Відповідно до наказу Департаменту освіти і науки Вінницької міської ради від 22.11.2022 №883 з 01 грудня по 08 грудня 2022 року в комунальному закладі «Дошкільний навчальний заклад №6 Вінницької міської ради» проведено інформаційно - роз’яснювальний тижневик щодо інклюзивної освіти «Рівний рівному», з метою інформування та проведення роз’яснювальної роботи серед вихованців закладу дошкільної освіти, батьків та педагогічних працівників з питання інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами.
Завідувачем Гаріповою Л.В. видано наказ № 148/од від 28.11.2022 року «Про проведення інформаційно-роз’яснювального тижневика щодо інклюзивної освіти «Рівний рівному». Під час проведення інформаційно-роз’яснювального тижневика щодо інклюзивної освіти «Рівний рівному» заплановано та проведено ряд заходів.
В групі №2 (діти 3-го року життя) вихователями Нелею Руденко, Мариною Чернетою організовано та проведено заняття «Добра тітонька Сова діткам розкаже про права»; бесіди з дітьми «Я такий – як ти», «Ми зростаємо щасливими», «Відпочинок ми дуже любимо», «У нас така сім’я», «Я люблю свою родину»; бесіди з батьками «Виховуємо любов та повагу до дітей-інвалідів», «Важливо знати», «Як навчити дитину знайомитися та знаходити друзів»; дидактичні ігри «Хто де живе?», «Назви ім’я дитини, яка стоїть поруч», «З якої казки?», «Я веселий чарівник»; читання тематичних творів дитячої художньої літератури та обговорення за змістом; сюжетно – рольові ігри «Лікарня», «Водії». Проведені заходи дали дітям знання про добро та зло як протилежні категорії; сприяли розумінню дітьми своїх прав та обов’язків свідомому відповідальному ставленні до них за допомогою читання творів, казок; сформували уявлення дітей про правові почуття гідності, впевненості у собі та у своїх силах; розширили етичні уявлення про добро, чесність, справедливість, щирість.
В групах №5, №8 (діти 4-го року життя) вихователями Лілією Литвинюк, Людмилою Заграй, Тетяною Шиловою, Ольгою Буркан, Анастасією Монастирською, Іванною Левченко організовано та проведено заняття «Час творити добро», «Без родини не існує щасливої дитини», розгляд проблемних ситуацій «В якому вчинку живе добро?», «Доброта та милосердя», «Планета доброти для дітей»; бесіди з дітьми «Будь уважним до кожного», «Права дитини: особливі діти», «Допомога діткам з особливими потребами», «Що таке добро?», «Толерантне ставлення до людей з особливими освітніми потребами», «Навчи своє серце добру»; сюжетно-рольові ігри «Сім’я», «Місточок дружби», «Покажи настрій», «Лікарня»; дидактичні ігри «Оціни вчинок», «Уроки доброти», «Що змінилося?», «Скажи лагідно», «Сонечко добра», «Кошик настрою», «Скажіть більше ніжних слів»; бесіди з батьками «Поведінка батьків – приклад для наслідування», «Готуємо добрі справи», «Допомога ЗСУ», «Якщо ваша дитина відрізняється від інших?», «Вчимо дітей творити добро», «Гіперактивна дитина», «Як виховати в дитині повагу?»; читання тематичних творів дитячої художньої літератури, обговорення за змістом; перегляд мультфільмів «Дбайливі ведмедики. Країна добра», «Казочка про добро - те, що повертається». Проведені заходи сформували у дітей елементарні правила поведінки, щире ставлення до людей з особливими освітніми потребами, бажання дітей дотримуватись моральних правил у родині, використовувати у мовленні поняття «сім’я», «родина», «діти з особливими освітніми потребами»; розвиток зв’язного мовлення, креативного мислення, уваги; виховання чуйності, співчуття та гуманного ставлення до людей із вадами.
В групах №6, №7 (діти 5-го року життя) вихователями Наталією Драмарецькою, Іриною Мазурик, Світланою Антепою, Оксаною Книгою підготовлено та проведено заняття «У лиху годину пізнати вірну людину», «Кожен з нас особливий. Що я знаю про права дитини?»; бесіди з дітьми «Особливі діти», «Час творити добро», «Права та обов’язки дітей», «Всі ми різні», «Кожен має рівні права», «Вчимося уступати один одному», «Уроки особливого етикету», «Зустрічаємо нових друзів», «Чемні малята», «Хто добре серце має, той усе здолає», рухливі ігри «Кольорові автомобілі», «Знайди де сховано», «Влучи в коло», «Знайди свій будиночок», сюжетно-рольові ігри «Лікарня», «Сім’я», «Дитячий садок»; дидактичні ігри «Чарівні слова», «Добре - погано», «Квітка прав», «Оціни вчинок», «Права – обов’язки», «Ми схожі, ми різні», «Допоможемо ляльці знайти друзів», «Потяг чемності»; бесіди з батьками «Права та обов’язки дітей», «Інклюзивна освіта», «Психологічні особливості дитини», «Толерантне суспільство», «Хто такі діти з ООП?», «Бережіть зір з дитинства», «Чим можемо допомогти дітям з особливими освітніми потребами», читання тематичних творів дитячої художньої літератури, казок та обговорення за змістом, розгляд ілюстрацій «Права дитини», «Права в казках». Проведені педагогами заходи сформували морально – етичні уявлення про добро та зло, створили сприятливі умови до ставлення соціальної компетентності дитини, забезпечили психологічний комфорт та налаштували дітей на позитивний настрій; ознайомили дітей з правами та обов’язками у межах Міжнародної Конвенції ООН, розширили поняття «право», «обов’язок» за допомогою наочного, демонстраційного матеріалів, проблемних ситуацій.
