Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Паспорт   проекту

Тема «Lapbook – сучасний засіб творчого навчання»

Мета проекту

Створити сприятливі умови для забезпечення предметно-розвивального середовища, активізації художньої, ігрової та пізнавальної активності дітей дошкільного віку; розвивати універсальні вміння, а саме планувати майбутню діяльність, домовлятися з однолітками, розподіляти обов’язки, шукати, узагальнювати та систематизувати потрібну інформацію, самостійно  пояснювати, приймати власні рішення, спираючись на отримані знання і вміння.

Актуальність

Lapbook – це нова, універсальна форма організації освітньої діяльності для розвитку пізнавальної активності, креативності та самостійності дітей дошкільного віку в умовах сучасної освіти; новітній засіб систематизації, реалізації та узагальнення ключових компетентностей Нової української школи.

Lapbook — багатофункціональна розкладна папка, що містить ніші й кріплення для різноманітного дидактичного матеріалу. Термін запозичено з англійської мови, де слово «lap» має декілька значень — «раунд», «коло», «складати», «з’єднувати в нахлест», а також «коліна». З огляду на багатозначність слова та застосування леп буків, найточніший переклад — «складена книга» чи «книга етапу».   Lapbook укладається таким чином, аби пристосовувати його для розміщення всередині матеріалів з певного етапу навчання. Він покликаний повідомити, розширити, закріпити, узагальнити знання з різноманітних тем. Леп бук може бути створений як вихователями, так і вихованцями, або дітьми спільно з батьками. Сенс Lapbook полягає в тому, щоб не лише структурувати інформацію, а  зробити це у яскравий спосіб. Чим більше складових, тим більш інформативною є тека, а завдяки різнобарвній візуалізації зміст освітнього матеріалу краще запам’ятовується.

Тому, ми вирішили разом з дітьми, батьками, педагогами створити освітній проект «Lapbook – сучасний засіб творчого навчання», з метою здійснювати навчання у ігровій формі, вихованці мають можливість по своєму підготувати інформацію з теми, що вивчається і краще зрозуміти і запам’ятати матеріал; напрацьовувати навичку самостійного збору, відокремлення та систематизації інформації. Таке вміння особливо важливе для людей сучасного інформаційного суспільства. Якщо леп бук виконується сумісно у групі, такий метод навчання сприяє розвитку комунікаційних навичок, командної взаємодії.

Завдання проекту

Освітні завдання:

* Закріплювати  набуті  знання  з певної тематики, розвиток партнерських взаємин дорослих  з  дітьми, розвиток умінь  узагальнювати, систематизувати інформацію; поповнювати і систематизувати знання дітей, шляхом залучення їх в ігрові, пізнавально-розвиваючі заняття; вчити класифікувати, узагальнювати та робити висновок; формувати основи безпечної поведінки в побуті, соціумі, природі; надавати кваліфікованої консультативної та практичної он-лайн допомоги батькам.

Розвивальні завдання:

* Розвивати  особистість дитини у мовленнєвому середовищі; світогляд, прагнення до пізнання мовленнєвого етикету; уміння встановлювати контакти, ініціативність у спілкуванні з дорослими та однолітками; розвивати  дитячу самостійність, ініціативність, пам’ять, увагу, мислення, творчу уяву, пізнавальні та інтелектуальні здібності дітей .

Виховні завдання:

* Виховувати організованість у спільній діяльності, товариськість, дружелюбність.

Об’єкт проекту

Художньо - мовленнєва  діяльність

Учасники проекту

Колектив дітей дошкільного віку, педагоги,  батьки.

Характер проекту

* за метою діяльності — художньо - мовленнєвий;

* за змістом — інтегрований;

* за кінцевим результатом — практичний;

* за кількістю учасників — колективний;

* за тривалістю — довготривалий;

* база реалізації проекту — комунальний заклад «Дошкільний навчальний заклад №6 Вінницької міської ради»;

* учасники проекту — педагоги,  діти,  батьки КЗ «ДНЗ№6 ВМР»;

* термін реалізації  - травень 2020р. -  травень 2021р.

