Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

12 березня усі заклади дошкільної освіти були закриті на карантин через епідемію коронавірусу (COVID-19). Це-важливе рішення для запобігання поширенню захворюваності. І хоча цілі родини вимушено перебувають удома, цей час можна провести активно, весело та з користю для здоров’я і розвитку дітей.

Діти дошкільного віку емоційно прив’язані до батьків, тому намагайтесь не панікувати щодо коронавірусу і пояснюйте усе малюкам в ігровій формі, використовуючи прості, зрозумілі їм слова. Дітям необхідно розказувати, що відбувається, щоб у них не виникло зайвих страхів і тривог. Адже, так чи інакше, карантин буде обговорюватись вдома з більшим чи меншим рівнем тривоги. І дитина точно відчує це. І гірше, коли вона не буде мати пояснень для себе. Треба пояснювати все так, як є. Що це - небезпечне захворювання, а карантин для того, щоби воно менше поширювалось, щоб ми могли про себе подбати. Поради для батьків, які допоможуть в розмові з дітьми заспокоїти та захистити їх. Детальніше тут: uni.cf/3bG3aCi

Обов'язково забезпечте дитині чіткий розпорядок дня. Складіть (краще разом з дитиною) детальний розклад, що включатиме: сон, прийом їжі, прогулянку, ігру, заняття і звичайні домашні обов'язки. Намагайтеся дотримуватися цього розкладу.

Домовтеся з дитиною про правила її поведінки вдома. Просіть дитину вголос промовляти ці правила.

Частіше розмовляйте з дитиною. Пам'ятайте, що ні телевізор, ні радіо не замінять їй вас. Використайте цей час для спільної діяльності: грайте в активні ігри, займайтеся творчістю, фантазуйте та створюйте разом! Цей час - це час нових відкриттів, знань та спільних ігор.

Яку діяльність можна запропонувати дитині дошкільного віку:

Ігри

Діти обожнюють грати! Крім того, гра - провідна діяльність їхнього віку, за допомогою якої вони досліджують навколишній світ, предмети та явища у ньому. Дитяча уява не має обмежень! Дорослі можуть допомагати малюкам використовувати іграшки по-різному: наприклад, машинки можуть не тільки «їздити»- їх можна сортувати за кольором, розміром, призначенням, відправляти їх на «автомийку» тощо. Можна склеїти кілька аркушів паперу та намалювати на них дороги і будинки – тоді ви отримаєте «місто», яким також можна «їздити». Це ж стосується й інших іграшок. Ігри з улюбленими м’якими іграшками дитини можуть принести багато радості. Просто заповніть ванну іграшками та посадіть туди дитину.

  • Цікавими для малят є ігри з коробками. Якщо у вас немає – обов’язково придбайте таку коробку. З коробки можна побудувати фортецю, обмалювати її, обклеїти наліпками чи різними картинками, вирізаними зі старих журналів.

  • Переодягання та рольові ігри. Знайдіть вдома різноманітний одяг, прикраси та інший реквізит. Запропонуйте вашому малюку стати лікарем, пожежником, ветеринаром, фермером, астронавтом і таке інше. Дозвольте дитині брати ваші головні убори, шарфи, рукавички та взуття. Допомагайте їм з пошуком необхідних матеріалів.

  • Частину іграшок можна заховати: можливість час від часу діставати зі схованки «нову» іграшку вам дуже допоможе.

  • Діти люблять співати і танцювати, особливо якщо ви приєднуєтеся до них!  Увімкніть музику та влаштуйте танцювальну вечірку. Співайте розвивальні дитячі пісні. Зробіть музичні інструменти: переверніть каструлі та відра догори дном, використовуйте дерев’яні ложки. Можна, наприклад, зробити маракаси, насипавши рис у порожні пляшки чи пластикові контейнери.

  • Грайте в шаради: імітуйте різних тварин рухами та голосом і пропонуйте дітям відгадати, що це за тварина. Грайте по черзі.

  • Грайте в настільні ігри. Час карантину можна провести з користю та навчити дитину грати у шахи, шахмати, доміно, лото та інші.

  • Малюйте, ліпіть з пластиліну, грайте з різними матеріалами. Слід розвивати у дитини елементарні уміння, користуватися олівцем, ножицями; вчити її виготовляти різні вироби; разом з нею виготовляти вироби з паперу, пластиліну, з природних матеріалів. Важливо, щоб дитина отримувала задоволення від виконаної роботи, раділа результатам своєї праці. При цьому дозувати співвідношення між допомогою дитині та мірою її самостійності: завжди мають залишатися для неї посильні завдання для самостійного виконання.

