Малюки по-різному адаптуються до нових соціальних умов. Одні легко входять у дитячий колектив, швидко звикають до вимог вихователів, режиму дня у групі. Інші переживають процес адаптації довго й болісно. Цей алгоритм допоможе у складний період батькам, які планують віддати дитину в заклад дошкільної освіти
Як полегшити адаптацію дитини до дитячого садка: алгоритм дій батьків.
ЗА МІСЯЦЬ ДО ПЕРШОГО ДНЯ
Розповідайте дитині про дитячий садок — що там є, чим займаються діти, хто доглядає за ними.
Гуляйте біля дитячого садка, говоріть: «Скоро й ти ходитимеш сюди гратися з дітьми». Відповідайте на всі запитання дитини тільки правдиво.
Навчіть дитину ділитися та обмінюватися іграшками, гратися разом з іншою дитиною, відстоювати своє без агресії. Наголошуйте на різниці між особистими і спільними іграшками.
ЗА ТИЖДЕНЬ ДО ПЕРШОГО ДНЯ
Сходіть із дитиною в дитячий садок на екскурсію: прогуляйтеся територією, зайдіть у майбутню групу, познайомтеся з вихователем, помічником вихователя.
Розмовляйте з працівниками дитячого садка доброзичливо та ввічливо. Це продемонструє дитині, що батьки довіряють працівникам, з ними безпечно спілкуватися Кожного дня нагадуйте дитині, що скоро вона піде в дитячий садок — наступного понеділка, через три дні.
ПЕРШИЙ ДЕНЬ
Приведіть дитину під час прогулянки та залишайтеся з нею увесь час, поки діти гуляють. Розмовляйте з вихователем, спонукайте дитину самостійно гратися з дітьми. Якщо ви привели дитину у групу під час заняття чи гри, будьте доступні для дитини, не залишайте її.
Тривалість перебування дитини в дитячому садку — не більше 2 годин.
Після прогулянки заберіть дитину додому. Похваліть її за хорошу, чемну поведінку в перший день у дитячому садку. Привітайте дитину та влаштуйте вдома маленьке свято «Перший день у дитячому садку»: сходіть із дитиною в кафе або парк атракціонів, весело проведіть час разом.
Обов’язково говоріть протягом дня про те, що сьогодні знаменний день, а завтра ви знову підете в дитячий садок.
ДРУГИЙ ДЕНЬ
Приведіть дитину перед прогулянкою, щоб вона погралася трохи у групі, відтак разом із іншими зібралася та вийшла на вулицю.
На цей раз залишайтеся осторонь — у роздягальній кімнаті, на певній відстані біля ігрового майданчика. Але не залишайте дитину саму, нікуди не йдіть. Тривалість перебування дитини в дитячому садку — 2 години. Якщо дитина виявить бажання побути довше, ніж у попередній день, — дозвольте це, але не змушуйте затримуватися.
Дорогою додому зробіть приємний сюрприз для малюка — купіть щось смачненьке, маленьку іграшку, погуляйте довше, ніж зазвичай, тощо.
Удома продовжуйте обговорювати з близькими у присутності дитини, яка вона самостійна — вже ходить у дитячий садок!
ТРЕТІЙ ДЕНЬ
Прийдіть зранку. Спостерігайте за дитиною: чи варто залишити її в групі з вихователем, а самій відійти. Обов’язково скажіть: «Ти побудеш з вихователем і дітками, а я піду до магазину (на збори батьків, на роботу, на зустріч тощо). Я повернуся, коли ви будете гуляти, ми підемо додому». Якщо дитина дуже тривожна і не відпускає вас, не йдіть. Намагайтеся домовитися з дитиною, щоб вона погодилася побути без вас. Залишаючи дитину, в її присутності обміняйтеся номерами телефонів із вихователем. Наголосіть, що дитина може звертатися до вихователя, якщо захоче в туалет, пити або щось інше.
Прийдіть за дитиною на прогулянку. Швидше за все, вона захоче ще погратися з дітьми, можливо й пообідати. Тривалість перебування в дитячому садку регулюйте зважаючи на бажання і настрій дитини. Якщо вона хоче залишитися на обід, залишайте. Це — чудово!
