Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

ПАСПОРТ ПРОЕКТУ

Тема проекту «Мандрівка Kosmos room»

Мета проекту

Об’єднати зусилля закладу дошкільної освіти та  сім’ї щодо формування в дітей уявлень про загадковість і таємничість природи Космосу; розвивати усвідомленість єдності Землі та Космосу; сприяти вмінню спостерігати за природою, робити зіставлення та висновки із спостережень, вміти фантазувати; формувати  усвідомлення своєї єдності з природою, зі Всесвітом, високого призначення людини, відповідальності за збереження і примноження гармонії та краси світу як вирішальної якості особистісного розвитку,  виховувати бережливе ставлення до всього, що нас оточує..

Актуальність

Космос — найбільш обговорювана і, разом з цим, найзагадковіша тема на всій планеті Земля. З одного боку людство багато дізналося про нього, з іншого — ми знаємо мізерний відсоток від того, що насправді відбувається у Всесвіті....

Людина — невід’ємна частина природи, Всесвіту, вершина мудрого задуму Творця. Сьогодні помічаємо втрату духовно - моральних орієнтирів суспільної свідомості щодо визначення істинного сенсу буття людства. Людина завжди прагнула пізнати незвідане. Космос — такий близький і водночас далекий — завжди вабив людей. Що там, на зірках? Наскільки вони далеко? Які за розміром? Як впливають на наше життя? Чи видно з зірок Землю? Яка Земля з космосу? Чи безмежний Всесвіт? І чи самотні ми у Всесвіті? А якщо ще десь є життя, то чи можемо ми спілкуватися? Які вони, жителі інших планет?

Не даремно так багато науково-фантастичних творів написано про відкриття таємниць космосу і так багато вчених та інженерів присвятили своє життя пізнанню космічної далечини. Космос — безкрайній і безмежний. Космосом ми називаємо весь навколоземний простір, який оточує нашу планету. Із Землі ми можемо побачити такі космічні світила, як Сонце, Місяць, дуже багато зірок. Проте, так само багато в космосі об’єктів, які ми не можемо побачити навіть озброєним оком, наприклад, у спеціальний збільшуваний прилад — телескоп.

Люди вивчають, досліджують космос, прагнуть дізнатися про нього якомога більше нового, невідомого.  Космос приховує в собі безліч таємниць. І не одразу люди зрозуміли: космос не можна підкорити, його можна тільки намагатися якомога глибше пізнати, щоб використовувати ці знання на благо — людей, природи, Землі.

Тому, в закладі дошкільної освіти ми створили кімнату Космосу та реалізували освітній проект «Мандрівка Kosmos room», з метою створення ситуації успіху для кожної дитини шляхом диференційованого підходу у здійсненні експериментальної та пошуково - дослідницької діяльності, підтримки ініціативи і активності кожного вихованця та наповнення його життя яскравими враженнями і відкриттями.

Завдання проекту

•        Дати знання  дітям про елементарні  уявлення  про рідну планету та її супутник Місяць, Сонце і його роль для Землі.

•        Вчити відчувати себе частинкою величного Всесвіту, бачити в ньому красу і гармонію.

•         Пояснити дітям залежність життя планети Земля від небесних світил.

•        Розширити та уточнити уявлення про планети, що існують за межами планети Земля, знання про видимі в темну пору доби космічні тіла, підтримувати цікавість до зірок і Місяця.

•        Розкрити  загальні особливості інших планет Сонячної системи, дати знання, що люди досліджують планети, вивчають Космос через телескопи, з супутників, космічних кораблів та станцій.

•        Поглиблювати інтерес дітей до роботи космонавтів.

•        Сприяти розвитку свідомого ставлення до збереження природи.

•        Формувати екологічний світогляд.

•        Викликати емоційний відгук на спостереження за вечірнім небосхилом, виявляти щире захоплення його красою

•        Розвивати розповідне мовлення, вміння чітко формулювати і висловлювати свої думки.