Тривалість проекту - довготривалий

Гіпотеза

Вміння планувати освітню діяльність, домовлятися з друзями, розподіляти обов’язки, шукати потрібну інформацію, самостійно давати пояснення на виникаючі питання, приймати власні рішення, висловлювати свої думки і бажання, які поліпшать якість розвитку дітей, підвищать стійкий інтерес до знань, залучать батьків до освітнього процесу і спільної творчості.

Прогнозований результат

Створення леп бука допоможе сформувати довірчі, партнерські відносини між педагогами, вихованцями та їх батьками; привернути увагу дітей до традицій своєї родини; розкрити творчі таланти дітей та їх батьків; підвищити активність участі родин у он-лайн заходах закладу дошкільної освіти.

ОПИС ПРОЕКТУ

В умовах реалізації Нової української школи перед педагогом постає проблема - навчити дитину ставити перед собою мету і завдання, знаходити

способи їх розв’язання, а головне знаходити потрібну інформацію серед величезної кількості джерел інформації. Всім нам відомо, що краще запам’ятовується те, що цікаво, емоційно забарвлене. Саме для того, щоб вивчене залишилось в пам’яті дитини, щоб вона могла навчитися користуватися тими знаннями, які отримала на заняттях, щоб вона захотіла самостійно розширити свої знання з даного питання доцільно використовувати леп бук.

Леп бук відповідає всім вимогам до предметно-розвиваючого середовища. Він інформативний, багатофункціональний, сприяє розвитку творчості, уяви, може використовуватись одночасно групою дітей (у тому числі за участю дорослого як партнера), має дидактичні властивості, крім того є засобом художньо-естетичного розвитку дитини, залучає її до світу мистецтва. Леп бук має особливість — складатися і займати мінімум місця для зберігання, та розкладатися в об’ємну папку, що містить різноманітні дидактичні матеріали. Для їх розміщення слугують кишені, віконечка, папки-ширмочки, дверцята тощо. Леп буки не мають чіткої межі по величині чи кількості ніш, головна умова — це вільний доступ дітей до матеріалів.

Що ж таке леп бук? Леп бук - новітній спосіб організації освітньої діяльності з дітьми дошкільного віку. Це гра, творчість, пізнання і дослідження нового, повторення і закріплення вивченого, систематизація знань і просто цікавий вид спільної діяльності вихователя та вихованців, батьків і дитини. По суті леп бук є інтерактивною папкою або міні-книжкою, в якій систематизовані знання по будь-якій темі. Але замість сторінок в неї - кишеньки, складанки, міні-книжечки з сюрпризами, конвертики, що містять необхідний систематизований матеріал (у тому числі ілюстративний) для вивчення і закріплення знань по темі.

Для чого створювати леп буки?  Це цікаво, весело і корисно. Леп буки допомагають швидко і ефективно шукати та засвоювати нову інформацію і закріплювати вивчене в цікавій, ігровій формі. Діти вчаться встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, використовувати збережені дані. Інформація в леп буці подається систематизовано та організовано, тому процес навчання стає послідовним і цікавим. Діти конструюють власне цілісне бачення певної теми, тобто під час створення леп буку діти вчаться бачити поняття у системі. Зміст папки та складність завдань мають відповідати віковим особливостям дітей. Для того, щоб вони могли самостійно попрацювати з леп буком і у будь-який момент поновити свої знання з певної теми. Також, леп бук може бути продуктом дослідницької діяльності дитини, коли треба продумати зміст і послідовність наповнення теки.

Як створювати леп бук?

Послідовність роботи:

1. Обираємо тему. Темою папки – леп буку може бути абсолютно будь-яке явище, предмет чи істота. Усе залежить від рівня знань вихованців. Залежно від віку дітей подумайте, наскільки глибоко ви збираєтеся занурюватися в тему. Від цього і буде залежати кількість розгорток й деталей вашого леп бука.

2. Складаємо план. Після того як ви визначилися із темою, візьміть листок, ручку та напишіть план. Ви помиляєтеся, якщо вважаєте, що леп бук – це просто розворот з малюнками. Розплануйте, яку саме інформацію з обраної теми буде містити ваша папка. Вона має бути добре продумана, щоб максимально структурувати інформацію та видати її цікаво і творчо. З чого почати, в який бік розгорнути тему, які нюанси висвітлити?

