1. Проявляє інтерес до цифрових технологій (телефон, комп’ютер). Імітує дії дорослих
Розкажи: Розкажіть, як упродовж років змінювався зовнішній вигляд телефону (за наявності можна показати старий телефонний апарат, його фото чи ілюстрацію). Розкажіть, як у дитинстві ви любили гратися з телефоном.
Зроби: Гра «Телефонний дзвінок». Намалюйте разом з дитиною телефон і дайте дитині розмалювати. «Подзвоніть» мамі, бабусі. Викличте таксі. Використовуйте важливі мовні звороти: «добрий день», «радий тебе чути» тощо. Під час «виклику таксі» можна вивчити домашню адресу.
Спитай у вихователя: Чи імітує дитина в рольовій грі дії дорослих із телефоном, комп’ютером? Як у садочку підтримують цікавість дитини до використання технологій? Чи є іграшки, що втілюють цей сюжет гри?
2. Знає, для чого існують комп’ютер, телефон, фотоапарат
Розкажи: Розкажіть про свій перший досвід фотографування. Як дорослий пояснив вам, що треба зробити, щоб отримати зображення. Якщо є можливість, продемонструйте дитині старий фотоапарат. Уважно роздивіться його (усі деталі). Якщо нема старого фотоапарата, візьміть друковані фотографії (бажано чорно-білі, яких сьогодні майже не друкують) і розкажіть, як за цей час змінилася техніка, технології, і що сьогодні багато функцій є в телефоні.
Зроби: Гра «А це для чого?» Покажіть на предмет: книжку, папір, ручку, комп’ютер, серветки, телефон. Запитайте: «А це для чого?», і по черзі відповідайте.
Спитай у вихователя: Порадьте ігри, що підтримують цікавість дитини до технологій і навчають легко користуватися ними. В які із цих ігор ви вже грали й бачили, що дитина зацікавилася?
3. Може самотужки ввімкнути й знає, як правильно вимкнути комп’ютер
Розкажи: Розкажіть про ваш перший досвід «знайомства» з комп’ютером. Як ви опановували цю науку, як вам було цікаво, чому вам хотілося працювати за комп’ютером, ваші емоційні переживання.
Зроби: Докладно поясніть дитині послідовність дій для ввімкнення й вимкнення комп’ютера. Призначте дитину головною з комп’ютерної техніки безпеки. Тепер вона має стежити, щоб комп’ютер вмикався й вимикався правильно.
Спитай у вихователя: Як і коли почати знайомити дитину з комп’ютером і як підтримати її зацікавленість? Що важливо пояснити дитині?
4. Знає й дотримується правил поведінки в комп’ютерно-ігровому комплексі й правил користування комп’ютером
Розкажи: Розкажіть про свою улюблену комп’ютерну гру: як вона називалася, чому вам подобалася, що в ній треба робити, який вона передбачає результат, як фіксуються особисті досягнення тощо. Розповідаючи про свою гру, запросіть дитину до розмови про її улюблену гру. Це може стати хорошою можливістю для формування активного словника дитини на тему технологій. Нагадайте про правила користування технікою (комп’ютер, планшет, телефон) як для дорослих, так і для дітей.
Зроби: Разом з дитиною біля комп’ютера поставте пісочний годинник або заведіть будильник, який подасть сигнал про закінчення гри. Коли будильник спрацює, разом з дитиною голосно скажіть: «Стоп гра!».
Спитай у вихователя: Порадьте, як краще навчати дитину правил користування комп’ютером, щоб підтримувати її цікавість і не зашкодити здоров’ю.
5. Зацікавлено опановує навички користування комп’ютерною мишкою, цікавиться клавіатурою
Розкажи: Розкажіть про свій досвід, як ви опановували клавіатуру. Це не лише букви, а й інші функції. Продемонструйте дитині, наприклад, копіювання тексту за допомогою клавіатури. Розкажіть, як ви запам’ятовували розміщення букв і функцій.
Зроби: Час від часу давайте дитині змогу закрити й відкрити документ за допомогою мишки. Користуйтеся розмальовками на комп’ютері або планшеті.
Спитай у вихователя: Порадьте цікаві книжки або дитячі фільми, які простою мовою розповідають дитині про комп’ютер і користування ним. Чи знаєте ви ресурси, які можна переглянути разом з дитиною?