•    Розширювати словниковий запас «космічними» термінами.

•    Розвивати емоційно-ціннісне сприйняття та ставлення до навколишнього світу природи, Землі та космосу.

•  Виховувати  відчуття прекрасного.

Об’єкт проекту - природа Космосу

Предмет проекту - нежива природа

Учасники проекту

Діти дошкільного віку КЗ « ДНЗ№6 ВМР», педагоги, батьки.

Характер проекту

*        за метою діяльності —інформаційно- навчально-дослідницький ;

*        за змістом — інтегрований;

*        за кінцевим результатом — пізнавальний;

*        за кількістю учасників — колективний;

*        за тривалістю — довготривалий;

*        база реалізації проекту — КЗ « ДНЗ№6 ВМР»

*        учасники проекту — педагоги, діти дошкільного віку;

*        термін реалізації - травень 2019р. -  травень 2021 р.

Тривалість проекту - довготривалий

Гіпотеза

Взаємодія виховання особистості дитини з розвинутим пізнавальним інтересом і сформованим обдумано правильним відношенням до природи, здатною бачити і відчувати красу оточуючого світу, використання цілеспрямованої системи спостережень, пошуково - дослідницької діяльності у природі, освітньої діяльності у поєднанні з художнім словом, народною мудрістю.

Прогнозований результат

Цей проект дозволить сформувати елементарні уявлення про Космос та все, що в ньому існує, вміння на практиці використовувати здобуті знання, надасть можливість розкрити свої здібності у дослідницько - пошуковій діяльності, сприятиме розвитку пізнавальних процесів ( мислення, уваги, уяви, пам’яті).

«Є у Космосі зорі великі й малі,

Є холодні й гарячі планети.

Я - людина! Живу на казковій Землі

І пізнати всі мрію секрети»

ОПИС ПРОЕКТУ

З давніх-давен погляди людей були спрямовані до неба. Починаючи з перших своїх кроків по землі, людина відчувала та осягала свою залежність від неба. Її життя та діяльність багато в чому безпосередньо залежали від неба. Наші пращури добре знались та розумілись на проявах неба, пов’язуючи з цим свою життєдіяльність. Звідси стільки прикмет, прислів’їв, приказок.

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні передбачає змістову лінію «Природа Космосу», до якої входять знання та елементарні уявлення дитини про простір, який існує за межами планети Земля, тобто все те, що існує над Землею. У першу чергу, це те, що дитина дошкільного віку може бачити: Сонце, небосхил, зірки, Місяць. Головним завданням цієї змістової лінії є формування елементарних уявлень про Космос, про життя Космосу, без якого не може бути життя й на Землі. За цієї умови у дошколят можливо сформувати основу цілісного сприйняття світу, відчуття усвідомлення зв’язку Землі та Космосу, свого зв’язку з єдиним світом.

Окрім життєвих проблем, люди здавна пов’язували з небом свої мрії, присвячували йому свої творіння. Існує багато різноманітних видів костюмів народів світу, але спільне в них те, що вони символізують єдність Землі та неба, а людину, одягнену у відповідний костюм, як посередника між небом, Космосом та Землею.

Темі єдності Землі та Космосу присвячені чисельні твори фольклору різних народів. Ще до початку космічної ери академік Вернадський з геніальним передбаченням висловив думку, що «художня творчість виявляє нам Космос, який проходить через свідомість живої істоти». Саме народні пісеньки, віршики, легенди є невичерпним джерелом під час ознайомлення дітей із природою Космосу.

Неабияке значення також мають спостереження людей за небом, його проявами в різні частини доби та різні пори року. Завданням педагога є:

-         допомогти дитині побачити красу та різноманітність кольорової гами, відчути її змінний настрій, побачити захоплюючу картину безмежного зоряного неба в довгі зимові вечори;

-         пропонувати необхідні знання, розвивати уважність, спостережливість, сприйняття та уяву.

