Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Паспорт   проекту

Тема «Азбуку міста вивчай до ладу, щоб не потрапити раптом в біду»

Мета

Сформувати у дітей середнього дошкільного віку основи безпечної поведінки на вулиці, знання правил дорожнього руху та попередити дорожньо-транспортний травматизм. Організувати ефективну взаємодію щодо забезпечення безпеки дорожнього руху серед дітей, батьків та педагогів закладу дошкільної освіти.

Актуальність

Проект «Азбуку міста вивчай до ладу, щоб не потрапити раптом в біду» присвячений актуальній проблемі – навчання та дотримання дітьми дошкільного віку правилам дорожнього руху. Актуальність дитячого дорожньо-транспортного травматизму зумовлена ​​зростанням дорожньо-транспортних пригод, в яких гинуть і отримують травми не тільки дорослі, а й підростаюче покоління - діти. В даний час в усьому світі ДТП - основна причина смертності та інвалідності людей у ​​віці від 3 до 35 років. За статистикою на дорогах світу в середньому щодня гине 9 дітей. Приведемо для прикладу офіційні дані. За 2017 рік на дорогах нашої області загинуло 5 дітей, травмовано 134 дитини, в місті Вінниця  - летальних випадків немає, але травмовано 14 дітей. У 2018 році  по області – загинуло 5дітей, травмовано – 101 дитина, в місті – 6 дітей. Загалом по Україні показники жахливі. За 2017 рік загинуло 140 дітей, травмовано – 3521 дитина, у 2018 році загинуло 130 дітей, травмовано – 3026 дітей. Тобто 2018 рік ще не закінчився, а показники майже однакові.

Важливою складовою безпеки життєдіяльності людини є правила поведінки під час дорожнього руху, недотримання яких призводить до жахливих наслідків. В наш час високий рівень дитячого дорожньо-транспортного травматизму та велика кількість смертельних випадків викликають серйозне занепокоєння. В зв’язку з цим Організація Об’єднаних Націй проголосила 2011-2020 роки десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху. Тож послідовне проведення освітньої роботи з дітьми щодо усвідомлення ними неприпустимості порушень правил дорожнього руху та розуміння їх наслідків є терміновим. Особливу тривогу викликає слабка підготовленість дітей до безпечної участі в дорожньо-транспортному  процесі. Це обумовлює необхідність підготовки учасників дорожнього руху починаючи вже із вихованців закладів дошкільної освіти.

Саме в дошкільному віці закладається фундамент життєвих орієнтувань в навколишньому, і все, що дитина засвоїть в закладі дошкільної освіти,  вона запам’ятає назавжди. Тому основне завдання – навчити дітей дорожній грамоті, прищепити навички безпечної поведінки на дорозі. Найчастіше причиною дорожньо-транспортних пригод бувають діти. Тому забезпечення безпеки руху стає все більш важливим завданням, і особливого значення набуває завчасна підготовка самих маленьких пішоходів і пасажирів - дітей.

Актуальність проекту пов’язана ще і з тим, що у дітей дошкільного віку відсутня захисна психологічна реакція на дорожню обстановку, яка властива дорослим. Формування у дітей навичок усвідомленої безпечної поведінки на вулицях міста реалізується через активну діяльність всіх учасників проекту.

Важливо дану проблему вирішувати разом з батьками, адже маленька дитина завжди знаходиться поряд з ними. І якщо дорослі порушують правила дорожнього руху, вони тим самим дають негативний приклад своїм дітям, дозволяючи їм також порушувати, навіть не усвідомлюючи цього.

Проект являє собою систему роботи з формування навичок безпечної поведінки на дорогах, передбачає роботу з батьками з даного питання. Необхідність цього матеріалу обумовлена ​​тим, що мета дошкільної освіти – формування соціально адаптованої особистості дитини, відповідно до потенційних вікових можливостей.

Завдання

- Продовжувати знайомити дітей з правилами дорожнього руху і  поведінкою пішоходів на вулицях міста.

- Вчити вирішувати проблемні ситуації, що виникають на проїжджій частині у дворі.

- Формувати у дітей навички безпечної поведінки та розвитку пізнавальних процесів, необхідних для правильної орієнтації на дорозі. Продовжувати знайомити з дорожніми знаками: попереджувальними, заборонними, інформаційно-вказівними.

-  Ознайомити з роботою регулювальника і його функціями.

- Вчити розпізнавати різні види транспорту, вміти класифікувати: пасажирський, будівельний, транспорт спеціального призначення.

