичними фразами, стежити за чіткою вимовою слів (співати протяжно, легко, рухливо);
  • Ø Вчити співати інструментальним супроводом, без нього та за підтримкою дорослого.

Орієнтовний музичний репертуар

Слухання музики: муз. Р. Шумана «Марш», «Сміливий вершник»;  муз. О. Гречанінова «Марш»; муз. Е. Гріга «Ранок», «Метелик»; муз. С. Баневича «Місяць»; муз. О. Осокіна «Уночі»; муз В. Моцарта «Канарка»; муз. П. Чайковського (з «Дитячого альбому»)  «Хвороба ляльки», «Нова лялька»;  муз. П.Чайковського «Жартівливий вальс-шарманка», «Дитячий вальс»; муз. Н. Бачинської «Старовинний годинник з зозулею»; муз. Г. Свиридова «Музична скринька» (з «Альбому п’єс для дітей»); муз. О. Тілічеєвої  «Метелики»; муз. С. Майкапара  «Скарга»;  муз. В. Селіванова «Маленький жарт»; муз. С.Рахманінова «Італійська полька».

Співи

Співаночки: українські народні пісні «Пливе, пливе три листочки»;  «Е-е, мо-мо-мо»; «Єдинчики, друбинчики»;  «Ладки, ладоньки, ладусі»; «Мишка, мишка»; «Чуки, чуки»; «Ходить котко по двору»; «Ще сонечко не зійшло»;  «А вже наша грушка»; «Грай, жучок».

Пісні: муз. Н. Горбенка, сл. Н. Балацької  «Чарівні слова»; муз. Б. Котюка, сл. В. Кордун «Лісовичок»;  муз. О. Герасименко, сл. М. Чумарної «Раночок-світаночок»; муз і сл. Н.Рубальської «Лісові грибочки»; муз. Л. Давидової, сл. Т. Головчак «Соловейко»; муз. В. Марченко, сл. В. Мтроненко «Пісенька про метелика».

МУЗИКА – ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ дітей шостого року життя.

Слухання музики:

  • Ø Залучати дітей до високохудожньої  спадщини світового та національного музичного мистецтва;
  • Ø Сприяти розвитку уміння впізнавати музику таких композиторів, як Е. Гріга, В. Моцарта, М. Лисенка, П. Чайковського) та пригадувати назви їхніх творів;
  • Ø Збагачувати слуховий музичний досвід, знайомити з різними музичними жанрами;
  • Ø Розвивати уміння виокремлювати засоби музичної  виразності (темп, динаміку, регістр);
  • Ø Розвивати уміння цілісного та диференційованого сприйняття музичних творів.

Співи:

  • Ø Закріплювати навичку співу природним голосом, формувати уміння співати легким звуком, без напруження;
  • Ø Вчити співати інтонаційно чисто в діапазоні до¹ (ре¹) - до² (ре²), точно відтворювати пунктирний ритм пісні;
  • Ø Вчити виразному виконанню різноманітних за тематикою та змістом пісень;
  • Ø Формувати уміння точно попадати на перший звук мелодії пісні після вступу , вчасно її починати та закінчувати;
  • Ø Формувати основні співочі навички (правильне звукоутворення, правильну дикцію та дихання, чітку артикуляцію);
  • Ø Стежити за правильним диханням перед початком пісні та між музичними фразами;
  • Ø Вчити співати виразно, прискорюючи та уповільнюючи темп, посилюючи чи послаблюючи звучання;
  • Ø Вчити співати хором, невеличкими групами та розвивати  навичко сольного співу під музичний супровід.

Орієнтовний музичний репертуар

Слухання музики: муз. П.Чайковського «Марш» (з опери «Лускунчик»); муз.  С. Прокоф’єва «Марш»  (з опери «Любов до трьох апельсинів»), «Ранок», «Вечір» (із збірника «Дитяча музика»); муз. М. Скорульського «Старовинний марш»; муз. М.Римського-Корсакова «Колискова», «Танок птахів»; муз. Л. Ревуцького «Колискова»;  муз. Е. Гріга «Вальс»; муз. Д. Шостаковича  «Вальс квітів»;  муз. Й. Баха «Жарт»; муз.Д. Кабалевського  «Клоуни», «Сумна історія»; муз. А. Дворжака «Гумореска»;  муз. В. Косенка «Гумореска»;  муз. Д. Львова- Компанійця  «Полька»; муз. М. Глінки «Дитяча полька»;  фрагмент з опери «Сорочинський ярмарок» муз. М. Мусоргського «Гопак»;  муз Ф. Шопена Прелюдія ля-мажор.

Співи: українські народні пісні «Зайчику, зайчику», «Біла квочка», «А в нашого жучка», «А ми просо сіяли»,  «А наш жучок», Ішли діти в поле».

