Формування основ патріотичного виховання, як важливої складової потенціалу нації.
(система роботи ЗДО)
В щасливу мить в сумну годину
Пізнавши суть життя до дна.
Не вибирайте Батьківщину
Вона як мати в нас одна.
Любов до Батьківщини, усвідомлення себе часткою великої української родини, перші кроки розуміння сутності добра, справедливості та краси закладаються в кожне маленьке сердечко у найбільш сприятливий для цього період-період дошкільного дитинства. Як же виховати у найменших:
- повагу до батьків, свого родоводу, традицій та історії рідного народу;
- патріотичну самосвідомість та громадянську відповідальність;
- готовність працювати для розквіту Батьківщини, захищати її;
- повагу до Конституції, законів Української держави;
- досконале знання державної мови?
Це ті п’ять мов любові, на яких дійсно можна сформувати особистість і самодостатню і патріотично налаштовану.
Стратегія розвитку освітнього закладу спрямована на досягнення вагомих результатів, пріритетом яких є виховання духовного потенціалу особистості. А це в свою чергу є основою патріотичного виховання.
В перший рік роботи закладу нами були окреслені основні завдання для педагогічного колективу:
1) створити базу даних про наявні методики, технолії, та позитивний педагогічний досвід з даної проблеми
2) розробити власну систему роботи, в якій будуть поєднані найефективніші здобутки педагогіки, практиків дошкільного виховання та власні практичні напрацювання;
3) провести апробацію даної системи роботи з дітьми на кожному віковому етапі та визначити найефективніші засоби , форми та методи роботи з ними.
4) впровадити ефективну, оновлену систему роботи в практику кожного педагога закладу.
Важливим етапом у вирішенні поставлених завдань була реалізація проекту «Вінниця – моє рідне місто» для дітей старшого дошкільного віку», який передбачав практичну діяльність колективу у трьох напрямках:
- з педагогами,
- з дітьми,
- з громадськістю та батьками.
Ідея проекту носила інформаційний та духовно збагачувальний характер і спрямована на поступове формування у дошкільників «образу власного дому» з його укладом, традиціями, спілкуванням, стилем взаємодії. Перед нами стояла мета розширити уявлення дітей про малу Батьківщину. Сформувати у дітей старшого дошкільного віку системні знання з історії та культури рідного міста, з архітектурними спорудами минулих часів, символікою. Виховувати патріотичні почуття, гордість за своє рідне місто.
В рамках вище зазначеного проекту, нами був розроблений та виготовлений навчально – методичний посібник «Подорож рідним містом», за який у 2012 році ми стали володарями «Подільська Вікторія».
Результати роботи з посібником у квітні 2013 року були представлені на міському методичному об’єднанні вихователям старших груп.
Найцікавіші задуми, знання, вміння, практині навички педагів втілюються в роботу з дітьми. Свої надбання вони передають вихованцям під час проведення занятть, розваг, екскурсій, читання літературних творів та тематичних екскурсій містом. Робота ведеться як на заняттях, так і в повсякденному житті, де діти ознайомлюються з державною символікою України (прапор, герб, гімн), їх значенням і сутністю, поглиблюють знання про найближчі вулиці, площі рідного міста, столицю нашої Батьківщини, отримують уявлення про визначні місця.
Вихователі закладу знайомлять дітей дошкільного віку з природою рідного краю. Акцент роблять на красі, розмаїтті, багатстві й особливостях природного довкілля нашої країни. Дають дітям уявлення про різні типи природних ландшафтів України (гори, луки, степи, ліси, водойми тощо), її специфічний рослинний і тваринний світ, визначні природні об’єкти (найбільші річки, озера, найвищі гори). Знайомлять з літературними та художніми творами, що відображають різноманітність і красу природи України. Дітей старших груп знайомлять з людьми, які прославили нашу країну (художників, композиторів, письменників, винахідників, учених, мандрівників, лікарів, спортсменів). Цій меті підпорядковані заняття «Ми живемо в Україні, ми дуже любимо її», «Пам'ятні місця України», «Рідне місто», «Вулиці нашого міста», «Наш герб» та інші.
Залучаємо дітей до народознавства – вивчення культури, звичаїв рідного народу шляхом ознайомлення з характерними ознаками побуту українців, народних ремесел (гончарство, вишивка, килимарство, лозоплетіння), символів, оберегів. Ознайомлення з національною культурою та створенню відповідної атмосфери сприяє організоване в дошкільному закладі етносередовище. В кожній групі облаштовано національний осередок, як один з основних компонентів життєвого простору, що сприяє формуванню національної свідомості.
А щоб поглибити знання дітей про український віночок, про квіти, які вплітали у віночок 3-х річної, 4-х річної та 5-ти річної дівчинки на міському конкурсі «Краща розробка авторської гри» наш творчий колектив презентував гру «Віночок вити – життя любити».
В рамках проекту «Вінниця – моє рідне місто» між педагогами закладу проведено конкурс на кращий авторський вірш про Вінницю. Перемогла у конкурсі інструктор з фізкультури Савлюк О.В., з поетичним твором «Вінниця – мій рідний дім». Вихованка закладу Гончарук Даринка, презентувала вірш на міському фестивалі дитячої творчості «Чарівна квітка - 2012» і здобула перемогу в номінації «Художнє читання». Вірш був надрукований у щомісячному журналі – довіднику «Вінниця» у грудні 2012 року.
У процесі систематичної навчально-виховної роботи з патріотичного виховання діти стали глибше усвідомлювати свою причетність до минулого, теперішнього й майбутнього Батьківщини, що породжує в них почуття відповідальності за майбутнє своєї держави, власну долю та долю своїх рідних. Від нас, педагогів дошкілля, залежить, яким буде майбутнє покоління українців, а відтак – у якій державі ми житимемо. Україна буде єдиною і справді незалежною.