-  Підвищувати рівень професійної компетентності педагогів за допомогою навчання їх правилам дорожнього руху і методикою проведення занять з безпечної поведінки дітей на дорозі.

- Розширювати педагогічну грамотність батьків з питань безпечної поведінки дітей на дорогах.

- Розвивати обережність, уважність, самостійність, відповідальність і обачність на дорозі.

- Стимулювати пізнавальну активність, сприяти розвитку комунікативних навичок.

- Виховувати культуру поведінки на вулиці і в громадському транспорті.

Об’єкт проекту

Інформаційно-пізнавальний;

Предмет проекту

Оповідання, вірші про безпеку малят, проблемні ситуації, спостереження.

Учасники проекту

Вихованці середньої групи «Капітошка», педагоги, батьки дітей даної групи, студенти, музичний керівник, працівники ДПС.

Характер

  • Ø за метою діяльності — інформаційно-пізнавальний;
  • Ø за змістом — творчий;
  • Ø за кінцевим результатом — пізнавальний;
  • Ø за кількістю учасників — колективний;
  • Ø за тривалістю — довготривалий;

База реалізації проекту

КЗ «ДНЗ№6 ВМР».

Тривалість проекту

01 червня 2018р. – 01 жовтня 2018 р.

Гіпотеза

Позитивна ефективність у дітей середнього дошкільного віку з формування навичок безпечної поведінки на вулиці може бути досягнута, якщо в різних видах діяльності (самостійної, спільної, безпосередньо освітньої) буде включена інформація з безпеки руху, про правила дорожнього руху, про можливі ситуаціях на дорозі і варіанти уникнення подібних ситуацій.

А також, якщо інтегрувати інтереси батьків та педагогів дошкільного закладу з даного питання, то прищеплення  дошкільнятам правил безпечної поведінки на дорозі буде ще більш ефективним.

Прогнозований результат

Створення проекту з формування практичних навичок безпечної поведінки дітей на дорозі дозволить:

-  досягти конкретних результатів за тривалий проміжок часу;

- підвищити ефективність навчання дошкільнят з правил дорожнього руху;

- сформувати навички безпечної поведінки на дорогах; діти будуть не тільки знати  правила дорожнього руху, а й застосовувати ці знання у відповідних ситуаціях, що сприятиме актуалізації в майбутньому потреби в безпечному способі життя в сфері дорожнього руху;

- підвищити кваліфікацію педагогів КЗ «ДНЗ №6 ВМР»;

- підвищити відсоток зацікавленості батьків проблемою дитячого дорожньо-транспортного травматизму.

Опис проекту

Від поведінки пішоходів на вулиці залежить їхнє життя і здоров’я. Діти самі безтурботні учасники руху. Вони нехтують правилами поведінки, перш за все тому, що не розуміють, яка небезпека може на них чекати.

Виховання безпечної поведінки у дітей - одна з найважливіших завдань закладу дошкільної освіти. Дитина стає пішоходом значно раніше, ніж здобуває відповідні знання. З перших днів перебування дитини в дитячому садку слід так організувати її виховання і навчання, щоб до моменту переходу з дитячого садка до школи вона легко орієнтувалася в найближчому оточенні, вміла спостерігати і правильно оцінювати дорожні ситуації, володіла навичками безпечної поведінки в цих ситуаціях.

На початковому етапі педагогами був проведений моніторинг (в обстеженні взяли участь 24 дитини). Обстеження  проводилося з 01.06.2018р. по 08.06. 2018р., з метою виявлення у дітей середнього дошкільного віку знань про безпеку дорожнього руху, а саме:

-         Які ти знаєш види транспорту?

-         Для чого потрібен пасажирський транспорт?

-         Де його чекають люди?

-         Як називають людей, які їдуть у пасажирському транспорті?

-         Правила поведінки в громадському транспорті.

-         Що таке перехрестя?

-         Хто, або що контролює рух?

-         Що таке «зебра»?

-         Для чого потрібен «Острівець безпеки»?

-         На які дві частини ділиться дорога?

-         Правила переходу вулиці.

-         Як дізнатися, куди повертає автомобіль?

-         Покажи дорожній знак «Обережно, діти!».

-         Покажи дорожній знак «Пішохідний перехід».

-         Покажи дорожній знак «Велосипедний рух».