Вся робота щодо реалізації завдань змістової лінії «Природа Космосу» повинна будуватися від живих спостережень та казок і легенд до елементарної астрономії. Дітям необхідно дати можливість довідатися про Сонце та його сім’ю планет, про інші системи та світи, впізнати найяскравіші сузір’я та зірки (Велика та Мала Ведмедиця, Полярна зірка). Завдяки розвитку пізнавальних здібностей, діти можуть «виходити» за межі того, з чим вони безпосередньо спілкуються, можуть мріяти про життя, яке криється в безмежних просторах Всесвіту.

Змістова лінія «Природа Космосу» - об’ємна, її реалізація вимагає від педагога знань, які необхідно поповнювати за допомогою спеціальної літератури. Важливо, щоб знання самого педагога були точними, а образи, в які він перевтілює ці знання, красивими та привабливими для кожної дитини.

Дітям необхідно дати можливість довідатися про Сонце та його сім’ю планет, про інші системи та світи, впізнати найяскравіші сузір’я та зірки (Велика та Мала Ведмедиця, Полярна зірка).  Завдяки розвитку пізнавальних здібностей, діти можуть «виходити» за межі того, з чим вони безпосередньо спілкуються, можуть мріяти про життя, яке криється в безмежних просторах Всесвіту.

Тому, розуміючи важливість цього напрямку роботи, в закладі дошкільної освіти створена кімната Космосу та розроблений освітній проект «Мандрівка Kosmos room», де домінуюча діяльність має соціально - дослідницький характер, а також інформаційно-пізнавальний. Освітній проект «Мандрівка Kosmos room» спрямований на розвиток пізнавальної активності дошкільників; має розвиваючий характер навчання, заснований на дитячій активності, за допомогою різних способів одержання інформації, принципу «спіралі». У дітей дошкільного віку слід підтримувати інтерес до явищ природи, формувати вміння взаємодіяти з навколишнім світом. Діти вчаться робити елементарні висновки, діляться отриманими враженнями від спілкування з природою, виражають ставлення до світу природи в продуктивних видах діяльності. Природа повинна відкритися перед дитиною як жива лабораторія, як відповідна школа, в якій успішно можна оволодіти елементарними правилами поведінки, уміннями та навичками розумного використання природи, примноження її охорони і багатства.

Для поетапного впровадження проекту розроблений план заходів, який передбачав використання різноманітних форм, методів та прийомів роботи з дітьми і педагогами.

На початковому етапі педагогами проведений моніторинг, з метою виявлення у дітей дошкільного віку інтересу до природи Космосу:

•        Як називається планета, на якій ми живемо?

•        Як називається найближча до нас зірка?

•        Що таке Сонячна система?

•        Які планети ти знаєш в Сонячній системі? Яка з них найбільша?

•        Яку планету називають червоною? Чому? Цю планету римляни назвали на честь бога війни Марса. Як ти думаєш, чому?

•        Яка планета знаходиться ближче всіх до Сонця?

•        Як називається супутник Землі? Що ти про нього знаєш?

•        Які сузір’я нашого неба ти знаєш?

•        Що таке метеорити?

•        Хто перший полетів в космос?

•        Кого з відомих космонавтів ти знаєш?

•        Які вірші ти знаєш про космос?

На підставі обстеження ми вивели загальний рівень знань кожної дитини. В результаті ми отримали:

Високий рівень - 0 дітей - 0%

Достатній рівень - 18 дитини - 60%

Середній рівень - 12 дітей - 40%

Дані діагностики свідчать про необхідність цілеспрямованої систематичної роботи з розвитку пізнавального інтересу у дітей дошкільного віку до природи Космосу. Тому ми розробили план реалізації проекту, використовуючи різноманітні методи і прийоми, як аналіз інформаційно-енциклопедичної літератури, екскурсії в кімнату Космосу, освітня діяльність, спостереження, бесіди з дітьми, ігрова, пошуково-дослідницька діяльність з метою вивчення природи Космосу. Вихованці впевнені, що без допомоги педагогів, батьків реалізувати проект важко, але звертаючись по допомогу до дорослих діти знаходять підтримку, інтерес, цікавість до теми зростає. Малята з цікавістю приймають участь у пошуково-дослідницькій діяльності, розглядають ілюстрації, фотографії, енциклопедичні книги, грають дидактичні ігри.

