Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Співпраця з батьками — одна зі складових успішної роботи колективу будь-якого дитячого садка. Проте зазвичай батьки хочуть одного, а програма дошкільної освіти вимагає іншого. Як прийти до компромісу? Організуйте день батьківського самоврядування та інші цікаві форми роботи

Навпроти чи поряд? або Як співпрацювати з батьками вихованців

Дитячий  садок — це місце зустрічі дітей, батьків і педагогів. Але всі такі різні. Як узгодити співпрацю та зробити її ефективною? Наша відповідь — співпраця на рівних умовах. Ми не розповідатимемо про традиційні форми роботи на кшталт батьківських зборів або святкових ранків. Натомість поділимося цікавими й ефективними напрацюваннями.

Яка основа успішної співпраці

Більшість батьків формує своє ставлення до закладів дошкільної освіти через призму інформації, яку висвітлюють на телебаченні чи в соціальних мережах. Вони порівнюють свою дитину з іншими; садочок, у який водять малюка, — з іншими закладами; свого вихователя — з вихователем іншої групи. Кожен із батьків вважає, що знає, як правильно і як ліпше. Тому надважливо узгодити позиції та очікування вихователів і батьків, гуманізувати взаємодію, налаштуватися на професійне та особистісне самовдосконалення.

Як перша освітня ланка ми реалізуємо такі напрями співпраці педагогів і батьків:

налагоджуємо партнерські взаємини;

ознайомлюємо з програмами, за якими працює заклад дошкільної освіти;

інформуємо про підходи закладу до виховання й навчання дошкільників, про нетрадиційні методи і прийоми в роботі з дітьми;

створюємо атмосферу спільності інтересів, взаємопідтримки, взаємопроникнення партнерів у проблеми одне одного;

збагачуємо виховні вміння батьків, підтримуємо їх упевненість у своїх педагогічних можливостях.

Наше гасло — максимальна прозорість і відкритість. Ми показуємо батькам, на що спрямована робота дитячого садка, чим зайняті діти впродовж дня тощо. А також розвіюємо міфи, що створили засоби масової інформації у батьківській свідомості.

Як посилюємо взаємодію

Щоб поліпшити взаємодію дитячого садка та батьків вихованців, ми урізноманітнюємо форми роботи. Поряд із традиційними батьківськими зборами та консультаціями залучаємо батьків до участі в цікавих тематичних заходах.

Формат родинного свята дає змогу ближче познайомитись із родинами вихованців. Педагоги мають нагоду побачити модель поведінки та спілкування мами чи тата з дитиною. У неформальній обстановці вихователю і батькам значно легше налагодити контакт одне з     одним.

Мета родинних свят — популяризувати культурні й моральні цінності сімей вихованців, зберігати та розвивати родинні традиції, уподобання, хобі. Ми спонукаємо батьків обмінюватися досвідом сімейного виховання, розкривати свої творчі здібності. Як показує практика, найцікавіші ті свята, що пов'язані з народними та сімейними традиціями.

Під час Місячника писемності та мови ми провели родинні свята для дівчат і мам «Плету-плету віночок» і для хлопчиків та їхніх татусів «Тато може все, що завгодно!». Яскравим і сповненим сімейного тепла було родинне свято народознавчого спрямування «Українські вечорниці» для старшої групи. А також уже два роки поспіль восени ми проводимо родинні свята для вихованців ясельної та другої молодшої груп і їхніх батьків.

Під час курсів підвищення кваліфікації ми дізналися про інноваційну технологію «Стіни, що говорять». Ідея припала нам до душі, і  ми вирішили використати її елементи під час оформлення розвивального середовища холу та коридорів дитячого садка.

Ніщо так не зближує, як спільна діяльність. Саме тому в нас постійно функціонує виставка спільних робіт дітей і батьків «Мистецтво виховує, вчить, розвиває». Спочатку ми поновлювали її щомісяця, але згодом почали змінювати експозиції один раз на два-три місяці. Тематику, терміни та техніку виконання творчих робіт визначаємо й затверджуємо на серпневій педагогічній раді та вносимо їх до плану роботи на рік. У нашому закладі «стіни говорять» завдяки творчості та співпраці педагогічного й батьківського колективів.

Стіни нашого дитячого садка «розповідали» про:

«Світ очима дітей крізь рожеві окуляри»;

«Новий рік — веселе свято»;

«Зимові витинанки»;

«Весняні витребеньки»;

«Літні мрії».

Усі роботи створювали батьки разом із дітьми за допомогою різних технік образотворчого мистецтва.