Характеристика рівнів при оцінці знань дітьми:

Середній рівень

Не проявляє інтерес до освітньої діяльності з ПДР; знання з ПДР - не сформовані; відмова від виконання завдань, виявляє упертість; проявляє виборчий інтерес до освітньої діяльності з ПДР; навички не сформовані; на заняттях пасивний; уявлення про навколишній є, але вони не сформовані як поняття.

Достатній рівень

Виявляє інтерес до освітньої діяльності з ПДР; іноді бере участь в  іграх, активний на заняттях; навички сформовані; уявлення про навколишній є, плутається в поняттях.

Високий рівень

Виявляє інтерес до освітньої діяльності протягом усього заняття; активний на заняттях; має міцні знання про навколишній світ; використовує отримані знання в практичній діяльності, навички по ПДР сформовані.

На  підставі  моніторингу ми вивели загальний рівень знань кожної дитини. В результаті ми отримали:

Високий рівень –    0 дитини – 0%

Достатній рівень –  13 дітей – 54%

Середній рівень  –  11 дітей -  46%

На початку проекту

Дані діагностики свідчать про необхідність цілеспрямованої систематичної роботи з навчання дітей дошкільного віку по  вивченню правил дорожнього руху.

Тому ми розробили план реалізації проекту, використовуючи такі види діяльності: організована пізнавальна діяльність; дидактичні ігри; цільові прогулянки та екскурсії вулицями міста; розваги; читання художньої літератури, відгадування загадок з даної теми; розгляд ілюстрацій, картин; перегляд повчальних мультфільмів; сюжетно-рольові ігри;  обговорення проблемних  ситуацій; створення артбуків власноруч на дану тему.

Діти проявляли цікавість до даної проблеми в різних видах діяльності. Вони з інтересом розглядали ілюстрації, обговорювали різні ситуації, вирішували проблеми, слухали художні твори, грали ігри, ходили на екскурсії.

Ми були впевнені, що без участі батьків реалізувати даний проект буде важко, тому звертаючись по допомогу до дорослих ми знайшли  підтримку. Робота з вивчення правил безпечної поведінки проводилася в тісному контакті з батьками, тому що не завжди батьки знають, як і які знання необхідно дати дітям та особливо не приділяють цьому увагу, час.

Взаємодія  з батьками включала в себе такі види робіт: проведення консультацій,  бесід, розміщення в куточку для батьків пам’яток, ширм, папок -  пересувок, оформлення виставки малюнків.

Комплексне вирішення питань, співпраця з ДПС в ході реалізації проекту  змінили діяльність дошкільного закладу, створили умови для прищеплення дітям стійких навичок безпечної поведінки на дорогах міста. Під час реалізації проекту діти отримали такі знання: як переходити дорогу; навіщо потрібно вчити правила дорожнього руху; як поводитись в салоні громадського транспорту; як правильно сідати в транспорт та виходити з нього…

Провівши повторне обстеження (з 24.09 по 01.10.2018р.), ми  отримали такі результати:

Високий рівень –    9 дітей – 37,5%

Достатній рівень –  12  дітей – 50%

Середній рівень  –   3 дітей –  12,5%

За підсумками  діагностики в кінці реалізації проекту у більшості дітей   сформувалося  правильне розуміння того, для чого потрібно вчити правила дорожнього руху.

В результаті проведеної роботи з батьками підвищився відсоток зацікавленості батьків проблемою дитячого дорожньо-транспортного травматизму, внаслідок чого вони стали активними учасниками проекту.

За результатами анкетування на початок проекту зацікавленість в питаннях навчання безпеки дітей на дорогах становило 42%, в кінці проекту – 87%.

пи роботи над проектом

Реалізація проекту здійснювалась  протягом  4 місяців поетапно. Кожний етап ставить свої завдання, має визначені форми і методи реалізації запланованого. Визначено шляхи виконання завдань проекту, запропоновано систему заходів по організації роботи з дітьми, батьками, педагогами.

І етап – підготовчий:

-     вибір проблеми, обґрунтування практичного значення її результату;

-     визначення теми проекту;

-     визначення мети і поставлених завдань;

-     визначення джерел інформації;

-     визначення учасників проекту;

-     опрацювання літератури з даної проблеми;

-     діагностичне обстеження дітей (із теми проекту).

ІІ етап – проектувальний:

-        складання плану виконання проекту;

-        проведення заходів, спрямованих на виконання мети проекту;

-        вирішення проблемних завдань.

ІІІ етап – підсумковий:

-        діагностика компетентності дітей (порівняно з початком роботи);

-        узагальнення матеріалів щодо реалізації проекту;

-        презентація результатів проекту;

-        захист проекту;

-        розробка плану дій щодо подальшого функціонування проекту.

