Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Проблема пізнавальної активності дошкільників – одна з найактуальніших у теорії і практиці дошкільного виховання, оскільки активність є необхідною умовою формування розумових якостей дітей, їх самостійності та ініціативності. Дослідження свідчать про значне зниження пізнавальної активності дітей. У дітей недостатньо сформована потреба в самостійному пізнанні навколишньої дійсності

Дошкільне дитинство – це надзвичайно особливий вік, коли дитина відкриває для себе світ в різних видах діяльності, в цей період життя важливо навчити дитину успішно використовувати інформацію. Кожна дитина по - своєму входить в період «чомучки » і по – своєму його переживає тому всі компоненти життєдіяльності дитини впливають на подальший розвиток її пізнавальної активності. Одне з головних завдань дошкільного навчального закладу – це вдала організація навчально - виховного процесу, завдяки якому буде розвиватися працездатність дошкільників і буде зміцнюватись їх здоров’я. Дошкільна освіта і виховання здійснюються у родині та дошкільних навчальних закладах у взаємодії з різними соціальними інститутами і має на меті забезпечення фізичного, психічного здоров’я дітей, їх всебічного розвитку, набуття життєвого досвіду, вироблення умінь, навичок, необхідних для подальшого навчання.

У Базовому компоненті дошкільної освіти, йдеться про те, що дитина повинна «мати уявлення про пізнавальну активність у власному розвитку, цікавитися особливостями свого сприймання, пам’яті, уяви, мислення; володіти початковими формами дослідництва, експериментування, елементарно вивчати світ». В умовах реалізації Базового компонента дошкільної освіти перед педагогом постає проблема - навчити дитину ставити перед собою мету і завдання, знаходити способи їх вирішення, а головне знаходити потрібну інформацію для вирішення поставленого питання серед величезної кількості джерел інформації.

Джерелом пізнавальної активності є пізнавальна потреба, і процес задоволення цієї потреби здійснюється як пошук, спрямований на виявлення, відкриття невідомого. Працюючи над цією проблемою як на заняттях, так і поза ними, було помічено, що без належної підтримки природна дитяча допитливість починає згасати. Тому виникло питання, як будувати педагогічний процес, щоб дітям було цікаво пізнавати, вчитись, творити.

Для кожного педагога розвиток пізнавальної активності малят - це спосіб розкриття можливостей дитини, які проявляються в інтелектуальній діяльності. Сьогодні система дошкільної освіти зазнає суттєвих змін. Важливим аспектом освіти є формування у дитини «навчити вчитися самому». Сучасній дитині необхідно не стільки багато знати, скільки послідовно і доказово мислити, проявляти розумову активність.

Зміст і методи навчання дошкільнят спрямовані на розвиток уваги, пам’яті, творчої уяви, на вироблення вміння порівнювати, виділяти характерні властивості предметів, узагальнювати їх за певною ознакою, отримувати задоволення від знайденого рішення. Коли дитина сама діє з об’єктами, вона краще пізнає навколишній світ, тому пріоритет в роботі з дітьми слід віддавати практичним методам навчання. У зв’язку з цим перед нами педагогами стоїть завдання пошуку нових нестандартних форм взаємодії з вихованцями. На зміну традиційному приходить продуктивне навчання, яке спрямоване на розвиток творчих здібностей, формування у дошкільнят інтересу до творчої діяльності. Одним з перспективних методів, які сприяють вирішенню даної проблеми, є «лепбук».

«Лепбук» (lapbook), або як його ще називають тематична папка, - це саморобна інтерактивна папка з кишеньками, дверцятами, віконцями, рухливими деталями, які дитина може діставати, перекладати, складати на свій розсуд. В ній збирається матеріал по якійсь певній темі. При цьому «лепбук» - це не просто витвір. Це наочно - практичний метод навчання, заключний етап самостійної дослідницької роботи, яку дитина виконувала у ході вивчення даної теми. Щоб заповнити цю папку, малюкові потрібно буде виконати певні завдання, провести спостереження, вивчити представлений матеріал.

