Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Паспорт   проекту

Тема «Я і моє ім’я»

Мета проекту

Створити умови для реалізації потреби дошкільнят у самопізнанні, визначити значення кожного імені та саме чому батьки обрали таке ім’я для малюка; формувати почуття самоцінності у дітей, налагоджувати співпрацю батьків та педагогів, дати дітям можливість творчої діяльності; вчити вживати пестливі форми імен, усвідомити, що ім’я може звучати по різному, радіти тому, що ти є таким, як ти є; виховувати почуття власної  гідності, позитивне ставлення до товаришів, любов до батьків та повагу до дорослих.

Актуальність

Як маленьке немовля

У світ двері відчиняє

То дарують йому слово

Слово це – його ім’я.

Підростає немовлятко

Чи дівчатко, чи хлоп’я

Разом з ним іде це слово,

Слово це – його ім’я .

Кожен дружить із цим словом

Протягом всього життя.

Здогадались, що за слово?

Слово це – наше ім’я!

Добре ім’я – найкраще багатство! Людське ім’я з найдавніших часів має  магічну силу, є об’єктом різних теорій і досліджень. Ім’я оповите завісою таємниці. Роль імені в житті людини завжди хвилювало, і буде хвилювати людей.  Історично склалося враження, що через певне ім’я можна передати людині риси характеру і долю.

Кожній людині важливо знати значення власного імені, його походження. Чому це ім’я йому було дано і наскільки воно популярне серед ровесників. Адже ім’я дається  людині при народженні і супроводжує його все життя, будучи своєрідною карткою його носія.

Дітям в подальшому доведеться йти в школу, де їх будуть називати повним ім’ям. Часто повне ім’я викликає у дітей насмішку, здивування. Щоб цього не сталося, потрібно заздалегідь познайомити дітей з їх повним ім’ям, з його значенням, навчати дбайливого ставлення до імені. Як ми будемо ставитися до свого імені, так  і люди будуть ставитись до нас. Тому, у нас виникла ідея створити освітній проект одного дня «Я і моє ім’я».

Завдання проекту

Освітні завдання:

*   Дати дітям уявлення про право кожної людини на ім’я.

*   Ознайомити з історією появи імені, його значенням.

Розвивальні завдання:

*   Розвивати навички співпраці, здатність взаємодії з дорослими і однолітками, уміння відстоювати свою точку зору і зважати на думку інших дітей.

Виховні завдання:

* Виховувати шанобливе ставлення до свого імені і імен інших людей.

*Виховувати допитливість, інтерес до походження і значення  імені.

Об’єкт проекту

Інформаційно-творчий.

Предмет проекту

Вірші  українських поетів, пісні, малі жанри українського фольклору, ігри.

Учасники проекту

Діти раннього віку групи №1, батьки, вихователі.

Характер проекту

* за метою діяльності — інформаційно-творчий;

* за змістом — інтегрований;

* за кінцевим результатом — практичний;

* за кількістю учасників — колективний;

* за тривалістю — одноденний;

* база реалізації проекту — комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад №6 Вінницької Міської Ради»;

* учасники проекту — вихователі,  діти,  батьки  КЗ «ДНЗ №6 ВМР»;

Тривалість проекту - одноденний

Гіпотеза

Якщо ми більше дізнаємось про своє ім’я, про імена своїх однолітків, то зможемо уникнути будь-яких помилок в спілкуванні. Ім’я є невід’ємною частиною історії, культури і природною формою спілкування між людьми.

Прогнозований результат

В результаті роботи над проектом діти знатимуть:

  • Повне ім’я
  • Значення імені
  • Походження імені
  • Різні форми імені

І дівчатко, і хлоп’я

Мають  право на ім’я.

Ти – Надійка, я – Василь.

А оцей малюк – Максим.

Мають Дмитрик і Оленка

Ще й по батькові ім’я.

І дівчатко, і хлопчина,

І великі, і малі –

Мають власну Батьківщину,

Найріднішу на землі.

Мають право називати й

Україну словом МАТИ,

Бо вона дітей завжди

Оборонить від біди.

Опис проекту

«Твоє  ім’я – твій друг».  Ім’я – це дуже особливе слово, саме його чує людина найчастіше протягом всього життя. Серед усіх живих істот на Землі тільки людина наділена незвичайним правом: вибирати ім’я  собі, дітям своїм, усьому навколишньому, містам, селам, звірам, рослинам.

