Освітній проект «Вusy board – «Я сам» (фотозвіт)
Змістовий напрям освітнього проекту: організація освітньої роботи з дітьми (творчий проект)
Тип освітнього проекту - міжпроект
Тривалість освітнього проекту – довготривалий
№ з/р |
Назва |
Сторінка |
1
|
Паспорт проекту - Тема - Мета - Актуальність - Завдання - Об’єкт проекту - Учасники - Характер - Тривалість - Гіпотеза - Прогнозований результат |
3 3 3 4 4 4 4 5 5 5 |
2 |
Опис проекту |
6 |
3 |
Етапи роботи над проектом |
18 |
4 |
План реалізації проекту |
19 |
5 |
Результативність проекту |
20 |
6 |
Використана література |
21 |
7 |
Додатки |
22 |
Паспорт проекту
Тема «Вusy board – «Я сам»
Мета проекту
Створити сприятливі умови для забезпечення розвивального середовища, активізації ігрової та пізнавальної активності дітей дошкільного віку; розвивати універсальні вміння, дрібну моторику, а саме планувати майбутню діяльність, домовлятися з однолітками, розподіляти обов’язки, узагальнювати та систематизувати потрібну інформацію, приймати власні рішення, спираючись на отримані знання і вміння.
Актуальність
Вusy board – розвиваюча дошка з безліччю предметів, здатних зацікавити малюка. Ідея створення Вusy board належить Марії Монтессорі. Хоча з того моменту, як був створений перший Вusy board, пройшло вже понад 100 років, у сучасних батьків ці унікальні іграшки як і раніше мають величезний успіх. Бізіборди, бізікуби, бізіборди з тканини в усіх численних удосконалених варіаціях – це простий, доступний, цікавий і дуже ефективний спосіб безпечного і корисного проведення часу для дитини.
Вusy board — розвиваюча дошка для малюків має дерев’яну (тканинну) основу з прикріпленими до неї різноманітними предметами, рухаючи які дитина поступово ознайомлюється з їхнім призначенням і функціональністю. Стандартного набору елементів як такого не існує, він може змінюватися відповідно до віку дитини, а також за бажанням дорослого. Найчастіше це бувають шнурівки, засувки і шпінгалети, блискавки, дзвіночки, ліхтарики, ланцюжки, шайбочки, гайки та інші цікаві для малюків деталі. Можна перерахувати безліч категорій, в які вписується все різноманіття елементів бізіборда для вихованців: елементи швейної фурнітури, різні пристрої для замикання (кнопки, клямки, прищіпки тощо), матеріал для рахування, елементи для малювання, елементи конструкцій з ланцюгами, найпростіші побутові прилади, вимірювальні пристрої та інше. Подібні тренажери, звичайно, можна спробувати виготовити вдома самостійно, це не особливо складно. Найважливішими такими перевагами стане гарантована безпека для дитини, екологічність усіх матеріалів і фарб, спеціальний нешкідливий клей, грамотне колірне оформлення і ретельно вивірений підбір елементів без перевантаження зайвими і непотрібними деталями.
Тому, ми вирішили разом з педагогами, вихованцями та батьками створити освітній проект «Вusy board – «Я сам», з метою організувати дитину, дати їй свободу вибору і пізнання. Під час гри у дитини розвивається дрібна моторика, вона вчиться міркувати, робити кілька дій і кроків, адже деякі завдання вимагають виконання ряду послідовних нескладних операцій. Поступово навіть у непосидючого малюка розвивається увага, самостійність, пізнавальна активність. Але оскільки впертість присутній практично у кожної дитини, їм хочеться довести розпочате до кінця і добитися успіху.
Завдання проекту
1. Вчити концентрації та терпінню, формувати причинно-наслідкові зв’язки, сприяти вивченню кольорів, цифр, розвитку довільності (уміння грати за правилами й виконувати інструкції).
2. Розширювати кругозір, дарувати малечі відчуття впевненості, формувати бажання вчитися.
3. Розвивати самостійність і пізнавальну активність, дрібну моторику, логіку і мислення, творчу уяву.
4. Виховувати організованість у спільній діяльності, товариськість, дружелюбність.
Об’єкт проекту
Творча, інноваційна діяльність
Учасники проекту
Діти раннього та дошкільного віку, педагоги, батьки.