3.Малюємо макет.

Намалюйте кілька орієнтовних макетів на простому аркуші, виберіть оптимальний варіант для розміщення необхідної інформації. Продумайте, який вигляд будуть мати ваші кишеньки (підтеми) і як буде організована в них інформація. Тепер можна приступати до виготовлення леп бука.

Ви маєте чітко уявляти, що і в якому місці буде розташовано – малюнки, кишеньки, вкладки, книжечки і інші деталі. Малюємо усе це від руки на звичайному листку паперу.

4. Виготовляємо основу та окремі дрібні деталі.

Доберіть до кожної підтеми той тип міні-книги, який найкраще підходить для викладу інформації.

У леп буці можуть бути такі елементи: кишеньки різної форми та розміру (також у вигляді книжечки чи «гармошки»), кола Луллії, конвертики, віконця, дверцята, стрілки, картки, елементи, які можна витягувати, елементи, які повертаються навколо своєї осі, пазли.

5. Збираємо інформацію та матеріал. Оформлюємо леп бук.

Матеріалом для леп буку можуть бути прислів’я, загадки, ігри по темі, вірші, оповідання, ігрові вправи та інша інформація. Підготуйте необхідний матеріал та приступайте до роботи. Крім міні-книг є багато речей, які ви можете вкласти у леп бук. Ви можете вкласти їх в кишеньки.

Це можуть бути: предметні картки різного розміру, пазли - куплені або власноруч розрізані кольорові картинки; настільні та дидактичні ігри; логічні ігри, лабіринти, кросворди; ігри на уважність; розмальовки, штриховки; реальні предмети ( листівки, шматочки тканини, листя тощо).

6. Декоруємо. Що потрібно, щоб зробити леп бук? Сам процес виготовлення леп бука неймовірно захоплюючий. Для цього вам знадобляться наступні матеріали: картонна папка-основа; звичайний та кольоровий папір; ножиці; клей-олівець; степлер; скотч; декоративні елементи (за необхідності: ґудзики, паєтки, підвіски, скріпки, наклейки, вирізані з журналів тематичні картинки і т.д.)

Розмір готового леп бука є стандартним – папка А4 в складеному вигляді та А3 у відкритому вигляді. Такі формати вважаються найзручнішими, однак це не є догмою. Цей розмір ідеально підходить, щоб дитина могла самостійно працювати з леп буком: тримати його в руках, малювати, писати, виконувати завдання в ньому, а після занять поставити теку на полицю або покласти в шафку (рюкзачок, якщо буде заповнювати вдома).

Хто має створювати леп бук?

Леп бук створюють діти, вихователь забезпечує ресурсами та надає консультації щодо розміщення інформації у леп буці.

Скільки часу потрібно, щоб створити леп бук?

Діти не можуть створювати леп бук швидко, тому на виготовлення потрібно кілька занять протягом одного дня; кілька днів; тематичний тиждень (діти щодня опрацьовують інформацію і можуть доповнювати леп бук).

Як використовувати леп бук?

Переваги використання: сприяє організації матеріалу по темі, що вивчається в рамках тематичного планування; сприяє оформленню результатів спільної проектної діяльності і може бути формою представлення підсумків проекту або тематичного тижня; сприяє організації індивідуальної та самостійної роботи з дітьми; це прекрасний і чудовий спосіб подати всю наявну інформацію в компактній формі.

Створення леп буку допоможе збагатити, закріпити і систематизувати інформацію, а розглядання теки в подальшому дозволить швидко освіжити в пам’яті цікавий матеріал. Є сенс запланувати спільну діяльність з виготовлення індивідуальних леп буків, виходячи з інтересів кожної дитини. Упродовж певного часу виготовляється тека, а потім  її презентують дітям, результатом буде серія леп буків. Отже, леп бук може бути продуктом дослідницької діяльності дитини.

Для поетапного впровадження проекту розроблений план заходів, який передбачає використання різноманітних форм, методів та прийомів організованої діяльності з дітьми, батьками.  На даному етапі проводилися: бесіди з батьками; он-лайн консультації для батьків; визначення рівня знань дітей; вивчення методичної літератури; відбір та систематизація матеріалу для проведення проектної діяльності; розробка плану реалізації проекту.

