Офіційний сайт
дошкільного навчального закладу №6
"Шоколадка"

Нова соціальна ситуація, у яку потрапляє дитина шести років, вимагає від неї великих фізичних і психічних сил. У зв’язку з цим батьки повинні забезпечити безліч умов для сприятливого звикан­ня дитини до навчальної діяльності, одними з яких є гігієнічні умо­ви. До гігієнічних умов, необхідних для успішного освоєння дити­ною навчальних вимог, можна віднести:

  • режим дня першокласника;
  • режим харчування;
  • режим рухової активності, загартування;
  • особисту гігієну.

Режим дня

Однією з важливих умов успішної адаптації першокласника до навчання в школі, збереженні! здоров’я є дотримання ним режиму дня. Дитина повинна знати, скільки часу їй відводиться для відпо­чинку, підготовки до школи, прогулянок на свіжому повітрі, ігор. Дуже важливою є регулярність приймання їжі вдома і у школі, а та­кож час відходу до сну. Погодьтеся, сьогодні діти велику кількість часу проводять біля телевізора або комп’ютера. Багато батьків на таку ситуацію навіть не зважають. Однак у молодшому шкільному віці таке потурання з боку батьків злочинне! Ви повинні відразу ж обговорити з дити­ною час перегляду телепередач, ігор за комп’ютером. Поясніть ди­тині, що їй можна, а чого не можна. Для цього використовуйте ва­гомі аргументи, а не крики, залякування чи покарання, тим біль­ше тілесні. Дитина повинна зрозуміти: для усього є свій час, свій розпорядок. Тоді їй легше буде зрозуміти, прийняти і виконувати наші вимоги.

Ознайомтеся з приблизним розпорядком дня першокласника. І природно, ви повинні пам’ятати, що в усьому має бути міра. Не слід дотримуватися режиму дня до хвилини. Але основних його пунктів дитина повинна прагнути дотримуватись неухильно.

Режим дня першокласника

(радимо повісити яскраво оформлений розпорядок дня в кімна­ті вашого першокласника).

7.00

підйом

7.00-7.30

зарядка, уминання, одягання

7.30-8.00

сніданок, гігієна ротової порожнини

8.00-8.20

дорога до школи

8.30-13.00

навчання в школі (10.00-10.30 — другий сніданок)

13.00-13.30

дорога зі школи додому

13.30-14.00

обід, гігієна ротової порожнини

14.00-15.30

відпочинок, сон (можна замість прогулянки на свіжому повітрі)

15.30-16.00

підготовка до школи

16.00-16.30

полуденок

16.30 18.30

прогулянка на свіжому повітрі

18.30 19.00

вільний час

19.00-19.30

вечеря

19.30-20.00

вільний час, читання книг

20.00-20.30

підготовка до сну, водні процедури

21.00

сон


Режим харчування

Спробуйте дати відповіді (так чи ні) на декілька запитань, нкі стосуються режиму харчування вашої дитини.

1.  Ваша дитина харчується 4—5 разів па день?

2.  Ваша дитина харчується в один і той самий час?

3.  Ваша дитина щодня вживає в їжу м’ясо?

4.  Ваша дитина щодня вживає в їжу рибу?

5.  Ваша дитина щодня вживає в їжу свіжі овочі і фрукти?

6.  Ваша дитина вживає в їжу мало солодощів?

7.  Ваша дитина щодня вживає в їжу молочні продукти, каші?

8.  Ваша дитина харчується різноманітно?

За кожну позитивну відповідь нараховується 1 бал.

Таким чином, якщо ви набрали 8 балів — ваша дитина харчуєть­ся правильно, раціонально, вона дотримується режиму харчування. Якщо ви набрали від 5 до 7 балів — харчування вашої дитини потре­бує корекції. Якщо ви набрали менше 5 балів, нам терміново необ­хідно змінити режим харчування вашої дитини, тому що подібний режим може спричинити серйозні зміни в стані здоров’я школяра, особливо після того, як він почав навчатися в школі.

Ознайомтеся з основними універсальними правилами раціонального харчування дитини, яких необхідно дотримуватися:

Раціональне харчування — харчування, яке забезпечує повно­цінний розвиток і ріст, сприяє збереженню і зміцненню здоров’я.

1. Харчування має бути різноманітним, щоб забезпечити надхо­дження в організм усіх необхідних речовин: білків, жирів, вуг­леводів, вітамінів, мікро- і мікроелементів.

2. Продукти мають бути якісно приготовленими, не містити шкід­ливих речовин, бути максимально натуральними. Краще утри­матися від частого використання в їжу напівфабрикатів.

3. Необхідно намагатися вживати в їжу більше овочів і фруктів, пити свіжі соки, молоко.

4. У раціоні молодшого школяра обов’язково мають бути такі про­дукти, як м’ясо, риба, каші.

5. Намагайтеся менше вживати смажену, печену, гостру, жирну, солону їжу.

6. Менше використовуйте соуси, кетчупи, гострі приправи, штуч­ні харчові ароматичні добавки,барвники.

7. Не зловживайте солодощами.