Ми підібрали для вас різні варіанти для спільної творчих ігор.

Їстівна фарба для пальців: Все, що вам потрібно, це борошно, вода та харчовий барвник: налийте 1 склянку холодної води та всипте 1 склянку борошна в каструлю. Поступово додайте 3 склянки окропу та доведіть суміш до кипіння. Дайте їй вистигнути, розділіть на кілька частин та додайте харчові барвники.

Ліпіть з пластиліну

https://www.youtube.com/watch?v=XZgpcWXs7ec&list=PLElG6fwk_0UkVY50JOJxntVz739M4pUsB

Якщо пластилін закінчився, ви можете самі зробити тісто для ліплення за таким рецептом:

  • 1 склянка борошна

  • 1 стакан крохмалю (картопляний або кукурудзяний)

  • 2 ст. ложки рослинної олії

  • 1 склянка окропу

  • 2 ст. ложки соку лимона

  • харчовий барвник

Борошно і крохмаль змішайте в мисці. Вмішайте дві ложки рослинної олії. У склянку окропу капнути барвник і лимонний сік. Виливаємо все це в миску і активно перемішуємо, після чого вимішуємо на рівній поверхні. Якщо тісто липне – додайте ще борошна.

  • Нанизуйте намистини на нитку, щоб зробити прикраси (нагляд дорослого обов' язковий під час ігор з намистинами та іншими дрібними предметами !). Якщо у вас немає намистин, зробіть прикраси або змійки з макарон, пір’їн чи ріжок. Макарони можна пофарбувати.

  • Кільця з сухих сніданків + спагеті. Візьміть пластилін, зліпіть з нього кульку та вставте у неї кілька довгих макарон. Запропонуйте малюкові нанизати на спагеті кульки з сухих сніданків. А якщо вони різнокольорові, то це додасть грі певного навчального елементу (групування різних кольорів).

  • Зробіть разом цікаві поробки

Приклади саморобок із паперу

https://www.youtube.com/channel/UCpKlZnl88hGmT363eG4mtEg

Орігамі метелик для дітей

https://www.youtube.com/watch?v=DfgOMx31Ht8

Прості та швидкі орігамі для дітей. Звірі з паперу.

https://www.youtube.com/watch?v=JLV8_RZ-WEA

Цікаві поробки квітів з паперу

https://naurok.com.ua/post/shkola-florista-dizaynera-vesnyani-porobki-z-paperu

Як створити оригінальні закладки для книг власноруч. Ідеї, майстер-класи, схеми

https://naurok.com.ua/post/yak-stvoriti-originalni-zakladki-dlya-knig-vlasnoruch

Ідеї створення яскравих непересічних крашанок до Великодня

https://naurok.com.ua/post/ide-stvorennya-yaskravih-neperesichnih-krashanok-do-velikodnya

https://dityinfo.com/dozvillya/pishemo-pisanki-z-ditmi.html

Виготовлення листівок власноруч – мистецтво творити маленькі шедеври. Шість технік виготовлення листівок, зразки та схеми для натхнення

https://naurok.com.ua/post/listivkarstvo-abo-kardmeyking-mistectvo-tvoriti-malenki-shedevri

Майстер-класи для дітей

https://www.youtube.com/watch?v=O4Y-N59IBFg

Програма «Недільний сніданок» пропонує майстер-класи для дітей і батьків: малюємо долонями. Повний випуск програми дивіться за посиланням:

https://youtu.be/wDIWTgsBJes

Доцільно влаштовувати домашні виставки зі зроблених дитиною виробів з паперу, з пластиліну, солоного тіста тощо.

Готуйте разом з дітьми

Готуємо з дитиною: 5 рецептів для надсмачних канікул

https://1plus1.ua/spring/novyny/gotuemo-z-ditinou-5-receptiv-dla-nadsmacnih-kanikul

Готуємо з дитиною. 7 простих рецептів для будь-якого віку

http://www.biscotti-group.com/uk/gotuemo-z-dytynoyu-7-prostykh-retseptiv-dlya-bud-yakogo-viku


Фізична активність

Перебуваючи вдома на карантині, можна більше часу приділити дітям і навчити їх (та й себе) гарним звичкам. Заняття фізичними вправами – одна з них.