ПЕРШИЙ ТИЖДЕНЬ
У перший тиждень залишайте дитину в дитячому садку лише на півдня. Спати ще не залишайте. Якщо дитина сама проявить ініціативу — забороняти не потрібно! Тривалість перебування в дитячому садку змінюйте лише за згодою самої дитини, Підтримуйте будь-яку ініціативу дитини залишитися на довше.
Хваліть дитину за те, що вона пішла в дитячий садок. Радійте разом з усіма близькими, що трапилася така хороша подія!
Якщо правила садочка дозволяють, дайте дитині з собою улюблену іграшку.
Це зменшить тривожність, збільшить упевненість у своїх силах.
Влаштовуйте приємні сюрпризи, створюйте позитивні емоції після дитячого садка, але поступово зменшуйте інтенсивність. Якщо в перший день ви ходили разом їсти морозиво, каталися на каруселях, відвідували зоопарк, то в останній день тижня достатньо купити дитині маленький презент — олівці, наклейки, печиво, улюблений фрукт.
Правильно реагуйте на почуття дитини. Якщо вона плаче, не забороняйте і не заперечуйте її почуття. Скажіть, що ви розумієте, як дитині сумно, важко без мами.
Нехай відчує, що ви приймаєте ці почуття, що вони нормальні.
ДРУГИЙ ТИЖДЕНЬ
Спробуйте домовитися з дитиною про те, щоб залишити її у групі до сну, поки ви підете на роботу чи у справах.
Приходьте за дитиною, коли вона ще обідає, та зачекайте, поки закінчиться обід. Хваліть за проведений день в дитсадку, уважно слухайте і співпереживайте дитині. Упродовж тижня говоріть дитині, що інші діти залишаються в дитячому садку для денного відпочинку. Скажіть, що скоро і вона теж залишатиметься на денний сон і спатиме на власному ліжечку, а забирати її будете одразу після сну. Вона прокинеться, а ви уже на неї чекаєте! Запропонуйте разом сходити в магазин і купити гарну піжаму. Наприкінці тижня домовтеся з дитиною про те, щоб вона залишилася на денний сон. Прийдіть за нею до садка трішки раніше, ніж вона прокинеться.
У п’ятницю влаштуйте родинне свято «Два тижні в дитячому садку».
ТРЕТІЙ ТИЖДЕНЬ І ДАЛІ
Поступово збільшуйте тривалість перебування дитини в дитячому садку. Намагайтеся наполегливо переконувати її, домовляйтеся з дитиною, щоб вона погодилася залишатися якнайдовше — до вечері, після вечері.
Якщо дитина не відвідує дитячий садок більше ніж 21 день, їй доведеться знову пройти всі кроки адаптації. Можливо, це відбудеться дещо швидше, ніж першого разу, але будьте готові до ще одного «Першого разу в дитсадок».
Успішної вам адаптації!
Дитина вперше йде до дитячого садка. Усі батьки хочуть, щоб ця подія пройшла легко, спокійно, без криків і плачу. Але так буває рідко. Діти перші кілька днів чи тижнів плачуть, не хочуть відпускати маму. І в цьому немає нічого дивного. Для дитини початок відвідування дитячого садка — це стрес. І завдання дорослих — максимально його пом’якшити, аби уникнути неприємних наслідків
Адаптація до дитячого садка: 14 порад для батьків майбутніх вихованців
ЧАС «X»
Заплануйте розпочати відвідувати дитячий садок у теплу пору року, коли діти більшість часу проводять на прогулянці. Так дитина легше адаптується, оскільки рухливі ігри на свіжому повітрі та ігри з піском нагадують звичні умови її повсякденного життя.
РЕЖИМ ДНЯ ТА ХАРЧУВАННЯ
Почніть заздалегідь готувати дитину до зміни режиму й раціону харчування. За кілька тижнів до знакової події почніть поступово привчати дитину до режиму, який встановлено в дитячому садку й уведіть у її раціон страви, які там готують. Так мінімум на два стресових моменти стане менше. Дитина має звикнути прокидатися зранку, наприклад, о 7:00, спати вдень із 13:00, снідати й обідати приблизно в той самий час, що й у дитячому садку.