Характер проекту
* за метою діяльності — творчий, інноваційний;
* за змістом — інтегрований;
* за кінцевим результатом — практичний;
* за кількістю учасників — колективний;
* за тривалістю — довготривалий;
* база реалізації проекту — комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад №6 Вінницької міської ради»;
* учасники проекту — педагоги, діти, батьки КЗ «ДНЗ №6 ВМР»;
* термін реалізації - травень 2021р. - травень 2022р.
Тривалість проекту - довготривалий
Гіпотеза
Вміння планувати освітню діяльність, домовлятися з друзями, розподіляти обов’язки, шукати потрібну інформацію, самостійно давати пояснення на виникаючі питання, приймати власні рішення, висловлювати свої думки і бажання, які поліпшать якість розвитку дітей, підвищать стійкий інтерес до знань, залучать батьків до освітнього процесу і спільної творчості.
Прогнозований результат
Створення бізіборда допоможе сформувати довірчі, партнерські відносини між педагогами, вихованцями та їх батьками; розширити кругозір, відчуття впевненості; розвинути самостійність і пізнавальну активність, дрібну моторику, логіку і мислення, творчу уяву.
ОПИС ПРОЕКТУ
Якщо для вас дитина – це цілий світ,
то дошка бізіборд для вашої дитини –
це, щонайменше, загадковий Всесвіт!
Ідея такої розвиваючої іграшки зовсім не нова. Перші дошки, віддалено схожі на сучасний бізіборд, були розроблені ще на початку XX століття. В Римі у 1907 році Марія Монтессорі запропонувала зробити навчальний стенд з різноманітними побутовими предметами, якими дитина має навчитись користуватися у звичайному житті, але з якими їй, найчастіше, не дозволяють гратись через їх небезпечність.
Так, граючись з вимикачем, розеткою, різноманітними застібками, шнурівками, липучками, діти досліджували і тестували всі ці предмети, а також знайомились з їх прямим призначенням, а батьки могли більше не боятися за їх життя. Чим старшою стає дитина, тим цікавіше йому пізнавати навколишній світ. Постійна цікавість, тяга дізнатися щось нове тримає батьків у тонусі, додаючи сивого волосся. Малюк хоче дослідити все: ножиці, розетки, вимикачі, гострі предмети і інструменти. В цьому випадку відмінним рішенням для батьків може стати розвиваюча дошка, або бізіборд, своїми рукам зробити який дуже просто. Тому, педагогічний колектив разом з батьками вирішили виготовити та поповнити для вихованців розвиваюче середовище різноманітними розвиваючими іграшками та дошками (дерев’яними, об’ємними, з тканини (фетру) на принципі самостійної діяльності дитини за умови повної свободи.
Всі діти починають етап дорослішання з фрази «Я сам», саме це ми і прийняли за основу наші педагоги. На її думку, малюки здатні всьому навчитися самостійно, для цього їм необхідно всього лише організувати простір. Саме речі, а не люди допоможуть дитині дорослішати. В рамках цієї теорії і були придумані бізіборди – справжній порятунок для батьків допитливого малюка.
Головний принцип навчальної дошки – мами і тата не повинні втручатися в процес пізнання дитиною навколишнього світу.
Сьогодні ми вам пропонуємо створення бізіборда своїми руками, його використання та деякі тонкощі ігор з цим корисним інструментом. Бізіборд – це дошка з різними рухомими і об’ємними елементами: замочками, засувами, віконцями, м’якими і твердими предметами...
Така дошка корисна дитині вже раннього віку. Де ще можна безперешкодно клацнути вимикачем, заглянути в таємничі двері або знайти довгоочікуваний секретик? Малюк поринає в незвіданий для нього світ, починає прислухатися до звуків, шурхіт, вчиться відчувати предмети різних форм і розмірів: дуже корисно використовувати як м’які елементи, так прохолодні металеві.
Цікавий факт! А ви знали, що бізіборди можуть «рости» і змінюватися разом з вашими дітьми? Існують моделі, які підходять дітям до 5 років і старше.
У чому користь для дитини і з якого віку потрібен бізіборд?