Діти звикли багато рухатися – врешті-решт, це їм просто необхідно! Їм потрібно шуміти, бігати, стрибати і таке інше. Це можна робити як вдома, так і на вулиці. Ось декілька ідей:

  • Грайтеся в «Гарячу лаву»: розкидайте по підлозі диванні подушки й уявіть, що підлога – це потік розпеченої лави. Дитина може переповзати, переходити чи перестрибувати з подушки на подушку.

  • Використовуйте покривало як парашут (розкрийте покривало над головою, а потім повільно опустіть на підлогу). Граючись з немовлятами, накривайте та розкривайте їх простирадлом, граючись в «ку-ку».

  • Використовуючи простирадла, ковдри, подушки, стільці і таке інше, побудуйте фортецю. Не поспішайте, нехай головними «будівельниками» будуть діти. Ваша фортеця не обов’язково має бути красивою, головне - безпечною!

  • Зробіть «смугу перешкод» з меблів, подушок та іграшок.

  • Грайтеся з ліхтариком: чи зможе дитина дострибнути до плями світла? Чи зможе вона дотягнутися до такої плями на стіні? Після таких вправ діти самі хочуть взяти ліхтарика до рук – звісно, не відмовляйтеся! Ліхтарики займають їх на доволі тривалий час.

  • Грайтеся в «Мисливця за кольорами». Запропонуйте дитині знайти у помешканні три сині речі, скласти їх докупи, а потім повернути на місце. Повторюйте вправу з різними кольорами.

Обов’язково робіть з дитиною зарядку та руханки!

Наприклад, такі зарядки – під музику та з піснями – є на каналі “З любов’ю до дітей”.

https://www.youtube.com/user/SonechkoProject

У мережі можна знайти багато прикладів вправ для занять з дітьми. Є навіть веселі танцювальні вправи для дуже енергійних (як на англомовному ютуб-каналі «GoNoodle | Get Moving») та спокійніші на «Cosmic Kids Yoga».

Руханки і фізкультхвилинки для дітей:

https://www.youtube.com/watch?v=7pGnVGCLSsk&list=PLElG6fwk_0UmWfbppU9Y_Qp8kOGDOvfDs


Пізнавальна діяльність

Малюки дуже люблять спостерігати за різними змінами в їхньому оточенні та досліджувати навколишній світ. Приклади цікавих дослідів та спостережень тут:

https://vseosvita.ua/library/sposterezenna-ta-doslidi-v-dnz-90600.html

https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/profesijna-skarbnichka/doslidi-ta-eksperimenti-z-ditmi

Влаштуйте «сімейні» 3D-тури музеями України

Музеї України просто неба

https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/

Національний музей природознавства:

https://naturalhistory.si.edu/visit/virtual-tour

Перегляньте картини про дітей відомих художників. Нехай діти спробують розповісти хто зображений на цих картинах, які почуття викликають ці картини у дітей.

Катерина Дуднік

https://www.youtube.com/watch?v=PtraPPVax1E

Наталія Дерев'янко

https://www.youtube.com/watch?v=K6QM7wDkgWM&feature=emb_logo

Вікторія Проців

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=V1fdhatx1a8&feature=emb_logo

Бурштинові барви Ramunas Naumavicius

https://www.youtube.com/watch?v=hiligqr8n8c&feature=emb_logo

Ніно Чакветадзе

https://www.youtube.com/watch?v=EwEL-PogUhc

Слухайте казки народів світу, озвучені відомими українцями

https://kazky.suspilne.media/list.php

До кожної казки цього проєкту є ілюстрації, які зробили Женя Гайдамака і Маша Фоя. Ці картинки можна завантажити та розмалювати разом з дитиною.

https://kazky.suspilne.media/rozmalyovky.php

Корисно розглядати разом з дитиною дитячі книжечки, аналізувати малюнки, визначати на них об’єкти, місце їх розташування, форму, колір та інше.

Почитайте щось разом чи окремо (малюки, які ще не вміють читати, можуть гортати книжки і описувати те, що вони бачать на ілюстраціях).

Уявіть це! Перед читанням книги разом з дитиною «пройдіться по картинкам», перегляньте ілюстрації. Можливо, ваша дитина зможе переповісти історію, користуючись виключно побаченими картинками.

