Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Методичні рекомендації щодо організації і проведення в закладах дошкільної освіти чемпіонату «Старти надій»

Консультант КУ «ЦПРПП ВМР» Л.Бондарчук

Чемпіонат з різних видів спорту «Старти надій» серед вихованців закладів дошкільної освіти проводиться з 05.05.2021 р. по 18.06.2021 року у ІІ тури відповіно  додатку №1 до наказу Департаменту освіти від 27.04.2021 р. № 214 «Положення про проведення чемпіонату з різних видів спорту, який проходить під гаслом: «Дітвора – спортсмені вправні, сильні, спритні, бездоганні» (далі - Положення), на виконання Програми розвитку освіти міста на 2013-2021 роки, відповідно до плану роботи Департаменту освіти Вінницької міської ради та комунального закладу «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Вінницької міської ради» на 2021 рік, на виконання засад Базового компоненту дошкільної освіти України (нова редакція) щодо формування основних фізичних якостей, рухових умінь, оволодіння початковими елементами спортивних ігор, вправами спортивного характеру, удосконалення системи фізичного виховання дітей, залучення їх до різноманітних видів фізичної рухової активності.

У методичних рекомендаціях до Базового компонента дошкільної освіти зазначено, що у здоров’язбережувальній діяльності необхідно формувати в дітей ставлення до життя і здоров’я як до найвищої людської цінності. Збагачувати знання щодо фізичної, психічної та соціальної сфер здоров’я та важливості здорового способу життя. Важливою складовою є організація командних спортивних ігор та розваг, що сприятимуть формуванню здатності в дітей цінувати чесність, товариськість, підтримку; вміння боротися, вигравати й програвати, радіти за успіхи інших. Варіативний складник стандарту дошкільної освіти, а саме освітній напрям «Особистість дитини. Спортивні ігри» чітко визначає спортивно-ігрову компетентність дошкільника і наголошує на те, що…. «у сучасних умовах не втрачає своєї актуальності питання створення в закладах дошкільної освіти режиму високої рухової активності. Одним із шляхів вирішення є включення до рухового режиму елементів спорту, доступних дітям дошкільного віку. Спортивно-ігрова компетентність – це здатність до пізнання й усвідомлення власної приналежності до обраного виду спортивної гри; спрямування психомоторної діяльності на досягнення умовної мети, дотримання єдиних правил спортивної діяльності як індивідуально, так і в команді, які спрямовані на досягнення кращого результату; здатність грати у спортивну гру за спрощеними правилами..»

Чемпіонат з різних видів спорту (настільний теніс, баскетбол, бадмінтон, шахи, футбол, городки, спортивні танці) масовий захід, в якому беруть участь діти старшого дошкільного віку за власним бажанням усіх закладів міста.

В освітній програмі для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (редакція 2020 року, розроблена відповідно до Базового компонента дошкільної освіти) в розділі «Здоров’я та фізичний розвиток» змістом педагогічної роботи з дітьми старшого дошкільного віку виділені спортивні ігри:

  • Ø Бадмінтон. Правильно тримати ракетку, бити волан, перекидаючи його на бік партнера. Вільно рухатися по майданчику, намагаючись не пропустити волан.
  • Ø Городки. Кидати биту від плеча і збоку, зберігаючи правильне вихідне положення. Знати чотири – п’ять фігур. Уміти вибивати городки з кону і півкону.
  • Ø Баскетбол. Передавати м’яч одне одному: обома руками від грудей, однією рукою від плеча. Передавати м’яч одне одному обома руками від грудей у русі. Ловити м’яч на різній висоті, з різних боків. Кидати м’яч у кошик обома руками із-за голови, від плеча. Вести м’яч однією рукою, перекидаючи його з однієї руки в іншу, рухаючись у різних напрямках: зупиняючись і знову рухаючись за сигналом; грати за спрощеними правилами.
  • Ø Футбол. Передавати м’яч одне одному з пересуванням у парах на відстань 5-6 метрів. Вести м’яч по майданчику: по прямій, змійкою між розставленими предметами (кубики, кеглі), із зупинкою м’яча за сигналом. Вести м’яч 6-8 метрів і забивати правою і лівою ногою у ворота. Вивчити дії з м’ячем воротаря: ловіння м’яча обома руками,відбивання кулаками та введення м’яча у гру.