Завдання бізіборда – організувати дитину, дати йому свободу вибору і пізнання. Під час гри у дитини розвивається дрібна моторика, вона вчиться міркувати, робити кілька дій і кроків, адже деякі завдання вимагають виконання ряду послідовних нескладних операцій. Поступово навіть у непосидючого малюка розвивається посидючість, увагу.
Розвиваюча дошка для дітей має дерев’яну основу з прикріпленими до неї різноманітними предметами, рухаючи які дитина поступово розбирається з їхнім призначенням і функціональністю. Подібні тренажери, звичайно, можна спробувати виготовити вдома самостійно, це не особливо складно. Найважливішими такими перевагами стане гарантована безпека для дитини, екологічність усіх матеріалів і фарб, спеціальний нешкідливий клей, грамотне колірне оформлення і ретельно вивірений підбір різних елементів без перевантаження зайвими і непотрібними деталями.
Всі сенсорні методики мають на меті – стимулювати активність головного мозку малюка, залучаючи максимум доступних виробів і можливостей. Зовнішнє середовище, що оточує маленьку людину, володіє неймовірною кількістю фізичних властивостей, взаємодія з якими природно і гармонійно веде до розвитку внутрішнього світу.
Також бізіборди можна використовувати для розвитку та корекції мовлення дітей, а саме для: розвитку слухових відчуттів (дзвенить, стукає, скрипить, пищить, шарудить, свистить тощо); вправляння в звуконаслідуванні, відтворенні звуків; (скрип, дзень, тук-тук, фа-фа, пи-пи); автоматизації звуку в словах (назви предмет зі звуком «ш»; назва якого предмету має звук «с»); наповнення мовленнєвого словника дітей, словотворення (застібка, застібати, крутити, розстібнути, прикріпити та ін); розвитку граматичної сторони мовлення; (один замок, багато замків, відімкнути замок, відчинити двері та інші).
Бізібордом можна зацікавити і гіперактивну дитину і дитину з особливими освітніми потребами, з метою формування узгодженості роботи півкуль головного мозку за рахунок участі обох рук; розвитку зв’язного мовлення ( придумай казку «Подорож машинки»); для занять з дітьми, які заїкаються ( прийом-коментування дій).
Недарма вважається, що на кінчиках пальців дитини зосереджені активи інтелекту і кмітливості. У ранньому віці дитині абсолютно безглуздо намагатися давати теоретичні знання щодо того, наприклад, що всі точки на поверхні м’яча рівновіддалені від його центру, а сам він має певні властивості. Але якщо малюк бере м’яч в руки і кидає його, він на практиці розуміє, що у цього предмета немає кутів, що він пружний, бачить траєкторію його руху, осягає закономірності, вчиться розраховувати свої сили. Іншими словами, нейронні зв’язки утворюються самі собою коли дитина має можливість пробувати, рухати, доторкатися, нюхати, відчувати тощо.
Однак розвиваюча дошка не лише допомагає освоювати дитині побут, найбільша її користь в тому, що вона: вчить концентрації та терпінню; тренує логічне мислення дитини; сприяє фізичному розвитку; розвиває дрібну моторику; знайомить малюка з кольорами, формами; допомагає розвивати творчу уяву; розширює кругозір; дарує малечі відчуття впевненості; формує бажання вчитися; замінює іграшки, які не мають сенсу; навчає самостійності; дарує трохи вільного часу батькам.
В цілому розвиваючі дошки поділяють на декілька видів: односторонні та подвійні, об’ємні, з тканини (фетрові).
Односторонні – це бізіборди, що зроблені на плоскій дошці. Ними можна гратись, закріпивши їх на стіні чи поклавши на підлогу. Вони бувають різних розмірів: малі, середні та великого розміру. Великі бізіборди більше підходять для закладів дошкільної освіти з ігровими зонами для дітей. Вони включають величезну кількість елементів, що надовго захопить малечу та відволіче її від потенційно небезпечних предметів в будинку. Задля безпеки малюка та щоб завжди знаходились в полі зору, такі бізіборди кріпляться на стіну. Та й великими бізібордами зручно гратися стоячи. Маленькі бізіборди хоч і не мають так багато ігрових елементів, проте жодних проблем не складе взяти їх з собою в подорож або в гості.