6. Виконує гімнастику для очей
Розкажи: Розкажіть, як ви виконуєте гімнастику для очей, коли довго користуєтеся комп’ютером. Поясніть, чому це важливо.
Зроби: Гра «Муха». Запропонуйте дитині стежити за предметом, який ви тримаєте в руці. Переміщуйте предмет ліворуч, праворуч, по колу, вісімками. Змініть ролі: дитина переміщує предмет, а ви стежите за ним очима.
Спитай у вихователя: Чи розповідаєте ви дітям, чому важлива гімнастика для очей? Які вправи ви порадите виконувати з дитиною для розвитку й збереження її зору? Яких правил важливо дотримуватися під час користування комп’ютером і як привчити дитину до них?
7. Знає, скільки часу дозволено бути біля екрана й на якій відстані
Розкажи: Розкажіть, як у школі вас навчали вимірювати відстань між вами й екраном. І що кожного разу вчителька нагадувала, для чого це треба робити. Зараз ви розумієте, чому вчителька була така наполеглива. Ці правила допомогли вам зберегти зір. Згадайте ці правила разом з дитиною.
Зроби: Гра «Близько, далеко, правильно!» Попросіть дитину сказати вам, чи правильно ви вибрали дистанцію до екрана. Підсовуйтеся дуже близько, відсовуйтеся дуже далеко, сідайте на оптимальній відстані. Дитина озвучує: далеко, близько, правильно. Потім міняйтеся ролями.
Спитай у вихователя: Яких правил важливо навчити дитину, щоб підтримувати цікавість і сформувати в неї здорові звички користування ґаджетами?
8. Знаходить інформацію за допомогою Інтернету
Розкажи: Розкажіть, що скоро в когось із родини буде день народження і що ця людина любить солодощі й фрукти. Поміркуйте про подарунок (наприклад торт із фруктами) і запропонуйте дитині разом з вами пошукати його в Інтернеті. Пояснюйте, як шукати. Виберіть подарунок разом. Головне, щоб дитина відчула радість від вибору подарунка й процесу пошуку.
Зроби: Виберіть тему для книжки, яка цікава дитині, і покажіть, як можна шукати картинки. Коли дитина ставить запитання, пропонуйте разом пошукати відповідь в Інтернеті.
Спитай у вихователя: Які інформаційні портали в Інтернеті є важливими для моєї дитини з інформаційного погляду? З якого віку варто залучати дитину до пошуку інформації через Інтернет?
9. Має уявлення про мережу Інтернет: користь і небезпеку, яку вона може нести; знає правила безпечної поведінки в Інтернеті
Розкажи: Розкажіть дитині про правила безпечної поведінки в Інтернеті. Наприклад: не спілкуватися з незнайомцями, не називати свою домашню адресу, телефони батьків тощо. Розкажіть дитині про програми, якими вона може користуватися самостійно. Разом з дитиною зробіть для них ярлики на робочому столі й навчіть ними користуватися.
Зроби: Розкажіть, що в житті все водночас і корисне, і шкідливе. Найкорисніший продукт стане шкідливим, якщо його з’їсти забагато. В Інтернеті багато корисних ресурсів, але є також велика кількість небезпечних. Треба бути обережними з ресурсами, які ми відкриваємо.
Спитай у вихователя: Про які інтернет-небезпеки я можу поговорити з дитиною? Про що їй варто знати й про що говорити зарано?
10. Усвідомлює негативні наслідки неправильного застосування комп’ютерних технологій
Розкажи: Розкажіть, як ви відкрили сайт із яскравими картинками. Ви не звернули уваги на інформацію про можливу небезпеку на цьому сайті, яка висвітилася на екрані. За кілька секунд екран комп’ютера згас. Ви намагалися перезавантажити комп’ютер, але марно. Довелося віднести його на ремонт у сервісний центр. Вам сказали, щоб наступного разу ви були уважнішим.
Зроби: Гра «Можна / не можна». Ви ставите запитання, дитина відповідає «можна» чи «не можна». Наприклад:
– Чи можна використовувати комп’ютер для пошуку інформації?
– Можна.
– Чи можна відповідати незнайомцям?
– Не можна.
Спитай у вихователя: Чи розрізняє дитина шкідливе не тільки в користуванні комп’ютером, а й у житті загалом?