Традиційно для батьків вихованців, які тільки починають відвідувати дитячий садок, вихователь-методист і практичний психолог організовують «Школу молодих батьків». Така форма роботи має три етапи:

індивідуальне опитування серед батьків і вихователів щодо адаптації дитини, вивчення анкет і визначення проблемних питань;

консультації, тренінги, семінари або круглі столи для батьків. Під час цих заходів учасники розглядають шляхи розв'язання проблемних питань. Практичний психолог надає поради щодо полегшення адаптації дітей раннього віку та їхніх батьків до умов перебування в дитячому садку;

підсумкове анкетування батьків. У разі потреби — індивідуальні консультації та заняття з дітьми за запитом батьків чи педагогів.

Для батьків дошкільників, які відвідують середні та старші групи, ми проводимо засідання батьківського клубу на різноманітні теми.

Для батьків вихованців педагоги організували засідання клубу на теми:

«Майстер-шеф» — діти разом із татами та мамами готували кулінарні шедеври.

«Коса — дівоча краса» — мами дівчат вчилися заплітати косички різними способами.

«Супербабусі» — представниці старшого покоління ділилися секретами виховання своїх онучат.

Секрет багаторічної популярності засідань батьківського клубу в тому, що вони проходять у теплій та дружній атмосфері. Мами, тати й бабусі мають змогу поспілкуватися в колі однодумців та набути нових знань і практичних умінь.

Ще одна форма роботи — екскурсії до місць роботи батьків вихованців. Найліпший час для такої роботи — травень і період літнього оздоровлення.

Упродовж травня вихователі опитують батьків, чи можна відвідати їхні місця роботи. Відтак визначаємо, у які з визначених організацій та установ міста доцільно організувати екскурсії. Під час травневого засідання педагогічної ради вносимо зміни та доповнення в план літнього оздоровлення, де визначаємо місця, дати й відповідальних за проведення екскурсій.

Спільна робота вихователів та батьків дала змогу дітям відвідати:

пожежну частину, де діти ознайомились із професією пожежника, побачили спецтехніку:

салон краси, у якому діти спостерігали за роботою перукаря, масажиста, майстра манікюру та спробували себе в ролі візажиста.

льотну академію, після екскурсії до якої діти мріяли стати пілотами.

День батьківського самоврядування

До проведення піших переходів та екскурсій ми залучаємо батьків як супровідників груп. Це дає їм змогу побачити життя дитячого садка зсередини, відчути, яку відповідальність, фізичне та психічне навантаження несуть усі працівники закладу. Крім того, батьки на практиці дізнаються, з якими проблемами стикаються вихованці — починаючи з незручного взуття й одягу та закінчуючи відсутністю панамки в літню спеку.

Наш дитячий садок пропонує батькам спробувати себе в ролі педагога. У день батьківського самоврядування всі охочі тати й мами стають повноправними учасниками життя дитячого садка — ведуть заняття, організовують ігри, проводять гурткову роботу, прогулянки. Звичайно, вихователі завжди поряд, готові вчасно допомогти, підказати та підтримати.

На батьківських зборах вихователь пропонує провести день самоврядування. Протокольно зафіксовує рішення батьківського колективу, і директор видає відповідний наказ. Вихователь-методист проводить консультації для педагогів. Відтак вихователі готують для батьків розгорнуті конспекти занять, спостережень та прогулянок і надають консультації щодо їх проведення. Інформацію про результати днів батьківського самоврядування оперативно висвітлюємо на сайті ЗДО та сторінці в соцмережі.

Традиційно в останній тиждень серпня ми проводимо конкурс - огляд «На найкращу підготовку до нового навчального року розвивального середовища у груповому приміщенні». І оцінювати його запрошуємо батьків.

Директор видає наказ про проведення конкурсу-огляду. Творча група розробляє та подає на затвердження Положення про конкурс. До складу журі входять педагоги та по одному представнику від батьків кожної групи. Журі ознайомлюється з критеріями оцінювання. Вихователі проводять трихвилинну презентацію розвивального середовища в кожному груповому приміщенні, а журі виставляє у відомостях бали. Відтак відкрито їх підраховує та підбиває підсумки конкурсу.

Конкурс-огляд мотивує вихователів до ліпшої підготовки групового приміщення. А батьки порівнюють, що є в інших групах, та ознайомлюються зі специфікою закладу. Користь від такого заходу подвійна. Адже часто під враженням від побаченого батьки ініціюють удосконалення розвивального середовища власних груп.

Відкрита та прозора робота з батьками сприяє їхній інформаційній обізнаності. Батьки, які раніше перебували в ролі спостерігачів, поступово стають активними учасниками виховної діяльності, дослідниками власної батьківської поведінки. Це дає змогу всім учасникам освітнього процесу ефективніше здійснювати корекційну роботу та розв’язувати завдання, пов’язані зі зміцненням здоров’я, розумовою діяльністю і творчістю дітей.