При аналізі роботи з дошкільнятами були виявлені наступні проблеми:

1. Обмежений запас знань по тематиках леп буків.

2. Необхідність поповнення наочного матеріалу і методичного супроводу.

Для дослідження рівня розвитку логічного мислення у дітей старшого дошкільного віку використано етапи роботи по створенню леп бука в процесі партнерської діяльності дітей і педагога.

Етапи

Діяльність педагога

Діяльність  дітей

І

1. Розкриває проблему (мета). Визначається тема леп бука.

2. Вводить в проблемну ситуацію.

3. Пояснює завдання

1. Прийняття проблеми або ситуації.

2. Входження в режим пошуку.

3. Обговорення теми леп бука

ІІ

4. Організовує і спрямовує процес планування дітьми діяльності з виготовлення леп бука.

5. Задає навідні запитання, уточнює плани дітей

4. Створення ініціативних груп.

5. Обговорення плану роботи та розподіл обов’язків

ІІІ

6. Спостереження за роботою дітей.

7. Надання допомоги та підтримки з ситуації

6. Підготовка, оформлення леп бука.

7. Підготовка продукту діяльності до презентації

ІV

8. Організація презентації

9. Організація рефлексії

8. Презентація дітьми створеного леп бука.

9. Рефлексія

Розробка і оформлення леп бука виявляє собою складний процес, що вимагає умінь прогнозувати результат, планувати, реалізовувати задумане, пояснювати і розкривати зміст створеного леп бука. Такі форми роботи розвивають логічне мислення дітей.

На наступному етапі ми розробили перспективне планування за блочно-тематичним принципом на весь навчальний рік (Тема блоку, програмовий зміст, матеріал)  (Додаток 1).  Розроблені підходи до планування є універсальними, відповідають змісту Базового компонента дошкільної освіти та вимогам чинних програм, зокрема, Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» та програми розвитку дітей дошкільного віку «Українське дошкілля». Освітній проект пропонує використання  конспектів заняття до Lapbook (Додаток 2). Для педагогів підготовлено та розроблено педагогічний всеобуч  «Поради педагогам щодо ефективного використання   Lapbook»,  «Використання     Lapbook  при підготовці до шкільного життя», «Використання Lapbook  у освітній роботі з дітьми дошкільного віку», майстер-клас «Практичне застосування Lapbook  в педагогічній діяльності»  (Додаток 3). З батьками організовано он-лайн всеобуч «Lapbook - одна з форм спільної взаємодії вихованців та батьків», оформлено стендова інформація для батьків «Інформація про Lapbook» (Додаток 4). Як підсумок виготовлення Lapbook пропонуємо колекцію фонів, титульних листів та кишеньок (Додаток 5)

Оформлення леп бука сприяло розвитку творчості у дітей, що проявилося в розмаїтті обраних форм леп бука. Різноманітність і самостійність виражалися також і в самостійному виборі деталей леп бука. Дітей приваблювала можливість використання різних дидактичних завдань, захованих в різних кишеньках, віконцях, будиночках. Роль педагога в спільній діяльності зі створення леп бука зводиться до забезпечення на занятті проблемної ситуації і управління розумовою діяльністю дітей. У процесі створення леп бука у старшого дошкільника розвиваються такі операції логічного мислення: порівняння, аналіз, впорядкованість дій, класифікація, узагальнення.

Узагальнення результатів експерименту дозволило нам розробити такі рекомендації для педагогів і батьків.

1. Велику роль у розвитку логічного мислення дітей старшого дошкільного віку відіграє виготовлення і використання в освітній діяльності інтерактивної папки – леп бука на основі співпраці вихователя - батьків - дітей.

2. В процесі роботи по виготовленню леп бука педагог повинен враховувати психологічні особливості особистості дитини, його інтереси, схильності, бажання працювати в парі.

3. Особливістю роботи з леп буком є ​​цікавий характер діяльності за рішенням різних логічних завдань, ігрова форма подачі матеріалу, що сприяє розвитку пізнавальних здібностей і мотивації до інтелектуальних видів діяльності.