План роботи по реалізації проекту

з/р

Етап

реалізації

проекту

Види діяльності (заходи)

Оформлення

результатів

І

Підготовчий (аналітичний,

мотиваційний)

1. Формування теми проекту.

2. Визначення мети та завдань проекту.

3. Діагностичне обстеження дітей (із теми проекту).

Тема, мета, завдання

Результати обстеження

ІІ

Проектувальний

(діяльнісний)

1.Організована діяльність з дітьми

Організація вивчення Правил дорожнього руху з вихованцями згідно Освітньої програми для дітей від двох до семи років «Дитина».

Проведення бесід: «Де і як переходити вулицю?», «Твій друг - світлофор», «Навіщо потрібні дорожні знаки», «Наше місто», «Дорожня абетка», «Ми - пішоходи», «Ми - пасажири», «Основні частини вулиці», «Правила поведінки в громадському транспорті», «Транспорт на нашій вулиці», «Пішохідний перехід», «Дорога - не місце для ігор».

Проведення екскурсій до пішохідних переходів, перехресть; (Додаток 1)

Гра - подорож «Велика прогулянка»,

«Пам’ятай правила дорожнього руху».

Розвага з правил дорожнього руху «В гостях у дорожніх знаків»;

Дидактичні ігри «Дорожні знаки», «Склади знак», «Дорожній рух», «Безпека на дорозі», Хто швидше складе автомобіль?», «Світлофор Моргайчик», «Хто проїде першим?», «Ми – пішоходи», «Інспектор ДПС  водії» (Додаток 6).

Організація зустрічей з працівниками ДПС (Додаток 5).

Поповнення і оновлення атрибутів до сюжетно – рольової гри «Дорожній рух».

Виготовлення навчально - дидактичних посібників, артбуків (дидактичні ігри, демонстраційний матеріал, плакати), читання художньої літератури; (Додаток 8)

Організована діяльність: «Намалюй дорожній знак», «Подорож в Країну дорожніх знаків», «Пригоди світлофора Моргайка», «Пішохід Незнайко», «В подорож вирушай, транспорт обирай», «Веселий світлофор», «Види транспорту», «Світлофорова наука». (Додаток 1)

Читання художньої літератури:

В.Прушковська «Це важливо», «Світлофор», В.Паронова «Поведінка у тролейбусі», «Зебра», «Підземний перехід», «Казка про правила дорожнього руху», В. Степанів «Стій, уважним будь, іди!», Р. Скучайте «Світлофор», Я. Пішумова «Азбука міста», С. Коробова «Правила дорожнього руху»,   «Це важливо», загадки з даної теми та ін.; (Додаток 2)

Конкурс дитячих малюнків з Правил дорожнього руху серед вихованців і батьків: «Мій друг – світлофор», «Я - маленький пішохід» (Додаток 7)

Дидактичні ігри «Знайди правильний знак», «Склади знак», «Світлофор Моргайчик», «Дорожній рух».

Настільно-друковані ігри: «Рятівники», «Хто швидше проїде?».

Сюжетно-рольова гра «Дорожній рух».

Перегляд «Уроків тітоньки Сови», відеопрезентації «Як потрібно переходити вулицю».

2. Взаємодія з батьками

Анкетування батьків з правил дорожнього руху.

Оформлення папок-пересувок під рубриками: «Дорожні знаки»,

«Дорожні пастки», «Грамотний пішохід».

Консультації для батьків:

«Як виховати грамотного пішохода?»;

«Увага! Дорога»; «Небезпечна дорога»; «Безпека на дорозі – це безпека життя»; «Безпека дитини на дорозі та у транспорті»; «Безпека дитини на дорозі та у транспорті»;

«Попередження дорожньо-транспортного травматизму серед дітей дошкільного віку».

Пам’ятки для батьків «Як навчити дитину правилам поведінки на вулиці», «Безпека дітей – турбота дорослих».

Спільне виготовлення атрибутів до рухливих і сюжетно-рольових ігор. (Додаток 3)

3. Співпраця з педагогами

Консультації «Організація роботи з дошкільнятами  за правилами дорожнього руху», «Дітям про безпеку дорожнього руху»

(Додаток 4)

Конспекти занять,

добірка

форм та методів взаємодії  з дітьми, батьками, педагогами

ІІІ

Підсумковий (узагальнюючий

презентаційний)

1. Діагностика компетентності

дітей (порівняно з початком роботи).