Коли  на світ з’являється маленька людина, батьки роблять їй подарунок – власне ім’я.

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб ім’я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя його людина.

Люди різняться не лише за своєю зовнішністю, характером, походженням, але й за іменами, прізвищами, по батькові. До речі, ці складники називають особовою назвою. Іван Якович Франко писав в одній роботі, що особова назва – вірний товариш, що супроводжує нас усе життя. Однак мало хто знає походження свого імені та його значення.

Імена людей – це часточка історії кожного народу. У них відображене все: побут, і вірування, і сподівання, і фантазія, і художня творчість. З раннього дитинства й упродовж усього життя жодне слово людина не чує так часто, як своє ім’я. Більшість антропологів вважає: ім’я може впливати на особистість і, як наслідок, визначати деякою мірою долю кожного. Залежно від цього треба дуже обережно й відповідально підходити до вибору імені. Не бажано називати дитину на честь героїв улюблених телесеріалів чи іменем одного з батьків.  Обираючи ім’я, потрібно також зважити, якою мірою воно суголосне з іменем по батькові. Існують такі сполучення, що звучать досить смішно або їх важко вимовляти. Що ж, можливо,  ім’я спрямовує нас, але людина сама повинна визначати мету й спосіб власного життя, гідно несучи своє наймення як своєрідну емблему особистості.

Вибір імені залишається за батьками, саме тому їм слід обережно підійти до цього питання та заздалегідь підготувати варіанти. Традиційними українськими іменами були імена святих або біблійних персонажів, що мають єврейське, латинське, грецьке походження, бо їх носили перші святі й мученики.  Слов’янський фольклор також налічує багато імен складених із понять або прикмет, які батьки хотіли передати своїм дітям, бо вірили, що ім’я має магічну силу.  З іменами пов’язано багато релігійних свят : Василя Святого (14 січня), Теплого Олекси (30 березня), Святого Миколая (19 грудня).  В народі кажуть: якщо дитина народилась в це свято, то вона вже родилась з ім’ям.  Багато людей колись вважало, що ім’я є особливою частиною, «душею» тієї людини, що його носить.

У ранньому віці дитина засвоює своє ім’я. Шести місячне немовля реагує на своє і чуже ім’я по-різному. Воно є показником індивідуальності дитини, відрізняє її від інших. Водночас є і засобом ідентифікації з іншими людьми, підкресленням її належності до статі, сім’ї, національності. Вживання ласкавих форм імені демонструє малюку позитивне ставлення до нього. Дитина пізнає своє ім’я раніше, ніж прізвище, і користується ним у спілкуванні з іншими. Ім’я індивідуалізує дитину й водночас ідентифікує її з певною культурою, нацією, предком роду.

«Як тебе звати?» - одне з перших питань до дитини, коли дорослий або одноліток вступає у спілкування з нею. Її відповідь викликає захоплення («Ой! Яке в тебе гарне ім’я!») або насмішку чи осуд («Не чув ніколи такого імені», «Ти хлопчик чи дівчинка? У тебе ім’я, як у дівчинки!»). У такому разі дитині доводиться відстоювати право на своє  ім’я, захищати його. Дитина дуже рано ідентифікується зі своїм іменем, не уявляє себе поза ним, радіє йому. Воно своєрідно вмонтовується в основу її особистості. Дитина відстоює право на ім’я і протестує, коли й називають іншим іменем. Ідентифікація з власним іменем проявляється в особливому інтересі до людей та літературних героїв, які мають таке саме ім’я. Усе, що стосується імені дитини набуває для неї особливого особистісного смислу.

Важливість імені для формування особистості дитини не можна переоцінити. З імені починається звернення до неї, похвала («Віка – гарна дівчинка!») або осуд за недозволені дії. Із власного імені дитина раннього віку починає своє спілкування.

Отже, ім’я – невід’ємна частина особистості, а говорячи про українську культуру слід  додати, що воно також дає людині святого захисника, до якого можна звернутися у важку хвилину, чесноти якого треба наслідувати.