І ще декілька слів про харчування вашого першокласника. Режим харчування шестирічної дитини має включати:

  • 4-5-разове харчування;
  • приймання їжі через кожні 3,5-4 години;
  • добова потреба першокласника в їжі складає 2400 2500 ккал.
  • обсяг харчування має розподілятися у такий спосіб: перший сніданок 15- 20% від усього денного раціону, другий сніданок (у школі) — 10%, обід — 35 -40%, полуденок — 10-15% , вече­ря — 20-25%;
  • режим приймання їжі може бути таким: сніданок 7.30-8.00; другий сніданок 10.00-10.30; обід 13.30-14.00; полуденок 16.00-16.30; вечеря 18.30-19.00.

Якщо вас цікавлять проблеми харчування вашої дитини, най­кращу консультацію стосовно цього питання ви можете одержати у лікаря-педіатра чи лікаря-дієтолога.

Режим рухової активності, загартування

Те, що дитині молодшого шкільного віку необхідна достатня фі­зична активність, відомо кожному дорослому. У першому класі у ди­тини активно формується груба моторика, різні комплекси складних рухів. Крім того, достатня фізична активність впливає і на здоров’я дитини, її успішне опанування шкільної програми. Для забезпечення потреби першокласника в достатньому фізич­ному навантаженні необхідно привчати дитину до щоденних ран­кових фізичних розминок. У школі під час уроків також необхід­но проводити фізкультурні паузи, що сприяють зняттю напружен­ня, втоми, дозволяють організму відновити свої фізичні і розумові здібності.

Не менш важливим для дитини є відвідування різних спортив­них секцій (плавання, спортивна або художня гімнастика, різні види єдиноборств, танці і багато іншого). Головне, аби батьки розу­міли, що відвідування спортивних секцій має на меті загальний фі­зичний розвиток дитини, а не досягнення нею «олімпійських» результатів!

Фізична активність дитини реалізується і під час її прогулянок на свіжому повітрі. Заохочуйте дітей гратися надворі, стадіоні в рухливі ігри, стимулюйте їхню потребу в рухах. А якщо ви, шановні батьки, разом зі своєю дитиною згадаєте дитинство і погодитеся стати партнерами в іграх, це принесе не тільки радість усій сім’ї, але й буде доброю основою для збереження й зміцнення вашого власного здоров’я. Головне — не лінуватися, не "ховатися" за домашніми справами і турботами. Виділити час для сімейної гри можна завжди!

Для здоров’я дитини та її ефективної адаптації до шкільного життя дуже важливі регулярні загартування. Загартування — практично єдиний спосіб підвищення рівня здоров’я.

Наведемо вам практичні рекомендації лікарів-гігієністів, як правильно загартовуватися.

Запам’ятайте 5 «золотих» правші загартовування, які будуть корисними для вашої дитини, а також і для вас, шановні батьки.

Правило 1

Систематичність і регулярність занять. Для загартування  необхідно зовсім небагато часу,— 5-10 хв, однак ці процедури виконувати щодня і не дозволяти перериватися.

Правило 2

Поступовість збільшення навантажень. Намагайтеся збільшува­ти тривалість та інтенсивність процедур поступово.

Правило З

Комплексність загартовування — важливо використовувати різ­ні форми загартування і природні фактори: воду, сонце, повітря.

Правило 4

Стан здоров’я. Перш ніж як починати загартовуватися, важливо порадитися з лікарем, який підкаже найбільш прийнятну для дити­ни систему загартування з урахуванням стану її здоров’я.

Правило 5

Настрій і позитивне налаштування. Для досягнення позитивно­го ефекту від загартування дуже важливий настрій і бажання (ваше і дитини), тому що тільки за умови позитивного настрою можна очі­кувати змін у стані здоров’я, його зміцнення.

Особиста гігієна. Кожний з вас, шановні батьки, хоче, щоб дити­на була завжди акуратною, чистою, охайною. Природно, баї'ато, хто з вас розуміє, що акуратність — це якість, скоріше набута у процесі виховання, аніж вроджена. Формування у малюка навичок особис­тої гігієни — завдання досить складне, тому іцо вимагає від батьків і їхньої дитини певної наполегливості і бажання. Батькам необхід­но вже з раннього дитинства терпляче і регулярно привчати дити­ну виконувати елементарні гігієнічні процедури, формувати в неї звичку бути чистою та охайною.

Запам’ятайте! Тільки сформована стійка звичка до щоденних гі­гієнічних процедур збережеться у дитини на все життя!

На жаль, звичка формується дуже довго. Особливо довго форму­ються корисні звички, такі як гігієна ротової порожнини, чистота рук і їх регулярне миття, акуратний догляд за волоссям, нігтями, ногами та іп. А звичка гризти нігті, наприклад, часто залишається й у дорослої людини.

Багато в чому формуванню і зміцненню навичок особистої гігіє­ни сприяє й особистий приклад батьків. Повірте, якщо ви намагає­теся привчати дитину регулярно чистити зуби, а самі це робите час від часу, можете і не сподіватися па те, що ваша дитина буде регу­лярно дотримуватись правил гігієни ротової порожнини!