Пісні: муз Н. Рибальської, сл. В. Зорік «Дощ стрибає»;  муз. і сл. Н. Рибальської «Закортіло киці», «Іжачок»; муз. І. Кишка, сл. П. Голубничого «рідний край»; муз. І. Островерхого, сл. Т. Артем’євої «Суперечка»; муз. В. Марченка, сл. Є. Магери «Лелеки»; муз. О. Злотника, сл. Л. Ямкового «Тьоп-шльоп»; муз І. Білика, сл.. В. Романець «Дрімко».

МУЗИКА – ОСВІТНІ ЗАВДАННЯ дітей сьомого року життя.

Слухання музики:

  • Ø Залучати дітей до високохудожньої спадщини світової та національної культури, формувати оцінне ставлення до музики;
  • Ø Вчити сприймати музичний твір в цілому та простежувати розвиток художнього образу;
  • Ø Закріплювати уміння свідомо визначати емоційно-образний зміст музичного твору, назву твору та ім’я композитора;
  • Ø Надавати знання та накопичувати уявлення про життя і творчість композиторів (українських, закордонних);
  • Ø Ознайомлювати дітей з музикою різних складних музичних жанрів (балет, опера, симфонія, концерт) та формувати уявлення про основні музичні поняття (вокальна, інструментальна й оркестрова музика);
  • Ø Розвивати уміння давати оцінку та висловлювати естетичні судження після  прослуховування музичних творів;
  • Ø Виявляти улюблені музичні твори та розвивати уміння  висловлюватись про свої музичні уподобання.

Співи:

  • Ø Продовжувати співати дітей легко, природним голосом, без напруження, з чіткою дикцією;
  • Ø Вчити точно відтворювати мелодію пісень в діапазоні сі¹ (до¹) – ре² (мі²), вдосконалювати вокально-слухову координацію;
  • Ø Вчити правильно співати під музичний супровід та а capella, м’яко закінчувати музичні фрази, правильно вимовляти голосні звуки в словах;
  • Ø Розвивати уміння усвідомленої передачі голосом художньо-образного змісту пісень різноманітних за жанром та тематикою;
  • Формувати навички контролю якості власного виконання та однолітків, а також уміння співати в ансамблі;
  • Ø Спонукати до охорони голосу;
  • Ø Сприяти усвідомленій передачі емоційно-образного змісту пісні;
  • Ø Розвивати пісенну творчість та мотивувати до імпровізації.

Орієнтовний музичний репертуар

Слухання музики: муз. П.Чайковського «Пісня жайворонка», «Камаринська»; муз. Й. Баха «Волинка»; муз В. Моцарта «Волинка»; муз. Е. Гріга «Дзвони»; муз М. Равеля «Долина дзвонів»;  муз. П. Чайковського «Баба Яга» (з циклу «Дитячий альбом»); муз. М. Мусоргского «Баба Яга» (з циклу «Картинки з виставки»); муз. О. Даргомижського «Вальс з табакерки»; муз. П. Чайковського «Червона Шапочка і Вовк», «Кіт у чоботях і Біла кішечка» (фрагменти балету «Спляча красуня»); муз. Д. Львова-Компанійця «Танок ляльки Мальвіни»; муз. Д. Кабалевського «Рондо-токата»; муз. Ф. Ліста «Кампанелла»; муз. Й. Баха «Органна токата ре-мінор».

Співи:

-         Співаночки: українські народні пісні: «А ми нивку виорем»; «Волик рогатий»; "Ой ковалю, ковальчику»; «Ой ну люлі, котку»; українські народні примовки в обробці Я. Степового: «На гойдалці»; «На виру, вирочку»; «Ягі, ягілочка».

-         Пісні: муз і сл. Р. Пападинець «Країна дитинства»; муз.  І. Білика, сл. С. Жупанина «Дзвіночки»; муз. і сл. О. Злотника «Паляниця»; муз. і сл. І. Білика «Киця-кицюня»; муз. В. Марченка, сл. С. Руденка «Ту-ру-ру»; муз. Б. Фільц, сл. О.Олеся «Вітер»;  муз. І. Білика, сл. Л. Бєгун «Дощик»; муз В. Верховинця, сл. Л. Глібова «У вишневому садочку»; муз. В. Марченка, сл. Є. Магери «Пісня про тата»; муз. М. Чембержі, сл. Л. Ямкового «Йшла корова на базар»; муз. В. Ізотова, сл. М. Лисича «Весела пісенька»; муз. І сл. О. Злотника «Що б зробить таке веселе»; муз. І сл. Б. Котюка «Джміль»; муз. І сл. Л. Горової «Рідна Україна».

Бажано поновити та доповнити фонотеки методичних кабінетів ЗДО новим музичним дитячим  репертуаром.

Список використаних джерел:

1.  Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) нова редакція : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf

2.  Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук. кер. проекту В. В. Огнєв'юк ; авт. кол. : Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч, Н. І. Богданець-Білоскаленко [та ін.] ; наук. ред.: Г. В. Бєлєнька, М. А. Машовець ; Мін. осв. і науки України, Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. К. : Київ. ун.-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.