Робота над проектом одного дня «Я і моє ім’я» є цікавою та пізнавальною. Діти шукають себе в дослідницькій діяльності, дізнаються більше про своє ім’я та імена людей, що їх оточують, викликають гордість за своє ім’я. Проект одного дня «Я і моє ім’я» направлений на покращення взаємовідносин між членами в сім’ї, адже спільна робота завжди зближує. Ім’я людини – це її доля, саме тому знати його виникнення та значення дуже важливо.  Ім’я – це нагорода, яку ми заслужили. Не ім’я прославляє людину, а людина ім’я.

ЕТАПИ РОБОТИ

Реалізація проекту здійснюється  на даний момент. Кожний етап ставить свої завдання, має визначені форми і методи реалізації запланованого. Визначено шляхи виконання завдань проекту, запропоновано систему заходів по організації взаємодії з дітьми, вихователями, батьками.

І етап – підготовчий:

-     вибір проблеми, обґрунтування практичного значення її результату;

-     визначення теми проекту;

-     визначення мети і поставлених завдань;

-     визначення джерел інформації;

-     визначення учасників проекту;

-     опрацювання літератури з даної проблеми;

ІІ етап – проектувальний:

-        складання плану виконання проекту;

-        проведення заходів, спрямованих на виконання мети проекту;

-        вирішення проблемних завдань.

ІІІ етап – підсумковий:

-        узагальнення матеріалів щодо реалізації проекту;

-        презентація результатів проекту;

-        захист проекту;

-        розробка плану дій щодо подальшого функціонування проекту.

ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ

з/р

Етап

реалізації

проекту

Види діяльності (заходи)

Оформлення

результатів

І

Підготовчий (аналітичний,

мотиваційний

1. Формування теми проекту

2. Визначення мети та завдань проекту

Тема, мета, завдання

ІІ

Проектувальний

(діяльнісний)

1.Створення умов для реалізації проекту, аналіз пізнавальної та художньої літератури.

2. Розроблення атрибутів до дидактичних ігор «Звернись по імені»,

«Казкові імена»,«Назви своїх рідних»

3.  Педагогічний всеобуч:

«Як з’явилися імена», «Що означають наші імена», «Чи можна змінювати наші імена?»

4. Батьківський всеобуч «Чому обрали своїй дитині це ім’я?», вікторина «Що я знаю про імена?»

5.  Образотворча майстерня

(малювання: «Колір твого імені»,

розмальовки «Моє ім’я»)

6. Літературна скарбничка: народна творчість, пальчикова гімнастика,

читання творів Б.Житкова «Чудове ім’я», «Як мене називали»

7. Створення фотоколажа  «Квіткова галявина імен»

Конспекти занять,

добірка

форм та методів взаємодії  з дітьми, батьками, педагогами

ІІІ

Підсумковий (узагальнюючий

презентаційний)

1. Презентація проекту (оформлення слайд-показу).

Конспект презентації

РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПРОЕКТУ

1.У дітей розвивається пізнавальний інтерес до себе.

2. Розвиваються  артистичні  та творчі  здібності.

3. Покращується співпраця батьків та педагогів.

4.  Підвищується загальний емоційний та психологічний фон, мікроклімат групи.

5. Формується  рівень комунікативної діяльності дітей раннього віку та поширення їх словникового запасу.

6.Розвивається  мовлення дітей раннього віку.

ВИКОРИСТАНА  ЛІТЕРАТУРА

1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / науковий керівник А.М. Богуш – К., 2012.

2. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років /наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк; – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 304.

3. Методичні рекомендації до Освітньої  програми для дітей від двох до семи  років  «Дитина» /наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк; – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2016. – 352.

4. Метод проектів у діяльності дошкільного закладу/Укладач Л.А.Швайка. – Х.: - Вид. група «Основа»,2010. – 203, [5]c. – (Серія «ДНЗ. Вихователю»).

5. Глинський І. Твоє ім’я – твій друг. Київ. Веселка. 1985

6.Скрипник Л. Г. Дзятківська Н. П. Власні імена людей. Київ. Наукова думка. 1996р.

7.Зима Н. і Д. «Як обрати ім’я своїй дитині» 2009р. 636с.

8. Моє ім’я. М – ЗАО «РОСМЕН – ПРЕСС» 2006- 176с.

9. Овчиннікова Т. Тайна імені, 2005 – 128с.

10. А. Ткаченко. Літературний процес: методологія, імена, тенденції, 2013

11.  Ресурси Інтернету