«Лепбук» - це універсальний посібник, який може бути підсумком проектної та самостійної діяльності дітей, тематичного тижня, передбаченого основною освітньою програмою дошкільної освіти. Може бути використаний при реалізації будь - якої освітньої лінії, забезпечуючи їх інтеграцію.

Об'єднуючи навчання і виховання в цілісний освітній процес, «лепбук» дає можливість педагогу побудувати діяльність на основі індивідуальних особливостей кожної дитини, створити умови, при яких сам дитина стає активним у виборі змісту своєї освіти.

Використання «лепбука» забезпечує рівність можливостей, повноцінний розвиток кожної дитини, незалежно від місця проживання, статі, національності, мови, соціального статусу, в тому числі і для дітей з особливими освітніми потребами.

У науковій літературі «лепбук» не виділяють як один з основних засобів навчання, тому є необхідність в його розробці. Отже, актуальність обраної теми полягає в тому, що:

1. Формування цих пізнавальних інтересів слід поєднати з інноваційними освітніми технологіями, оскільки вони активно взаємодіють із системою ціннісних орієнтацій, з метою та результатами діяльності, а також є необхідною складовою в підготовці дітей до навчання у школі.

2. Створення «лепбука» допоможе закріпити і систематизувати вивчений матеріал, а розглядання папки в подальшому дозволить швидко освіжити в пам'яті пройдені теми.

3. Створення «лепбука» допоможе розвивати пізнавальну активність дошкільнят, дозволяє досягти певних цільових орієнтирів на етапі завершення дошкільної освіти, до яких відносяться такі соціально-нормативні вікові характеристики можливих досягнень дитини:

 дитина опановує основні способи діяльності;

 проявляє ініціативу і самостійність в різних видах діяльності - грі, спілкуванні, пізнавально - дослідницькій діяльності та ін.;

 здатний вибирати собі рід занять, учасників для спільної діяльності;

 дитина проявляє допитливість, задає питання дорослим і одноліткам, цікавиться причинно - наслідковими зв'язками, схильний спостерігати, експериментувати.

Таким чином, можна сказати, що «лепбук» - це збірний образ плаката, книги і роздаткового матеріалу, який спрямований на розвиток творчого потенціалу та пізнавальної активності в рамках заданої теми, розширюючи не тільки кругозір,але і формуючи навички та вміння. Переконавшись у тому, що технологія «лепбук» відповідає вимогам, що пред’являються Базовим компонентом і чинними програмами і дозволяє підняти на більш високий рівень розвиток пізнавальної активності дошкільнят, приступили до роботи з використання «лепбук» - технології для розвитку пізнавальної активності дітей старшого дошкільного віку.

Всім нам відомо, що краще запам'ятовується те, що цікаво, емоційно забарвлене. Саме для того, щоб вивчене залишилось в пам'яті дитини, щоб вона могла навчитися користуватися тими знаннями, які отримала на заняттях, щоб вона захотіла самостійно розширити свої знання з даного питання доцільно використовувати «лепбук».

«Лепбук» відповідає всім вимогам до предметно - розвиваючого середовища:

 він інформативний, багатофункціональний, сприяє розвитку та формуванню пізнавальної активності, уяви;

 може використовуватись одночасно групою дітей (в тому числі за участю дорослого як партнера);

 має дидактичні властивості;

 структура і зміст «лепбука» доступні дітям дошкільного віку;

 забезпечує ігрову, пізнавальну, дослідницьку та творчу активність всіх вихованців;

 процес створення лепбука дозволяє дитині бути учасником всього процесу, на будь - якому з його етапів.

Робота з «лепбуком» відповідає основним тезам організації партнерської діяльності дорослого з дітьми:

 включеність вихователя в діяльність нарівні з дітьми;

 добровільне приєднання дошкільнят до діяльності (без психічного і дисциплінарного примусу);

 вільне спілкування і переміщення дітей під час діяльності (відповідно при організації робочого простору);

 кожен працює у своєму темпі.