НАВИЧКИ САМООБСЛУГОВУВАННЯ
Навчіть дитину одягатися, роздягатися, їсти ложкою. Привчіть до горщика. Тоді вона комфортніше і впевненіше почуватиметься серед однолітків, які вміють робити це самостійно.
Якщо ви віддаєте дитину в дитячий садок у дуже ранньому віці (рік-півтора), то ці навички ще не сформовані на достатньому рівні. Тож заохочуйте дитину намагатися самостійно одягатися чи їсти, а також навчіть просити про допомогу дорослого.
ПОЗИТИВНА УСТАНОВКА НА ДИТЯЧИЙ САДОК
Не лякайте дитину дитячим садком. Фрази «Заспокойся, бо відведу в дитячий садок», «От підеш у дитячий садок — побачиш» сформують у дитини установку на те, що там погано і його варто уникати всіма силами. Не використовуйте фрази, які містять негатив для дитини, як-от: «А в садочку тобі доведеться таке їсти!», «От підеш у дитячий садок — муситимеш ділитися з дітками!».
Розкажіть дитині про власні позитивні враження від дитячого садка. Гуляйте біля нього, спостерігайте за дітьми на ігровому майданчику, коментуйте все, що побачили.
ПРАВДА — ОСНОВА КОМУНІКАЦІЇ
Не обманюйте дитину! Говоріть так, як є. Не варто дуже розхвалювати дитячий садок, щоб потім дитина не розчарувалася. Інформуйте дитину, наприклад, так: «Ти прийдеш у групу, де багато діток. Спочатку ти нікого не знатимеш, але вихователь допоможе подружитися з ними. Вам буде весело гратися разом!», «Тобі доведеться бути в дитячому садку без мами. Я теж сумуватиму за тобою, а ввечері обов’язково за тобою прийду!»
САМОСТІЙНІСТЬ
Навчіть дитину гратися іграшками самостійно, спокійно відпускати маму. Аби сформувати в дитини необхідний життєвий досвід, частіше залишайте її на одну-дві години з іншими дорослими: татом, бабусею, нянею.
Діти, які ніколи не розлучалися з мамою, так само, як і ті, в яких був невдалий досвід такого розлучення, довше адаптуються до дитячого садка.
ПРАВИЛА КОМУНІКАЦІЇ
Спілкуйтеся з вихователями доброзичливо, з повагою. Дитина уважно стежить за вашими емоціями, реакціями, поведінкою. Вона ставиться до інших людей так, як ви ставитеся до них. Дитина має одразу відчути і зрозуміти, що вихователь — це «добра тьотя», бо мама з нею привітна.
ПРОЩАННЯ — НЕ ВТЕЧА
Обов’язково прощайтеся з дитиною, не тікайте, залишаючи її. Дитині набагато легше зрозуміти, що мама йде і скоро повернеться, ніж збагнути, куди мама раптово поділася. В останньому випадку дитина може подумати, що мама покинула її і більше ніколи не повернеться. Тоді й починаються сльози, переживання, істерики, небажання відпускати маму навіть на мить. Це стосується не тільки дитячого садка, а й будь-яких моментів розлучення.
ТРИВОЖНІ ПЕРЕЖИВАННЯ
Не ходіть навколо садочка, не заглядайте у вікна, не стійте під дверима групи, аби дізнатися, що там відбувається. Дитина відчуває вашу тривогу! Вона починає сама боятися і думати, що в дитячому садку з нею може трапитися щось неприємне. Для такої дитини період адаптації може не закінчуватися дуже довго — поки мама не заспокоїться і не відпустить переживання.