Середнього розміру бізіборди - найпопулярніша модель. Це й не дивно: адже вони мають оптимальне співвідношення розміру та наповненості розвиваючими елементами.
Подвійні бізіборди мають дві сторони. Це або з’єднані між собою ігрові дошки, або одна зі сторін – грифельна дошка для малювання. Подвійні дошки – чудове рішення для двох - п’яти дітей. Так вихованці зможуть гратися з різних сторін і не заважати один одному.
При виготовленні бізіборда педагоги та батьки враховували головне: на дошці не має бути відколів, задирок, нерівних країв; не повинно бути погано прикріплених дрібних деталей, які малюк може проковтнути; якщо є отвори, пальчики малюка не повинні застрявати в них; використовувати якісні матеріали. В першу чергу, від віку дитини залежить, які елементи будуть розташовані на розвиваючій дошці. Для зовсім маленьких важливо, щоб не було предметів, які можна легко відірвати та проковтнути, а старшим сподобаються бізіборди з більш складними іграми та завданнями.
Розмір дошки залежить від того, де буде використовуватись дошка: вдома чи для розваги в подорожах; на підлозі чи висячи на стіні. Оскільки така іграшка виготовляється здебільшого з дерева, потрібно підготовити відшліфований до гладкості бізіборд та без будь-яких гострих країв і скалок. Якщо його пофарбувати, то це повинні бути спеціальні фарби, які не шкідливі для дитини.
Дошка-бізіборд дійсно допомагає дитині пізнавати світ і розвиває його навички. Для її виготовлення єдина вимога – безпека, в іншому можна повністю проявити фантазію в створенні найпрекраснішої іграшки.
Потрібно продумати варіанти заміни предметів, доповнення, щоб дитині не набридла гра. Сподіваємося, що з нашими пропозиціями ви обов’язково придумаєте свій дивовижний бізіборд.
Створення ескізу бізіборда.
Для початку необхідно визначитися, яка форма буде у майбутньої конструкції. Якщо вона робиться для малюка, можна взяти аркуш невеликого розміру. Як матеріал підійде фанера товщиною не менше 10 мм, яку попередньо потрібно зашкурить до стану ідеальної гладкості, або меблева дошка. На етапі створення ескізу потрібно проявити трохи фантазії:
Розвиваючу дошку можна виконати не тільки у вигляді прямокутника або квадрата, а й будь-якої геометричної фігури, а також у вигляді машинки, корабля, дерева або робота. Дошку можна покрити двома шарами лаку або яскравою фарбою на водній основі. Потім після висихання необхідно розмістити всі предмети без закріплення. Якщо потрібно, їх розташування можна відкоригувати.
Можна залишити поверхню природного кольору, але дитині набагато цікавіше, якщо бізіборд яскраво забарвлять. Згодом малюкові легше буде запам’ятати назву відтінків, прив’язуючи їх до певного предмету.
Як наповнення підійдуть такі предмети: ручки дверні, ручки для шаф, годинники, музичні інструменти (дзвіночки, металофони), цифри, букви, знаки для прикладів, геометричні фігури, рахівниці, резинки канцелярські (на кнопки канцелярські натагувати, робити геометричні фігури); дошки для малювання, шнурівка, петлі для шнурків, вимикачі, розетки і вилка для розетки; блискавки, застібки, липучки; дверцята з замками; масажори для рук, кульки; велосипедний дзвінок; баночка з кришечкою; крани для мийок, замочки, шпінгалети; рулетки, валики, котушки рибальські; телефонна трубка, кнопковий мобільний телефон. І це далеко не повний перелік наповнення. Основне при виборі – безпека, дитина ні в якому разі не повинен отримати в грі травму.
І не забувайте: чим менший вік дитини, якій ви дозволяєте грати речами, які можуть бути небезпечним – тим раніше вона усвідомить принцип їх роботи, що в свою чергу зменшить ризик того, що дитина вирішить пограти справді забороненими предметами. Виготовляючи дитині бізіборд - ви даруєте їй не просто красиву іграшку, а знайомите її з цікавим, але таким складним дорослим світом, допомагаєте розвиватись і вдосконалювати навички, які їй знадобляться у самостійному житті.
