ЗМІСТ
ВСТУП………………………………………………………………………….…3
- АКТУАЛЬНІСТЬ………………………………………………………………...3
- ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНОГО ПОСІБНИКА………………..4
ОПИС ПОСІБНИКА…………………………………………………………….5
ДОДАТКИ…………………………………………………………………….…..10
- ПЕРЕЛІК ОБ’ЄКТІВ КУЛЬТУРНОЇ СПАДЩИНИ М.ВІННИЦІ. ПАМ’ЯТНИКИ. ПАМ’ЯТНІ ЗНАКИ. МЕМОРІАЛЬНІ ДОШКИ…………………...11
- ТЕМАТИЧНІ ЗАНЯТТЯ (ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЕКСКУРСІЙ)……………27
- ПЕДАГОГІЧНИЙ ВСЕОБУЧ ………………………………………………....34
- БАТЬКІВСЬКИЙ ВСЕОБУЧ…………………………………………..………37
- ДИДАКТИЧНІ ІГРИ……………………………………………………….…...42
- ІНФОРМАЦІЙНО – ІСТОРИЧНА ДОВІДКА……………………………..…45
- ЛІТЕРАТУРНА СКРИНЬКА «ВІННИЦЯ ПАМ’ЯТАЄ...ВІННИЦЯ ЗНАЄ...» ВІРШІ ТЕТЯНИ ШКУРАК…………………………………………………………..….48
- ФОТОГАЛЕРЕЯ «ІСТОРІЯ ВІННИЦІ ПОКЛАДЕНА НА ПОСТАМЕНТ».65
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………...…74
ВСТУП
У нове тисячоліття Україна увійшла незалежною державою, перед якою постало безліч важливих завдань, зокрема у сфері дослідження, збереження та використання культурної спадщини — пам’яток історії та культури. Вінниця багата своєю історичною спадщиною, культурними надбаннями. Тут протягом віків відбувалися значні історичні події, що набували загальноукраїнського, європейського значення. Сьогодні велика кількість пам’яток, об’єктів архітектури, пам’ятних знаків, меморіальних дошок увінчують минуле нашого краю. Без минулого немає майбутнього.
Останнім часом надзвичайно актуальною стала проблема громадянського виховання дітей. В суспільстві виникає необхідність повернутися до кращих традицій нашого народу, до його вікових корінь, до таких вічних понять, як рід, спорідненість, Батьківщина, рідне місто. Для громадянського виховання важливо правильно визначити віковий етап, на якому стає можливим активне формування у дітей патріотичних почуттів.
Дитинство – це важливий і неповторний період формування особистості. В наш час зміст дошкільної освіти спрямований на збереження дитячої субкультури, зорієнтований на цінності та інтереси дитини. У свідомості дитини-дошкільника закладаються фундаментальні світоглядні поняття, моральні цінності; передумови громадянських якостей, розвиваються уявлення дітей про людину, суспільство та культуру. Успішний розвиток дошкільнят при ознайомленні з місцями рідного міста можливий лише за умови їх активної взаємодії з оточуючим світом емоційно-практичним шляхом, тобто через освітню діяльність,екскурсії, спілкування, гру, працю, різні види діяльності, властиві дошкільному віку. В. О. Сухомлинський стверджував, що «дитинство - щоденне відкриття світу і тому треба робити так, щоб воно стало, перш за все, пізнанням людини і Вітчизни, їх краси і величі».
Базовий компонент дошкільної освіти у змісті освітньої лінії «Дитина у світі культури» передбачає формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо - продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.
Основним етапом формування у дітей любові до Батьківщини є накопичення ними соціального досвіду життя у своєму місті, засвоєння прийнятих у ньому норм поведінки, взаємин, прилучення до світу його культури. Любов до Вітчизни починається з любові до своєї малої батьківщини - місця, де народилася дитина. В повній мірі зрозуміти, осмислити, запам’ятати історію рідного краю - справа непроста навіть для дорослих. Адже дітям важко сприймати даний матеріал, написаний прозою, тому виникла потреба описати кожен пам’ятник, пам’ятний знак у віршованій формі, яка легко сприймається дітьми. Ідея створення навчально – методичного посібника «Сторінки історії пронумеровані пам’яттю» виникла з метою ознайомлення дітей з історією виникнення пам’ятників, пам’ятних знаків, меморіальних дошок, з явищами суспільного життя; формування знань про історію міста, її символів; створення сприятливої атмосфери для прояву пізнавальних інтересів та творчих здібностей дітей; накопичення інформаційного, ілюстративного, методичного та дидактичного матеріалів в педагогічну скарбницю «Вінниця. Непорушні реліквії історії»; привнесення нових аспектів у взаємодію з батьками.
Я народилась тут, росту я в нім.
Закохана на все життя
У тебе, Віннице моя!!!