ПОЧУТТЯ ДИТИНИ
Відмовтеся від нотацій, агресивних переконань... Якщо дитина плаче в дитячому садку, сумує за мамою, ніколи не забороняйте їй проявляти свої почуття. Не намагайтеся переконати дитину, що її почуття марні. Прийміть їх, покажіть, що ви розумієте, що це нормально так відчувати. Скажіть: «Так, я бачу, ти дуже сумував/сумувала!», «Тобі було сумно, лячно...»
Адаптуйтеся легко!
Адаптація дітей до умов дошкільного закладу
Ви вирішили віддати свою дитину до дошкільного закладу або в групу раннього віку.
Утім, постає запитання: як сприйме дитина те, що мама, яка була завжди поруч, тепер з’являтиметься лише ввечері, а замість неї потрібно бути з вихователем та ще з десятком інших хлопчиків та дівчаток, кожен з яких також вимагає уваги.
Отже, відбувається адаптація, і що це таке?
Адаптація — це пристосування організму до нових обставин, а для дитини дошкільний заклад саме і є новим, ще невідомим простором, з новим оточенням, новими взаєминами.
Адаптація включає широкий спектр індивідуальних реакцій, характер яких залежить від психофізіологічних і особистісних особливостей дитини, від сімейного ставлення, від умов перебування в дошкільному закладі.
І тому кожна дитина звикає до дошкільного закладу по-своєму. Діти 2-3-х років відчувають страх перед незнайомими людьми і новими ситуаціями спілкування. Саме ці страхи і є однією з причин важкої адаптації дитини в групі. Відповідно дитина отримує стрес, і це призводить до того, що вона стає збудливою, плаксивою, частіше хворіє, позаяк це негативно впливає на захисні сили дитячого організму.
Якщо протягом року дитина не адаптувалася до дошкільного закладу, то це є сигналом для батьків. Отже, потрібно звернутися до фахівців.
Гірше від усіх почуваються в дошкільному навчальному закладі діти з флегматичним темпераментом. Вони не встигають за темпом життя дошкільного закладу.
Рекомендації психолога по адаптації дітей раннього віку до
умов дитячого саду.
Отже, загальне завдання і персоналу ЗДО, і сім’ї (в першу чергу) – допомогти дитині ввійти в життя дитячого колективу, максимально зменшивши негативні процеси під час адаптації. Для цього потрібна підготовча робота в сім’ї:
1. Необхідно максимально приблизити домашній режим до розпорядку дня в
дитячому садку. Важливо впорядкувати години сну, харчування, перебування на вулиці.
2. При проведенні режимних процедур стимулювати і розвивати дитячу самостійність (самостійно їсти, пити з чашки, користуватись туалетом, закріплювати навички одягання та ін).
3. Про попередній вступ до дитячого садка говорити з дитиною як про радісну подію.
Говорити дитині, що їй буде добре в дитячому садку – її чекають добрі вихователі, радісні діти, іграшки.
4. В присутності малюка слід утриматись від висловлювання своїх переживань з приводу того, чи зможе малюк спокійно покинути дім, як його будуть там доглядати (тривога батьків легко передається дітям).
5. Щоб розвіяти сумнів та хвилювання дитини, слід попередньо відвідати групу. Краще привести малюка, коли діти гуляють.
6. Розширення кола близьких людей, які приводять дитину до ЗДО: не тільки мама і тато, а й бабуся, дідусь, тітка, брат та інші, ці люди не такі значимі для дитини, як мама, тому прощання може бути не таким важким.
Ознаки важкої адаптації дитини
1. Негативні емоції – пригніченість, постійне пхикання, плач, не відповідає на питання.
2. Страх – невідомої обстановки, зустрічі з незнайомими людьми, страх, що не заберуть додому, острах зрадництва батьків.
З. Гнів – приводом може послужити все.
4. Рухова активність – рідко зберігається в межах норми: або сильно загальмований, або гіперактивний.
5. Сон – на початку може бути відсутнім, неспокійним, переривається схлипуванням, раптовим пробудженням.
6. Апетит – чим менш сприятливо адаптується дитина, тим гірше апетит.
7. Соціальні контакти – у перші дні може бути замкнутою, нелюдимою прагнути до контакту тільки з дорослими.