Правила безпеки при поводженні з бізібордом, виготовленим своїми руками. Якщо ви робите бізіборд своїми руками, необхідно в першу чергу продумати безпеку його використання. Досить секунди, щоб дитина щось проковтнула або якось нашкодила собі:
1. Підстава бізіборду необхідно добре закріпити, щоб воно не впало і не зашкодило дитини.
2. Потрібно ретельно обробити підставу, щоб на ньому не було зазубрин. Всі гострі грані і кути закругляти або встановити заглушки. Також можна закріпити м’яку тканину по краях.
3. Всі деталі повинні бути добре закріплені.
4. Знімні предмети необхідно прив’язати міцним матеріалом, щоб дитина випадково не відправила їх до себе в рот.
5. Підключення елементів відображення має бути виключно на батарейках.
Якими позитивними якостями володіє сучасна розвиваюча дошка?
Розвиток дрібної моторики. Для цього достатньо проводити до 15 хв в день з дитиною біля цієї споруди. В результаті спостерігається швидке знайомство з побутовими предметами.
Терпіння і посидючість. З першого разу у дитини не вийде правильно включити або розшнурувати шнурівку, засунути клямку. З кожним днем дитина буде кмітливішою.
Логічне мислення. Перед тим як приступити до чергового завдання він буде осмислювати весь алгоритм дій. У міру дорослішання дії будуть більш осмисленими.
Нова інформація. Будь-який новий предмет на поверхні дошки розширить кругозір.
Для дослідження рівня розвитку логічного мислення у дітей раннього та дошкільного віку використано етапи роботи по створенню бізібордів в процесі партнерської діяльності дітей і педагога.
Етапи |
Діяльність педагога |
Діяльність дітей |
І |
1. Розкриває проблему (мета). Визначається матеріал бізіборду. 2. Вводить в проблемну ситуацію. 3. Пояснює завдання |
1. Прийняття проблеми або ситуації. 2. Входження в режим пошуку. 3. Обговорення використання матеріалу бізіборду. |
ІІ |
4. Організовує і спрямовує процес планування дітьми діяльності з виготовлення бізіборда 5. Задає навідні запитання, уточнює вибір матеріалу для роботи |
4. Створення груп. 5. Обговорення плану роботи та розподіл обов’язків |
ІІІ |
6. Спостереження за роботою дорослого. 7. Надання допомоги та підтримки. |
6. Підготовка, оформлення бізіборда, вибір матеріалу вихованцями. 7. Підготовка продукту діяльності до презентації |
ІV |
8. Організація презентації
9. Організація рефлексії |
8. Презентація створеного бізіборда дитиною (результат). 9. Рефлексія |
Розробка і оформлення бізіборда виявляє собою складний процес, що вимагає умінь прогнозувати результат, планувати, реалізовувати задумане, пояснювати і розкривати зміст створеного матеріалу. Такі форми роботи розвивають логічне мислення дітей, дрібну моторику.
Захоплююча дошка надовго займе малюка, а якщо ви продумаєте варіант доповнення або переміщення предметів – це стане улюбленою грою, за допомогою якої дитина буде пізнавати світ. Ми підготували фотопідбірку цікавих варіантів створення своїми руками бізібордів для дітей раннього та дошкільного віку (Додаток1). Розроблений матеріал є універсальним, багатофункціональним, відповідно змісту Базового компонента дошкільної освіти та вимогам чинних програм, зокрема, Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина». Освітній проект пропонує використання конспектів заняття ,ігрових вправ з використанням бізібордів (Додаток 2). Для педагогів підготовлено та розроблено майстер-клас «Як зробити м’який бізіборд своїми руками з тканини і фетру», педагогічний всеобуч «Правила безпеки при поводженні з бізібордом, виготовленим своїми руками» (Додаток 3). З батьками організовано он-лайн всеобуч «Як зробити бізіборд своїми руками для дітей» (майстер-клас), «Інструкція по вибору безпечної дошки» (Додаток 4). Пропонуємо фото звіт використання бізібордів під час освітнього процесу та самостійної художньої діяльності (Додаток 5)
Виготовлення бізібордів сприяло розвитку самостійності, безпечності у дітей. Найбільша користь в тому, що бізіборд вчить концентрації та терпінню; тренує логічне мислення дитини; сприяє фізичному розвитку; розвиває дрібну моторику; знайомить вихованців з кольорами, формами; допомагає розвивати творчу уяву; розширює кругозір; дарує дитині відчуття впевненості; формує бажання вчитися; аналізує, впорядковує дії, класифікує, узагальнює.