4. Виготовлення інтерактивної папки направлено на формування структурних компонентів логічного мислення, умінь класифікувати, узагальнювати, порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити висновки. Дитина вчиться міркувати, висловлювати свої думки, захищати свій міні-проект леп бука.

5. Всі етапи роботи над леп буком здійснюються в формі проектної діяльності та захисту проекту. При оформленні леп бука слід приділяти увагу естетичному оформленню, творчому дизайну альбому-папки.

Таким чином, проведена робота підтвердила ефективність технології створення інтерактивної папки – леп бука для розвитку логічного мислення дітей дошкільного віку.

ЕТАПИ РОБОТИ

Реалізація проекту здійснюється  на даний момент, поетапно. Кожний етап ставить свої завдання, має визначені форми і методи реалізації запланованого. Визначено шляхи виконання завдань проекту, запропоновано систему заходів по організації взаємодії з дітьми, студентами, батьками.

І етап – підготовчий:

-     вибір проблеми, обґрунтування практичного значення її результату;

-     визначення теми проекту;

-     визначення мети і поставлених завдань;

-     визначення джерел інформації;

-     визначення учасників проекту;

-     опрацювання літератури з даної проблеми;

-      діагностичне обстеження дітей (із теми проекту).

ІІ етап – проектувальний:

-        складання плану виконання проекту;

-        проведення заходів, спрямованих на виконання мети проекту;

-        вирішення проблемних завдань.

ІІІ етап – підсумковий:

-        діагностика компетентності дітей (порівняно з початком роботи);

-        узагальнення матеріалів щодо реалізації проекту;

-        презентація результатів проекту;

-        захист проекту;

-        розробка плану дій щодо подальшого функціонування проекту.

ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ

з/р

Етап реалізації

проекту

Види діяльності (заходи)

Оформлення

результатів

І

Підготовчий (аналітичний,

мотиваційний

1. Формування теми проекту

2. Визначення мети та завдань проекту

3. Діагностичне обстеження дітей (із теми проекту)

Тема, мета, завдання

Результати обстеження

ІІ

Проектувальний

(діяльнісний)

1. Створення умов для реалізації проекту, аналіз науково – методичної літератури, розподіл організованої діяльності

2. Перспективне планування за блочно-тематичним принципом на весь навчальний рік (Тема блоку, програмовий зміст, матеріал)  (Додаток 1)

3. Оформлення  конспектів заняття з використанням леп буків (Додаток 2)

4. Педагогічний всеобуч  «Поради педагогам щодо ефективного використання   Lapbook» ; «Використання     Lapbook  при підготовці до шкільного життя»; «Використання Lapbook  у освітній роботі з дітьми дошкільного віку»; майстер-клас «Практичне застосування Lapbook  в педагогічній діяльності»  (Додаток 3)

5.  Батьківський всеобуч «Lapbook - одна з форм спільної взаємодії вихованців та батьків» , розміщення стендової інформації для батьків «Інформація про Lapbook» (Додаток 4)

6. Колекція фонів для «леп буків», титульних листів та кишеньок (Додаток 5)

Конспекти занять,

добірка

форм та методів взаємодії  з дітьми, батьками, педагогами

ІІІ

Підсумковий (узагальнюючий

презентаційний)

1. Діагностика компетентності

дітей (порівняно з початком роботи).

2. Презентація проекту (оформлення слайд-показу).

Результати діагностування

Конспект презентації

РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПРОЕКТУ

1. Технологія «Lapbook» надала можливість підвищити пізнавальну активність дошкільнят на більш високий рівень розвитку, діти стали активно взаємодіяти з однолітками і дорослими, виявляти цікавість до участі у спільній діяльності.

2. Дана форма роботи створила умови для підтримки дитячої фантазії, ініціативи, творчості; пошуку потрібної інформації (узагальнення, систематизація, самостійне  пояснення), приймання власних рішень, спираючись на отримані знання і вміння. Досліджуваний матеріал успішно використовується дітьми в повсякденному житті.

3. Формування пізнавальних інтересів, поєднуючи з інноваційними освітніми технологіями дозволили досягти певних цільових орієнтирів на етапі завершення дошкільної освіти, краще підготувати вихованців до шкільного життя.