ОПИС ПОСIБНИКА
У навчально – методичному посібнику «Сторінки історії пронумеровані пам’яттю» подано матеріал історичних пам’яток — об’єктів, пов’язаних національно-визвольною боротьбою народу протягом віків, місця масових поховань жертв репресій, голодоморів, героїв воєн та воєнних конфліктів, трагедії у Чорнобилі, Героїв «Небесної сотні» та АТО. У Вінниці по - різному вшановують пам’ять багатьох українських історичних діячів, зокрема тих, про які у попередні часи не згадувалося: Богдана Хмельницького, Івана Богуна, Михайла Грушевського, Симона Петлюри. Історичні пам’ятки представлені інформацією про архітекторів власників маєтків, які розглядаються в межах культурної та архітектурної спадщини міста, нарисами про архітектурні споруди та комплекси, музеїв - садиб. В навчально-методичному посібнику міститься історична інформація про пам’ятники, пам’ятні знаки, меморіальні дошки видатним вінничанам, архітектурні об’єкти культурної спадщини, які збереглися до сьогодення.
Наше завдання – створити систему роботи з формування у дошкільників інтересу до історії свого міста, зокрема до пам’ятників, меморіальних дошок, пам’ятних знаків. Ознайомившись з ними, діти дізнаються про їх різноманіття, історію, збагачуються духовно і переймаються повагою до людей і подій, які з ними пов’язані, усвідомлюють себе причетними до історичної спадщини міста. Дана робота допоможе виховати почуття національної гордості, патріотизму, моральних цінностей, любові до своєї Батьківщини, зокрема до рідної Вінниці.
Вінниця… Рідне місто… Нам, педагогам, необхідно показати дошкільникам, що воно славетне своєю історією, традиціями, пам’ятниками, кращими людьми. Діти повинні зрозуміти, що їхнє місто – частина Батьківщини. Добре, якщо діти будуть знати визначні пам’ятники, пам’ятні знаки та меморіальні дошки відомих людей, які прославляли не тільки місто, а й країну. Основні завдання, що стоять перед педагогами:
- ознайомити дітей з пам’ятниками міста, їх історією;
- формувати вміння впізнавати знайомі пам’ятники і складати про них коротку розповідь;
- викликати у дітей бажання наслідувати мужніх і сміливих людей, пам’ять про яких живе в серцях жителів міста;
- звернути увагу на різницю в архітектурі пам’яток;
- розповісти про охорону пам’яток державою.
Перш ніж знайомити дітей з пам’ятниками, потрібно провести попередню роботу. А саме, педагогу підібрати та опрацювати матеріал, щоб володіти інформацією про особу (подію), якій встановлено пам’ятник; дати дітям визначення, що таке пам’ятник (пам’ятник – архітектурна або скульптурна споруда на честь якої-небудь особи або події); від якого слова утворено слово «пам’ятник» (пам’ять – здатність пам’ятати, не забувати минулого); розглянути матеріали, з яких виготовляють пам’ятники (бронза, граніт, мармурова крихта), у вигляді камінчиків;
ознайомити дітей з портретом людини, пам’ятник якій планується розглянути, або з подією, якій він присвячений; провести бесіду про цього видатного діяча (подію); підготувати план бесіди, що буде супроводжувати розглядання ілюстрації певного
пам’ятника, або екскурсію до нього, запитання до дітей; якщо планується екскурсія, продумати маршрут, розташування дітей біля пам’ятника.
Під час використання навчально – методичного посібника «Сторінки історії пронумеровані пам’яттю» педагоги закладу використовують у своїй діяльності різні форми і методи організації національно-патріотичного виховання дошкільників. Це, зокрема, заняття, бесіди, розповіді з використанням ІКТ, екскурсії вулицями міста до історичних пам’яток, цільові прогулянки, розглядання ілюстрацій, фотоальбомів, буклетів, дидактичних ігор. Розглядання пам’ятних об’єктів проводиться в такій послідовності:
- повідомити, в якому місці він встановлений;
- що це за пам’ятний об’єкт;
- хто автор і коли він споруджений (історія створення);
- відомості про людину (подію), якій поставлено пам’ятний знак;
- опис самої скульптури;
- опис постаменту;
- надпис;
- з якого матеріалу виготовлений даний пам’ятний знак;
- загальна оцінка і значення пам’ятного знаку.