Таким чином, проведена робота підтвердила ефективність технології створення розвивальної інтерактивної дошки – бізіборда для розвитку логічного мислення дітей раннього та дошкільного віку.
ЕТАПИ РОБОТИ
Реалізація проекту здійснюється на даний момент, поетапно. Кожний етап ставить свої завдання, має визначені форми і методи реалізації запланованого. Визначено шляхи виконання завдань проекту, запропоновано систему заходів по організації взаємодії з дітьми, студентами, батьками.
І етап – підготовчий:
- вибір проблеми, обґрунтування практичного значення її результату;
- визначення теми проекту;
- визначення мети і поставлених завдань;
- визначення джерел інформації;
- визначення учасників проекту;
- опрацювання літератури з даної проблеми.
ІІ етап – проектувальний:
- складання плану виконання проекту;
- проведення заходів, спрямованих на виконання мети проекту;
- вирішення проблемних завдань.
ІІІ етап – підсумковий:
- узагальнення матеріалів щодо реалізації проекту;
- презентація результатів проекту;
- захист проекту;
- розробка плану дій щодо подальшого функціонування проекту.
ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ
№ з/р |
Етап реалізації проекту |
Види діяльності (заходи)
|
Оформлення результатів |
І |
Підготовчий (аналітичний, мотиваційний |
1. Формування теми проекту 2. Визначення мети та завдань проекту |
Тема, мета, завдання
|
ІІ |
Проектувальний (діяльнісний) |
1. Створення умов для реалізації проекту, аналіз науково – методичної літератури, розподіл організованої діяльності 2. Фотопідбір тематичних бізібордів для дітей раннього та дошкільного віку (з ускладненням) (Назва бізіборду, фото, опис, програмовий зміст) (Додаток 1) 3. Оформлення конспектів заняття з використання бізібордів (Додаток 2) 4. Майстер-клас «Як зробити бізіборд своїми руками з тканини і фетру», педагогічний всеобуч «Правила безпеки при поводженні з бізібордом, виготовленим своїми руками» (Додаток 3) 5. Батьківський он-лайн всеобуч «Як зробити бізіборд своїми руками для дітей» (майстер-клас), «Інструкція по вибору безпечної дошки» (Додаток 4) 6. Фото звіт використання бізібордів під час освітньої діяльності та самостійної художньої діяльності (Додаток 5) |
Конспекти занять, добірка форм та методів взаємодії з дітьми, батьками, педагогами
|
ІІІ |
Підсумковий (узагальнюючий презентаційний) |
Презентація проекту (оформлення слайд-показу). |
Конспект презентації |
РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПРОЕКТУ
1. Розвивальна дошка - бізіборд надала можливість підвищити пізнавальну активність дошкільнят на більш високий рівень розвитку, діти стали активно взаємодіяти з однолітками і дорослими, виявляти цікавість до участі у спільній безпечній діяльності.
2. Дана форма роботи створила умови для підтримки дитячої фантазії, ініціативи, творчості; пошуку потрібної інформації (узагальнення, систематизація, самостійне пояснення), приймання власних рішень, спираючись на отримані знання і вміння. Досліджуваний матеріал успішно використовується дітьми в повсякденному житті.
3. Формування пізнавальних інтересів, поєднуючи з інноваційними освітніми технологіями дозволили досягти певних цільових орієнтирів на етапі завершення дошкільної освіти, краще підготувати вихованців до побуту.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. Нова редакція. 2021.
2. «Дитина»: Освітня програма для дітей від 2 до 7 років /наук. кер. проекту В.О.Огнев’юк; – К.: Київ.ун-т ім.Б.Грінченка, 2020. – 304.
3. Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» /наук. кер. проекту В.О.Огнев’юк; – К.: Київ.ун-т ім. Б.Грінченка, 2021. – 352.
4. Метод проектів у діяльності дошкільного закладу/Укладач Л.А.Швайка. – Х.: - Вид. група «Основа»,2010. – 203, [5]c. – (Серія «ДНЗ. Вихователю)
5. Ресурси Інтернету