Грати у футбол за спрощеними правилами.

  • Ø Настільний теніс. Правильно тримати ракетку, виконувати підготовчі вправи з ракеткою і м’ячем. Перебивати м’яч через сітку після відскоку від столу, грати в теніс за спрощеними правилами.

  • Ø Шахи. Головною умовою ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з грою в шахи є ігрова форма. Слід заохочувати дітей, хвалити, пояснювати і налаштовувати її не лише на перемогу, а й на програш. Не правильний крок – це втрата фігури, а значить програш. Діти легко засвоюють матеріал, який приносить радість та естетичну насолоду. Освітніми завданнями варіативної частини програми «Шахи» є – збагачення знань дітей про основні шахові поняття та правила взаємодії з партнером під час гри в шахи; знати шахові терміни: «шахівниця», «поле», «білі», «чорні», «хід», «горизонталь», «діагональ», «початкове положення». Має такі розвинуті якості: цілеспрямованість, зібраність,самостійність, посидючість, гнучкість і логічність мислення, винахідливість.
  • Ø Хореографія. Сприяння естетичному вихованню та фізичному розвитку дітей, надання їм початкової хореографічної підготовки, виявлення схильностей та задоволення потреб у руховій активності, розвиток почуття ритму, танцювальної виразності, координації рухів та на цій основі виховання художнього смаку. Використовуються такі різновиди музично-ритмічної діяльності, як гімнастика, ритміка, ігрові вправи, музично-ритмічні ігри, танці.

Гімнастика слугує основною для засвоєння дитиною різних видів рухів, до яких належать стройові, загально розвивальні, а також завдання на розслаблення м’язів, заспокоєння дихання та укріплення статури.

Ритміка є основою розвитку почуття ритму та рухових здібностей дитини, що дають змогу вільно, красиво й правильно виконувати рухи під музику, відповідно до її характеру, ритму, темпу.

Всі ці програмові вимоги і освітні завдання мають бути враховані при розробці умов та правил змагань оргкомітетом закладу. Оргкомітет кожного  закладу обирає види змагань на основі побажань дітей.

Попередня робота оргкомітетів включає:

-         Визначення відповідальних осіб, розробку положення і плану проведення чемпіонату;

-         Визначення видів змагань;

-         Складання графіку змагань, прийом заявок від кожної групи на участь у змаганнях;

-         Визначення місця проведення змагань (спортивна, музична зала, спортивний та ігровий майданчик, басейни, тощо);

-         Розробка сценарію, талісманів, виготовлення атрибутів, символіки із врахуванням подій міжнародних Олімпійських ігор 2021 року у Токіо;

-         Підбір назви, девізу, привітання спортивних команд;

-         Підбір музичного супроводу, спортивного інвентарю,  підбір мультфільмів та літератури про емблеми та талісмани  Олімпійських ігор та історії Олімпійських ігор, оформлення Олімпійської вітальні у приміщення головного фойє закладу та Олімпійських куточків по групах

Проведення самого чемпіонату з веденням щоденників і протоколів змагань, церемонії відкриття та закриття чемпіонату, нагородження.

Для участі у ІІ турі міського чемпіонату оргкомітети готують та подають на розгляд та оцінювання міському оргкомітету відеоролики або фотоматеріали (фотоальбоми, фотощоденники, фотолітопис тощо) у формі репортажів, що відображають заходи та види змагань, а також інформаційний  звіт (у друкованому вигляді, у довільній формі, обсягом до однієї друкованої сторінки).

Для оцінювання спортивних танців відеоролики з виступом (до трьох хвилин) подаютюься окремо.

Інформаційний звіт має містити інформацію про загальну кількість учасників, види змагань, кількість учасників по кожному виду змагань.

До звітів подаються умови та правила змагань, протоколи, сценарії тощо. До відеороликів із спортивними танцями подається програма виступу та критерії оцінювання.