Багато віршів та казок українською мовою можна слухати з дітьми тут https://www.youtube.com/audiomama

Пропонуйте розвивальні ігри малюкам

https://www.youtube.com/user/reverslink/videos

Цікаві ігри для дошкільнят з тваринами

https://www.youtube.com/watch?v=qaaPAlX_xLA

Розвивальні ігри для дітей по скайпу

https://www.youtube.com/watch?v=IY5zHX-mijc

Розвивальні ігри для дітей 3-4 років

https://dityinfo.com/rozvitok-ditini/7-rozvivayuchih-igor-dlya-ditei-3-4-rokiv.html

Сайт «Розвивайка» (для дітей 3-4 років)http://www.kidmade.com.ua/ukr/article/rozvivajuchi-igri-dlja-ditej-vid-3-do-4-rokiv.html

Дидактичні ігри «Який малюнок наступний» https://childdevelop.com.ua/worksheets/1950/

Цікава математика для дошкільнят

https://learning.ua/matematyka/doshkilniata/

Вчимо скоромовки

https://www.moirebenok.ua/materialy-na-ukrainskom-yazyke/rozvivayemo-diktsiyu-45-skoromovok-dlya-ditej-vid-2-rokiv/

Незвичні способи малювання

https://shotam.info/chym-zayniatysia-z-dit-my-pid-chas-karantynu-top-5-veselykh-rozvah/

Знайомимося з порами року та назвами місяців

https://youtu.be/fbE5kmaCWOE

Розвивальні мовні ігри для дітей 3-5 років

https://www.youtube.com/watch?v=8ocueX8_7CU

Розвивальні ігри-вікторини дітей 3-5 років

https://www.youtube.com/watch?v=ksUyX3TCfwk

Логічні ігри на розвиток міркування та кмітливості дітей 3-4 років

https://www.youtube.com/watch?v=OKK4ltCP028

«Family Простір»: Чим зайняти малечу вдома? Цікаві ігри та розваги для дитини

https://www.youtube.com/watch?v=HpUaC5TDR5I

Розвивальні ігри для дітей: ТОП-10 корисних розваг

https://lady.tochka.net/ua/66492-razvivayushchie-igry-dlya-detey-top-10-poleznykh-razvlecheniy/

Три корисні гри на Android для дошкільнят. Та трохи про ігри дітей на планшеті

https://gylyajpole.city/read/blog/21643/3-korisni-gri-na-android-dlya-doshkilnyat-ta-trohi-pro-igri-ditej-na-plansheti

Рекомендації батькам дітей від 0 до 6 (10) років і не тільки. Бо в періоди гострого стресу, ми всі стаємо трохи маленькими і безпорадними, однією із своїх частин. А значить і внутрішній монолог може бути терапевтичним, виходячи із потрібних слів, зрозумілих навіть дитині.

Тепер про пандемію та коронавірус. З дитиною про це потрібно говорити і не один раз, бути відкритими до її нових запитань. Важливо, щоб діти розуміли ті слова, які вони чують зі ЗМІ — ізоляція, карантин, госпіталізація і т. д. Батькам варто зрозумілою мовою пояснити і тим самим внести ясність для дитини, це заспокоює дітей. Психіка дітей і дорослих зараз «заражена тривогою». Це виливається в тілесні симптоми, емоційні зриви та небажану поведінку. Так само всі вікові страхи миттєво проявляються і вимагають уваги. Страх темряви, смерті, хвороби, страх залишитися одному можуть провиявитися та турбувати дитину. І вона по своєму буде з ними справлятися. Щоб вони не стали невротичними, важливо приділяти час бесідам з дитиною. Швидше за все діти будуть проситися на руки, частіше плакати або не слухати, вимагаючи уваги. Тому, варто налаштуватися на розмову і прояснення про вірус, епідемії та ті дії, які дорослі і діти можуть зробити, що б впоратися. Навіть, якщо Вам здається, що дитина не реагує, і особливо, якщо дитина не видає ніякого занепокоєння. Говорити про це все ж варто. Зверніть увагу, коли притихає Ваша дитина? Діти так роблять, коли дорослі ведуть розмову про тривожні речі. І добре, якщо відносини побудувані так, що дитина може звернутися із запитаннями.

Звертаємо увагу, в які ігри та як грається дитина? Дитяча гра часто служить способом справлятися із внутрішніми конфліктами. Ігри можуть бути наповнені агресією, страхами, розгубленістю або на перший погляд безглуздими діями. Діти опираються на авторитет дорослих, що є основою безпеки. Якщо дорослі самі розгублені і знаходяться в пошуку виходу, про це теж важливо проговорити. Сказати, що зараз всі країни зайняті питаннями збереження здоров’я. І вже придумані такі-то способи. Важливо опрацювати алгоритми дій в ситуації, якщо хтось захворіє. Простими словами, доступними для розуміння дитини говорити про те, чого очікувати.