2. Презентація проекту (оформлення слайд-показу).

Результати діагностування,

конспект, презентації

Результативність проекту

В результаті реалізації проекту забезпечена ефективна організація діяльності закладу дошкільної освіти  щодо профілактики дитячого дорожньо-транспортного травматизму, заснована на співпраці з батьками та іншими установами і організаціями, відповідальними за безпеку дорожнього руху.

Розроблений довгостроковий план роботи з дітьми середньої групи і їх батьками в рамках даного проекту успішно виконаний. Вихованці ознайомились з правилами дорожнього руху і  поведінкою пішоходів на вулицях міста, навчились вирішувати проблемні ситуації, що виникають на проїжджій частині дороги, ознайомились з дорожніми знаками, з роботою регулювальника. Також навчились розпізнавати різні види транспорту, вміти його класифікувати. Нам вдалось розширити педагогічну грамотність батьків з питань навчання дітей безпечної поведінки на дорозі. Також у співпраці з педагогами підвищили рівень їх професійної компетентності з даної теми.

В ході проведення проекту висунута раніше гіпотеза щодо динаміки ефективності формування навичок і вмінь поведінки на вулиці у дітей середнього віку повністю підтвердилася. Саме завдяки висвітленню інформації про ПДР з різних сторін і включенню цієї інформації в різні види діяльності дітей досягнута прямо пропорційна позитивна динаміка після проведення проекту.

Особливе значення, виходячи з особливостей віку дітей, для проекту мала ігрова діяльність, де за допомогою моделювання, розподілу ролей, певних повноважень у дітей закріплені теоретичні знання щодо правил безпечної поведінки на дорозі та у транспорті.

ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА

1.Тимовський О.А. «Дитина у світі дорожнього руху». Програма з формування основ безпечної поведінки дітей дошкільного віку під час дорожнього руху. – Тернопіль, Мандрівець, 2016.

2.Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) / науковий керівник А.М. Богуш – К., 2012.

3. Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років /наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк; – К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. – 304.

4. Методичні рекомендації до Освітньої  програми для дітей від двох до семи  років  «Дитина» /наук. кер. проекту В.О. Огнев’юк; – К.: Київ. ун-т ім. Б.Грінченка, 2016. – 352.

5. Метод проектів у діяльності дошкільного закладу/Укладач Л.А.Швайка. – Х.: - Вид. група «Основа»,2010. – 203, [5]c. – (Серія «ДНЗ. Вихователю»).

6. Левченко Т.Г. Валеологія щодня. Основи здоров’я для дітей 5-6 років. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.

7. ОБЖ. Дитячий садок / упоряд. Семізорова В.В. – К.: Редакція газет з дошкільної та початкової освіти, 2014.

8. Про безпеку знаємо, про здоров’я дбаємо. Методичні рекомендації до Програми навчання дітей дошкільного віку основ безпеки життєдіяльності. / Укладачі: Л.С. Русан, Г.І. Колосінська. Автор-упорядник: В.Ф. Артемчук.

9. Матвіюк Г.Я., Антоненко Л.А., Каракулько В.В. Дорожня абетка: дитячий посібник. – Тернопіль: Мальва-ОСО, 2005.

10. Яковенко Л.В. Абетка безпеки дошкільників. Методичні матеріали та розробки занять / Друге видання.-Х.: Видавництво «Ранок» 2010.

11. Гуріна В.В. Абетка безпеки: вірші. – Х.: Белкар-книга, 2012.

12. Тимовський О., Помазан О., Костюк М. Транспорт. Вірші для дітей. – Х.: Видавництво «Пегас». 2012.Дорожня безпека для  дітей дошкільного віку. – «Аванті», 2007.

13. Левченко Т.Г. Валеологія щодня. Основи здоров’я для дітей 5-6 років. – Х.: Вид. група «Основа», 2011.

14. В. І. Паронова. Мої улюблені вірші. - Тернопіль: «Підруч­ники – посібники», 2001 р.

15. Л. І. Кашуба, Н. Г. Красоткіна, О. М. Зелена. Охорона безпеки життєдіяльності. - Тернопіль: «Мальва-ОСО» 2000 р.

16. В. Д. Сич. Методичні вказівки з правил дорожнього руху для бесід у дитячому садку. - Київ, 1976 р.

17. Е. Я. Степаненкова, М. Ф. Филенко. «Дошкольникам - о правилах дорожного движения».