Мета використання:

 розвиток уяви, творчої ініціативи, у тому числі мовленнєвої;

 можливість вибору дітьми матеріалів, видів роботи, учасників спільної діяльності;

 побудова навчальної діяльності на основі взаємодії дорослих з дітьми, орієнтованої на інтереси і можливості кожної дитини;

 розвиток допитливості, пізнавальної мотивації та активності;

 створення умов для участі батьків у спільній навчальній діяльності.

Завдання.

Навчальні:

 закріплення набутих знань з певної тематики;

 розвиток партнерських взаємин з дорослим і дітьми;

 розвиток умінь узагальнювати, систематизувати інформацію;

 поповнення і систематизація знань дітей, шляхом залучення їх в ігрові, пізнавально- розвиваючі заняття;

 вчити класифікувати, узагальнювати та робити висновок;

 формування основ безпечної поведінки в побуті, соціумі, природі;

 надання кваліфікованої консультативної та практичної допомоги батькам.

Розвиваючі:

 розвивати дитячу самостійність та і ініціативність;

 розвивати пізнавальні та інтелектуальні здібності дітей;

 розвивати пам’ять, увагу, мислення, уяву.

Виховні:

 виховувати організованість у спільній діяльності;

 виховувати дружелюбність.

Переваги використання:

 допомагає за власним бажанням організувати отриману інформацію з вивченої теми;

 кращому розумінню та запам’ятовуванню матеріалу;

 зручний спосіб повторення та узагальнення вивченого;

 дошкільник вчиться самостійно аналізувати та робити висновки;

 «лепбук» можна створити на будь - яку тему;

 створення «лепбука» є одним з видів спільної діяльності дорослого і дітей;

 він може бути ще й формою презентації підсумків проекту або тематичного тижня;

 дитина вчиться самостійно обирати та впорядковувати інформацію, яку вона додасть у «лепбук»;

 дитина більш зацікавлена у навчанні, коли воно «оживає», до нього можна торкнутись;

 виготовляти «лепбук» можна індивідуально або групою, обираючи посильні завдання для кожної дитини;

 «лепбук» може бути змістовним елементом розвивального середовища групи;

 до виготовлення «лепбуків» можна залучати батьків, що сприятиме глибшій співпраці дитячого садка та родини;

 врешті - решт – це просто цікаво!

Значення «лепбука» для педагогів:

 сприяє організації матеріалу по темі, що вивчається в рамках планування;

 сприяє оформлення результатів спільної проектної діяльності і може бути формою представлення підсумків проекту або тематичного тижня;

 сприяє організації індивідуальної та самостійної роботи з дітьми;

 це прекрасний і чудовий спосіб подати всю наявну інформацію в компактній формі.

Чим для мене приваблива дана форма роботи вЗДО? Значення «лепбука» для дитини:

 «лепбук» допомагає дитині по своєму бажанню організувати пошук інформації поцікавій йому темі, краще зрозуміти і запам'ятати матеріал;

 це відмінний спосіб для повторення пройденого матеріалу. В будь - який зручний час дитина просто відкриває «лепбук» і з радістю повторює пройдене, розглядаючи книжку, картинки, грає в дидактичні ігри За рахунок наочної привабливості «лепбука» навчання проходить мимоволі. Досліджуваний матеріал успішно використовується дітьми в повсякденному житті;

 дитина вчиться самостійно збирати і організовувати інформацію, формуючи навички шкільного навчання;

 «лепбук» добре підійде для занять в групах, де одночасно будуть зайняті кілька дітей

«Лепбук» сприяє формуванню пізнавальної активності, розвитку пізнавальних процесів, творчого мислення, допитливості, уяви, моторики, просторової орієнтування, збагачення словникового запасу, розширення уявлень дітей про навколишній світ, розвитку фразової мови.