  • Що це нова хвороба, що симптоми проявляються сухим кашлем і високою температурою.
  • Що іноді хвора людина потребує госпіталізації (від слова «Госпіталь», що означає лікарня), а іноді все ж можна впоратись вдома.
  • Що важливо визначити, чим захворла людина. У цьому допоможе розібратися сімейний лікар.
  • Але важливо ізолювати хворого. Іншим родичам бажано знаходитись в окремій кімнаті/квартирі. Це і означає ізолювати. Щоб він не знаходився в одному приміщенні. Оскільки виділення (слина і нежить) можуть містити вірус і тоді ризик захворіти іншим родичам збільшується.
  • І в разі, якщо хтось із дорослих захворіє, він буде отримувати медичну допомогу (тобто лікар призначить лікування і хворий буде виконувати те, що сказав лікар, як краще лікуватися).
  • Якщо захворіє мама і тато, тоді за тобою догляне… наприклад, тітка, хрещена. Коли нам стане краще, ми тебе заберемо.
  • У боротьбі із вірусами людям допомагає їх імунітет. Це такі клітини крові, фагоцити і лімфоцити, які допомагають знаходити вірус і знезаражувати його, виробляти антитіла. Зазвичай організму вдається впоратися з новою хворобою і тоді виробляється сильніший імунітет — наш захист від вірусу.
  • Ось номер телефону 103, за яким треба телефонувати, якщо хтось захворіє. Зазвичай називають адресу та прізвище, вік, а також номер телефону хворого, симптоми (кашель, нежить, висока температура тіла і т. д.).
  • Коли люди хворіють, на одужання може знадобиться час, іноді це тиждень або два. Це може здатися довгим, але все ж цей час потрібен для одужання. Потім ми знову будемо разом.

Тут не зайвим буде розповісти дітям про те, що зараз всім тривожно і страшно, і це нормально. Страх допомагає нам бути обережними і берегти себе. Давай з тобою повторимо, як ми можемо берегти себе: мити руки частіше, не відвідувати місця скупчення людей, тимчасово грати далеко від інших діток, піклуватися про чистоту будинку, посуду і продуктів, і про наш настрій. Що тобі піднімає настрій? Важливо згадати добре забуте правило про якісне проводження часу. Важливо не те, скільки часу Ви проводите з дитиною, а як!

Згадуємо всі ігри, вчимося новим, придумуємо і читаємо казки, малюємо, розмовляємо і п’ємо чай разом. Батькам немовлят важливо розуміти, що немовля теж відчуває тривогу або радість батьків. І немовлятам теж буває тотально тривожно. Тоді вони можуть посилено плакати, на перший погляд без причини. Так задумано природою, що дитячий крик викликає у дорослих потужний приплив почуттів і примушує до пошуку причин плачу. Коли знайти причину (все перепробували) не вдається, батьки можуть відчувати сильну злість або паніку. У такі хвилини можна імпульсивно нашкодити дитині. У ситуації безпричинного плачу немовляти, важливо щоб батьки або родичі могли допомогти мамі. Татусі, знайте, що у вас вийде! Для початку спостерігаємо, описуємо те, що бачимо і пов’язуємо з почуттям. Мамам буває важливо почути зі сторони, спокійний монотонний голос, що говорить про те, що для безпеки ми зробили те і те. Що зараз потрібно трохи почекати і життя знову повернеться в своє звичне русло. Варто захистити пару мати-немовля від зайвих джерел новин. Вимкнути телевізор або ютюб. Тут та сама розмова про пандемію (описана вище) буде корисною і для мами. Простими словами із згадуванням про те, що заходи ізоляції тимчасові і людська імунна система зазвичай справляється з появою нового вірусу.