8. Пізнавальна діяльність – знижується, вгасає на тлі стресових реакцій.
9. Мова – міняється, бідніє словниковий запас.
Як треба поводитися батькам з дитиною, коли вона уперше почала відвідувати дитячий садок
1. Не залишати її в дошкільній установі на цілий день, якомога раніше забирати додому.
2. Створити спокійний безконфліктний клімат для неї в родині.
3. Щадити її ослаблену нервову систему.
4. Не збільшувати, а зменшувати навантаження на нервову систему.
5. Якомога раніше повідомити медсестрі й вихователеві про особистісні особливості дитини.
6. Не кутати дитину, а одягати так, як необхідно відповідно до температури.
7. Створювати у вихідні дні вдома для неї такий самий режим, як і в дитячому саду.
8. Не реагувати на витівки дитини й не карати за капризи.
9. При виявленій зміні у звичній поведінці дитини якомога раніше звернутися до лікаря.
10. При вираженні невротичної реакції залишити маля на кілька днів вдома й виконувати приписи лікаря.
Як не треба поводитися батькам з дитиною, коли вона уперше почала
відвідувати заклад дошкільної освіти
1. У присутності дитини погано говорити про дитячий садок.
2. «Карати» дитину садком і пізно забирати її додому.
З. Заважати її контактам з дітьми в групі.
4. Увесь час кутати дитину, одягати не по сезону.
5. Конфліктувати із нею вдома.
6. Карати за капризи.
7. У вихідні дні різко міняти режим дня дитини.
8. Увесь час обговорювати в її присутності проблеми, пов’язані з дитячим садком.
9. Не звертати увагу на відхилення у звичній поведінці дитини.
10. Не виконувати всі приписи лікаря.
Рекомендації для вихователів
• Налагодити тісний позитивний зв’язок з батьками дитини, яка буде відвідувати групу.
• Ознайомити батьків з режимом дня у дошкільному закладі та рекомендувати
дотримуватися його вдома.
• Встановити позитивний, доброзичливий настрій у групі та у відношеннях до дітей.
• Зустрічати дітей посмішкою та лагідними словами у роздягальні, швиденько переключати увагу дитини від тяжкого розлучення з батьками (можна використовувати ляльки рукавички з лялькового театру).
• Заспокоїти дитину після прощання з батьками, привернути увагу до іграшок, предметів кімнати, показати, де малюк буде їсти, відпочивати, грати та ін.
• Називати дитину за ім’ям так, як її зазвичай звуть вдома.
• Не вводити у перші дні перебування дитини у групі жорсткі обмеження, правила; дитині потрібен час, щоб їх зрозуміти та звикнути.
• Не дорікайте і не лайте дитину, якщо в неї щось не виходить, не акцентуйте уваги інших дітей.
• Відносьтеся до дитини, як до своєї власної, як би ви хотіли, щоб поводилися з вашою.
• Пам’ятайте: від першого враження дитини залежить її ставлення до Вас і до закладу в цілому!
Як покращити процес адаптації дошкільників
У ході адаптації дошкільника до дитячого садка педагогу потрібно:
- приділяти дитині більше уваги та проявляти тепло;
- привчати дитину правильно просити допомоги;
- якщо багато дітей хочуть сидіти біля педагога під час занять, розваг, то потрібно використовувати просту систему почерговості;
- обов’язково хвалити дитину, коли та спокійно самостійно грається;
- намагатися залучати невпевнену дитину до гри або заохочувати її більш активно й позитивно взаємодіяти з педагогом та дітьми;
- обирати демократичний стиль спілкування, який на початковому етапі має включати в себе:
а) дотик (погладжування, перебирання пальчиків дитини, обнімання тощо);
б) посмішку (супроводження спілкування приязною посмішкою, відповідь посмішкою на ініціативну посмішку дитини);
в) погляд (дивитися в очі дитини під час спілкування, тримати контакт поглядами);
г) розмову (ласкава інтонація, називання дитини по імені, діалог з нею);
д) поступовий перехід від довербального (або ситуативно-ділового) спілкування до мовленнєвого.