В групах №3, №4 (діти 6-го року життя) вихователями Аллою Гончарук, Ганною Климчук, Юлією Петрук, Інною Шіроковою організовано та проведено проєкти «Дивіться на нас, як на рівних!», «Хай знає кожна дитина мала, про те що в неї є різні права!». Учасниками проєкту є діти старшого дошкільного віку, педагоги, батьки. Під час проєкту проведені такі форми роботи: заняття «Дивіться на нас, як на рівних!», «Хай знає кожна дитина мала, про те що в неї є різні права!», «Подарую частинку серця особливим діткам», виготовлення плакату «Рука вірного друга», заняття з фізичного розвитку з використанням комплексу корекційно-розвивальних завдань, читання тематичних творів дитячої художньої літератури та обговорення за змістом, розгляд ілюстрацій «Права дитини», «Вчимо емоції», «Доброта, ввічливість та милосердя»; бесіди з дітьми «Права дітей», «Творимо добро», «Діти з особливими освітніми потребами», «Якщо поруч дитина з інвалідністю», «Що таке булінг? (цькування)», «Оціни вчинок»; дидактичні ігри «Оціни вчинок», «Квітка прав», «Назви лагідно, «Плутанина», «Вчимо емоції», «Знайди і покажи», «Фігури з пластиліну», «Затанцюємо разом», «Вчимося у тварин»; сюжетно-рольові ігри «Дитячий садок», «Сім’я», «Лікарня»; бесіди з батьками «Психологічна допомога», «Як навчити дитину знайомитися та знаходити друзів», «Права дитини знаємо, та їх поважаємо», «Поведінка батьків – приклад для наслідування», «Інклюзивна освіта. Психолого-педагогічний супровід дітей та їх батьків». Проведені педагогами заходи сформували готовність здорових дошкільників до позитивної спільної взаємодії з однолітками, що потребують корекції психофізичного розвитку, логічного мислення; поглибили знання дітей про свої права (згідно Конвенції про права дитини) та обов’язки, про державну та народну символіку України; можливість відчувати себе самостійним і впевненим у висловленні своїх думок, прийняття правильного рішення.
Вихователь – методист Оксана Іскра провела анкетування педагогічних працівників на виявлення рівня їхньої поінформованості, сприйняття та ставлення до інклюзивної освіти, а також провела моніторинг готовності педагогічного колективу до інклюзивного навчання. Аналіз результатів анкетування продемонстрував достатній рівень обізнаності педагогічними працівниками щодо досліджуваної проблеми. Ключовим аспектом успішної інклюзивної освіти є формування готовності педагогічних працівників до роботи з дітьми з порушеннями психофізичного розвитку в умовах інклюзії, але потрібна допомога психолога, спецкурси, семінари та забезпечення відповідної матеріально-технічної бази. А також для роботи в системі інклюзивної освіти потрібно підвищувати обізнаність у сфері спеціалізованих педагогічних знань та власний рівень знань та вмінь з питань інклюзивної освіти.
Завідувачем Ларисою Гаріповою, вихователем – методистом Оксаною Іскрою проведено одноденний семінар з педагогами «Якщо в групі дитина з особливими освітніми потребами» за вимогами Освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина»; консультацію «Щодо організації роботи з дітьми з особливими освітніми потребами». Для батьків надано консультацію «Інклюзивна освіта. Психолого-педагогічний супровід дітей та їх батьків», з метою визначення змісту, завдання психолого-педагогічного та соціально-педагогічного супроводу інклюзивної освіти в групах загального розвитку. Педагогами всіх вікових груп поповнено папки – пересувки по тематиці тижневика щодо інклюзивної освіти «Рівний рівному».
Сподіваємось, що висвітлені заходи по організації освітньої роботи з дошкільниками в контексті інклюзивної освіти допоможуть зрозуміти, що мета залучення дітей з особливими освітніми потребами до інклюзивних груп закладів дошкільної освіти не зводиться до прищеплення «доброго ставлення» до них. Таке залучення є фундаментальною умовою існування ЗДО, який прагне досягти найкращих освітніх результатів і створювати рівні умови для всіх дітей.