Важливо:

1. Перш, ніж подбати про когось, зверни увагу, що відбувається з тобою зараз! Пояснення: Спокійні і чуйні батьки — запорука благополуччя дитини. У ситуації зашкалювання паніки і тривог про майбутнє, ви самі потребуєте того, щоб хтось «утримав» вашу паніку і тривоги. Як плачуще та стривожене немовля, мама заколисує і качає. Так само мама, яка здатна налаштуватися на дитину, залишатися в позиції спостереження, та розпізнати справжню причину дискомфорту дитини, відповідно, може виконати потрібну дію. Це називається контейнуванням. Тобто, тривоги дитини розпізнаються і переробляються мамою. Дитина отримує досвід, що її чують, досвід безпеки і довіри до світу (навіть, якщо навколо Армагеддон). Адже нам важливо піклуватись не лише про виживання, а й про збереження психічного здоров’я. Якщо говорити метафорою, то батьки представляють собою емоційний контейнер для дитини. І якщо батьківський контейнер переповнений, дитина не може туди покласти свої тривоги, інші емоції та дискомфорт, а часом і радість. Вони туди не вміщаються.

2. Перш ніж діяти/реагувати, спостерігаємо за дитиною. Пояснення: Зупиняємося і дивимося, що робить дитина, про що плаче, чого просить або вимагає. Або вона притихла? І не викликає занепокоєння? Або дитина залипнула за переглядом мультиків або комп’ютерної гри.

3. Намагаємося озвучити те, що ми бачимо в поведінці та пов’язуємо з тим почуттям або емоцією, яку ми помітили. Наприклад: «Схоже, що тобі набридло сидіти вдома. Ти здивований і трохи сердитий, тим, що не можна покликати в гості Машу і Ваську… « Або «Схоже, що тобі незвично бачити, як мама з татом працюють з дому. Ми тут влаштували домашній офіс. І ти сердишся, що ми просимо тебе не шуміти. І, можливо, тобі так самотньо, коли ми з татом багато часу проводимо з тобою поруч, але не включені в твої гри… « Або «Ти почув, що говорять в новинах. І ти тривожишся, чи не захворіли ми, чи може навіть помремо… . (слухаємо, що відповідає дитина). Потім пропонуємо розмову про те, як вберегтися і що вже робиться для безпеки. Зверніть увагу, що страх смерті і страх смерті батьків з’являється у дітей вже у 5–6 років. І ситуація з пандемією може активізувати нормальний віковий страх. І з дитиною про тему смерті і смертності потрібно говорити.

4. Зберігаємо звичний графік дня для дитини. Щоб якомога більше було тих стабільних речей, які були до карантину. Це дуже важливо. Ранковий підйом, ігри, прогулянки, денний сон і ритуали укладання спати.

5. Освоюємо нові стратегії поведінки. Всім в умовах карантину доводиться вчитись жити по-новому. Десь сповільнитися, облаштувати індивідуальний простір у будинку для кожного, перерозподілити домашні обов’язки. І дитину з цих процесів не варто виключати. Рекомендую запросити її до обговорення планів і домашніх справ. Навіть/особливо, якщо дитина зовсім маленька. Я з розчуленням спостерігаю реакцію батьків на своїх консультаціях, коли їх дворічки починають себе якось по новому вести, коли я їх запрошую до бесіди. Наприклад, можна сказати дворічній дитині: «Маша, іди до нас. Будемо складати план на день… Мама каже ось таке, а що ти думаєш? … « Так само це стосується тих заходів безпеки, які рекомендують епідеміологи. Дитина може засвоїти навички гігієни і профілактики. І вам не потрібно буде постійно нагадувати про них. Пам’ятайте, що ефективне освоєння нової поведінки можливе в умовах надійного емоційного зв’язку. Про це добре пише Людмила Петрановська у книзі «Якщо з дитиною важко». У ситуації, коли відносини з дитиною напружені, почніть з контейнування та спільних ігор, потім вже приділяємо увагу вивченню нових правил.

6. Важливо знаходити потрібні слова. Ця рекомендація для батьків всіх дітей, навіть немовлят і особливо для чоловіків (для тат). Наприклад: «Я зараз тривожуся. І мені потрібно трохи подумати. Але я завжди пам’ятаю про тебе і враховую в своїх планах». Або: «Мама (тато) зараз трохи стривожена (ний). І їй потрібно побути наодинці і подумати, як краще зараз вчинити. Давай ми з тобою поки помалюємо, а мама до нас потім прийде і розповість, що вона придумала «.

7. Інформувати дитину про всі зміни завчасно. Повідомляти, що ми будемо робити, скільки це триватиме, які можливості у нас відкриваються.

P. S. Пам’ятайте, що батьки можуть знайти потрібні слова і транслювати дитині не тільки тривоги і обмеження, а й нові можливості. Вміти сповільнитись та знайти ці нові можливості. Схоже, це той навик, який варто освоїти зараз нам всім.

Міцного здоров’я!