Під час реалізації проекту діти прийшли до наступних висновків:

•        Космос - так часто називають Всесвіт.

•        Всесвіт - зіркова «країна» в якій знаходиться величезна кількість зіркових «міст» - галактик.

•        Галактика - так називається наше зіркове «містечко» в якому живуть Сонце і планети.

•        Сонячна система - наша «сонячна система» яка налічує 9 планет.

•        Земля - ім’я нашої рідної планети, на якій ми живемо.

•        Меркурій - одна з 9 планет Сонячної системи, яка найближче знаходиться до Сонця.

•        Венера - планета, рідна сестра нашої Землі, від Сонця планета №2

•        Марс - «червона планета», так її прозвали за червоний колір, 4-а від Сонця планета.

•        Юпітер - планета Сонячної системи, налужить до групи планет - гігантів.

•        Сатурн - 2-а величезна після Юпітера планета, навколо якої є велика кількість кілець - супутників, здалеку здається, що на планету одягли капелюха без дна.

•        Нептун - 8-а планета в Сонячній системі.

•        Плутон - найдальша 9-а планета.

•        Зірка - великий вогняний шар, який освічує всі сторони світу.

•        Сонце - найближча до нас зірка.

•        Місяць - єдиний справжній супутник Землі.

•        Сузір’я - частини, на які розділяють зоряне небо по фігурах.

•        Космонавт - так називається спеціальність людей, які літають на космічних кораблях

Провівши повторне обстеження, ми отримали такі результати:

Високий рівень - 10 дітей - 33%

Середній рівень - 14 дітей - 47%

Достатній рівень - 6 дітей - 20%

Ми зробили висновок, що діти знаходяться завжди у пошуку, навчаються висловлювати оригінальні ідеї, вміють застосовувати здобуті знання у різноманітних ігрових ситуаціях, що свідчать про усвідомленість їх знань. Завдяки такій роботі діти мають багату уяву та фантазію; синтезують інформацію; намагаються розв’язувати проблеми; мають упевненість у своїх силах і здібностях; навчаються розрізняти планети від зірок; завжди перебувають у пошуку; володіють основами екологічного виховання.

ЕТАПИ РОБОТИ

Реалізація проекту здійснюється  на даний момент, поетапно. Кожний етап ставить свої завдання, має визначені форми і методи реалізації запланованого. Визначено шляхи виконання завдань проекту, запропоновано систему заходів по організації взаємодії з дітьми, студентами, батьками.

І етап – підготовчий:

-     вибір проблеми, обґрунтування практичного значення її результату;

-     визначення теми проекту;

-     визначення мети і поставлених завдань;

-     визначення джерел інформації;

-     визначення учасників проекту;

-     опрацювання літератури з даної проблеми;

-      діагностичне обстеження дітей (із теми проекту).

ІІ етап – проектувальний:

-        складання плану виконання проекту;

-        проведення заходів, спрямованих на виконання мети проекту;

-        вирішення проблемних завдань.

ІІІ етап – підсумковий:

-        діагностика компетентності дітей (порівняно з початком роботи);

-        узагальнення матеріалів щодо реалізації проекту;

-        презентація результатів проекту;

-        захист проекту;

-        розробка плану дій щодо подальшого функціонування проекту.