Ми починаємо свій освітній процес з опису місця, де встановлено пам’ятний знак (площа, вокзал, парк, сквер). Далі повідомляємо, кому цей пам’ятний знак і час його встановлення (можливо, на честь якоїсь історичної дати або до ювілею). Потім розповідаємо про автора пам’ятника - скульптора або архітектора, і про те, як пам’ятник був створений. Далі починаємо розповідь про цю людину (або подію). Тепер, нарешті, можна звернутися власне до опису. Розповідаючи про позу, вираз обличчя, одяг, не забуваємо пов’язувати це зі змістом, який вкладав автор. Звертаємо увагу на дрібні деталі: предмети в руках персонажа або ті, які розташовані від нього неподалік, зображення представників флори і фауни, які часто несуть певну символіку, барельєфи на постаменті та на надписи. Не знайомимо з повним текстом, але зміст написаного доносимо до дитини. Завершуємо бесіду розповіддю про сьогоднішнє «життя» пам’ятника. У будь-якому випадку, завершуючи розповідь, говоримо кілька теплих слів про людину або подію, якій присвячений пам’ятник та обов’язково використовуємо художній вірш з нашої літературної скриньки «Вінниця пам’ятає… Вінниця знає», написаний автором Тетяною Шкурак. Матеріал підбираємо доступний для сприйняття дітей. Не називаємо дати: вони утруднюють сприйняття матеріалу. Використовуємо такі вирази: «Це було дуже давно, коли ваші бабусі та дідусі були такими ж маленькими, як ви». Використовуємо доступну дітям лексику, пояснюємо значення незнайомих слів, не вживаємо спеціальної термінології, не перевантажуємо розповідь складними граматичними конструкціями. На закріплення матеріалу використовуємо дидактичні ігри з даного напрямку роботи.
Досить складним для педагогів в роботі по ознайомленню з пам’ятними знаками, з його історією та визначними місцями, є складання розповіді для дошкільнят. Щоб полегшити даний напрямок роботи вихователі:
- супроводжують розповідь наочними матеріалами: фотографіями, репродукціями, слайдами, схемами, малюнками та ін.;
- читають дітям та вивчають напам’ять вірші, які написані до кожного пам’ятника матусею вихованки групи №3 Шкурак Тетяною Олександрівною;
- звертаються до дітей із запитаннями в ході розповіді, активізують їх увагу, викликають бажання щось дізнатися самостійно, спробувати про щось здогадатися, запитати;
- спонукають мислення дітей проблемними запитаннями: «Як ви думаєте, чому саме на цьому місці скульптор вирішив побудувати дану скульптуру ?»
Одним із основних компонентів системи в навчально-методичному посібнику «Сторінки історії пронумеровані пам’яттю» подано перелік об’єктів культурної спадщини м. Вінниці (пам’ятники; пам’ятні знаки; меморіальні дошки) (Додаток 1), метою якого є узагальнення знань дітей про рідне місто, його визначні місця, господарську діяльність, природу; поповнення знань про знаменитих земляків, вшанування пам’яті про них в рідному місті; розвиток мислення, мовлення, пам’яті; виховання почуття приналежності до свого народу, ціннісного ставлення до рідного краю, любові до рідного міста. В результаті проведені тематичні заняття, екскурсії «До пам’ятника Михайла Коцюбинського», «Шевченко — великий поет України», «Читання оповідання В. Сухомлинського «Протоптали стежку», «Екскурсії до пам’ятного знаку на вшанування пам’яті жертв Чорнобильської трагедії», «Екскурсії до Меморіалу Слави» (Додаток 2), педагогічний всеобуч «Освітні завдання та зміст педагогічної роботи за підрозділом «Дитина в соціумі», «Як ознайомити дитину з пам’ятниками?» (Додаток 3), батьківський всеобуч «Важливість громадянського виховання», «Організація морально-патріотичного виховання в сім’ї», «Формування патріотичних почуттів»(Додаток 4), які переконують кожного у необхідності цілеспрямованої систематичної роботи з морально – патріотичного виховання.
Дидактичні ігри «Де розташований пам’ятник?», «Відомі люди нашого міста», «Визначні пам’ятки міста», «Відгадай, де я був?», «Подорож містом» (Додаток 5) формують патріотичний світогляд на основі активізації знань про визначні пам’ятки рідного міста; закріплюють у дітей знання про наше місто, які вони отримали під час бесід із вихователем; розвивають пам’ять, мислення, зв’язне мовлення, виховують патріотичні почуття на основі активізації знань дітей про відомі пам’ятники рідного міста. Інформаційно - історична довідка видатних людей (Додаток 6), літературна скринька «Вінниця пам’ятає... Вінниця знає…» (Додаток 7), фотогалерея «Історія Вінниці покладена на постамент» (Додаток 8), допоможуть формуванню у дітей обдуманого, правильного відношення до архітектурних споруд міста.
Головне завдання педагогів закладу — не запізнитися, не пропустити той момент, коли виховні зусилля найефективніші, коли робота, проведена педагогом, дасть високий результат. Ефективність нашої роботи характеризується цілісністю і включає відбір краєзнавчого змісту в відповідності з метою розвитку дитини, її віковим особливостям та інтересам; збагачення розвивального середовища матеріалами про визначні місця Вінниці.
Навчально-методичний посібник «Сторінки історії пронумеровані пам’яттю» ілюстрований, варіативний, багатофункціональний, призначений для розвитку пізнавальної активності дошкільників, використовується в різноманітних формах організованої навчально-пізнавальної діяльності. Велика цінність його в тому, що про кожен пам’ятник, пам’ятний знак нами написані слова у віршованій, доступній, зрозумілій формі для дітей. Призначений для педагогів, студентів, батьків.