ПЛАН РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ

з/р

Етап реалізації

проекту

Види діяльності (заходи)

Оформлення

результатів

І

Підготовчий (аналітичний,

мотиваційний

1. Формування теми проекту

2. Визначення мети та завдань проекту

3. Діагностичне обстеження дітей (із теми проекту)

Тема, мета, завдання

Результати обстеження

ІІ

Проектувальний

(діяльнісний)

1. Створення умов для реалізації проекту, аналіз науково – методичної літератури, розподіл організованої діяльності

2. Орієнтовне  календарно-тематичне планування гурткової роботи для дітей старшого дошкільного віку «Kosmos room» (Додаток 1)

3. Енциклопедичний матеріал «Мандрівка космічним простором» (Додаток 2)

4. Конспекти занять до освітнього проекту (Додаток 3)

5.  Картотека дидактичних ігор (Додаток 4)

7. Картотека дослідів експериментів  (Додаток 5)

8. Літературна скринька (вірші,загадки, казки) (Додаток 6)

9. Інформаційно - енциклопедичний  матеріал «Космічна подорож» (Додаток 7)

10.  Фото мандрівка в Kosmos room (Додаток 8)

Конспекти занять,

добірка

форм та методів взаємодії  з дітьми, батьками, педагогами

ІІІ

Підсумковий (узагальнюючий

презентаційний)

1. Діагностика компетентності

дітей (порівняно з початком роботи).

2. Презентація проекту (оформлення слайд-показу).

Результати діагностування

Конспект презентації

РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ ПРОЕКТУ

  1. Кімната Космосу поповнилася новими наочними, демонстраційними матеріалами «Всесвіт», енциклопедіями для  допитливих «Наша планета», «Таємничий Космос», виготовленням леп буків «Таємниці Космосу», «Подорож до космосу», театром «Сонячна система», дидактичними іграми.
  2. Метод даного проекту дав можливість вивести педагогічний процес із дитячого садка в оточуючий світ.
  3. У дошкільнят підвищився інтерес займатися експерементально - дослідницькою діяльністю,бути у пошуку, висловлювати оригінальні ідеї, синтезувати  інформацію, мати упевненість у своїх силах і здібностях.
  4. Проектне навчання засвідчило перспективність і педагогічну доцільність становлення творчої і соціально активної особистості.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.      Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. - К.: Дошкільне виховання, 1999. - 59с.

2.      Коментар до базового компонента дошкільної освіти в Україні.

3.      Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років /наук, кер.проекту В.О.Огнев’юк; авт.:кол.Г.В.Бєленька, О.Л.Богініч, Н.І.Богданець- Білоскаленко[та ін.]; наук.ред.: Г.В.Бєленька, М.А.Машовець; Мін. осв.і науки України, Київ.ун-т ім.Б.Грінченка. - К.: Київ.ун-т ім.Б.Грінченка, 2016. -304.

4.      Методичні рекомендації до Освітньої програми для дітей від двох до семи років «Дитина» /наук, кер.проекту В.О.Огнев’юк; авт.:кол.Г.В.Бєленька, О.Л.Богініч,В.М.Вертугіна та ін.. - К.: Київ.ун-т ім.Б.Грінченка, 2016. - 352.

5.      Метод проектів у діяльності дошкільного закладу/Укладач Л.А.Швайка. - X.: - Вид.група «Основа»,2010. - 203, [5]с. - (Серія «ДНЗ.Вихователю)

6.      Дошколятам про  Космос. Програма та методичні рекомендації/ Каплуновська О.М. – 3апоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2011. -172с.

7.      Природа космосу. К.Л.Крутій, О.М.Каплуновська. - Запоріжжя. – ТОВ «ЛІПС Лтд».- 2000. -36с

8.       Організована навчально-пізнавальна діяльність дітей старшого дошкільного віку: розробки занять /Ч.1, О.М.Березіна, О.Л.Цимбалюк. – Тернопіль, Мандрівець, 2015. – 360с.

9.     Організована навчально-пізнавальна діяльність дітей старшого дошкільного віку: розробки занять /Ч 2, О.М.Березіна, О.Л.Цимбалюк. – Тернопіль, Мандрівець, 2015. – 360с.

10.    Планування роботи за сферами життєдіяльності . 5—6 років: Зима / Упоряд. В. Л. Сухар. — X.: Вид-во «Ранок», 2010. —208 с.